Битеф театар не треба да буде рај за паукове

Битеф театар не треба да буде рај за паукове

19 јуна 2015

Bitef-teatar 687Неспутаност, креативност, особеност – речи су које стоје на застави Битеф театра када закључујемо протеклу сезону, кратко нам је прокоментарисао позоришну годину која измиче Милош Латиновић, директор Битефа и Битеф театра. Актуелна сезона Битеф театра трајаће до недеље 12. јула када ће бити изведена њихова последња премијерна представа „Пети парк”, у режији Бориса Лијешевића. Пре тога Битеф денс компанија ће 3. јула премијерно извести представу „Птице” Едварда Клуга. Последње две премијере копродукцијски су пројекти са Белефом и „Тврђава театром” у Чортановцима.

Међутим, када је Битеф театар у питању, оно што је актуелно јесу гостовања: представа „Антихрист”, у режији Андраша Урбана, позвана је на фестивал у Ријеку, а очекује их и наступ на Инфанту у Новом Саду, дело „Живот стоји, живот иде даље”, аутора Филипа Вујошевића, у режији Јелене Богавац, видеће публика у Копру и Крању, а „Црвена или самоубиство нације”, у режији Војкана Арсића, у Кикинди па на гостовању у Италији, док ће „Невидљиви споменици” Јелене и Миње Богавац биће гости у Новом Винодолском. Представа „Чехов је Толстоју рекао збогом” Ирфана Менсура биће приказана на фестивалу Град театар у Будви.

У међувремену управа Битеф театра се спрема за нову сезону.

– Могу да најавим представе, редитеље и ауторе који ће радити у наредном периоду, међу којима су Тања Мандић Ригонат, Софија Перовић, Аница Томић, Гај Вајцман. Верујем, такође, да ће тим с којим радим, који је често невидљив, у наш театар довести још неколико значајних редитељских имена – каже Латиновић и напомиње – о новцу не вреди говорити. Председник ове државе је рекао, ако се добро сећам, да култура не може бити трошак, а онда су установили да пара нема и да се мора штедети. И сад штедимо. Сваки позоришни модел има своје оправдање, али када бих могао да се опредељујем, онда би Битеф театар неговао модел временски ограничених уговора за све запослене, од директора до спремачице. Резултати рада морају бити анализирани и успостављени као једино мерило. То ствара одређени притисак, али спречава запарложеност и апатију. Сада имамо апсурдну ситуацију, не због моје позиције, да су једини запослени чији је статус јасно орочен директори, који су апсолутно одговорни за рад позоришта, а разапети су између испуњења својих четворогодишњих програма, реализације финансијских планова, утврђене штедње средстава, амбиција уметника који су на тржишту (што такође није завидна ситуација), незадовољства запослених малим платама… Верујем да би се таквим моделом добило више одговорности у раду, међусобног поштовања, жеље за доказивањем. Можда грешим. Али, чини ми се да је наш менталитет такав да истрајавамо ка нечему фиксном, стабилном, трајном, вечном, а када то остваримо, почињемо још интензивније да тражимо начине да све то разлабавимо и учинимо комотним и безбрижним.

А на питање да ли је теже организовати Битеф фестивал или Битеф театар, односно колико је деликатно повезати ова два ангажмана, Латиновић одговара:

– Тешко питање. Тежак посао, комплексан. Одговор готово немогућ. Из позиције средстава гледано, данашња ситуација каже: Битеф нам не треба јер је скуп, а Битеф театар треба да ради тек толико да не буде рај за паукове. Проверите. Ниједан интернационални театарски фестивал не може да се организује са мањим буџетом од 40 милиона динара, да би био уметнички и културолошки респектабилан. Битеф данас нема тај новац и то нас доводи у незгодан положај. Тим пре што се финансије овог фестивала из године у годину смањују. То постаје тенденција и то има третман финансијског исцрпљивања. Разумео бих да је тако и код других манифестација и фестивала у Србији, али није. То је лако проверити на овогодишњим примерима. Београд нема театарских фестивала. Има Битеф. Што се театра тиче, три и по милиона за продукцију довољно је за две представе. Остали део средстава набављамо посредством конкурса или кроз копродукцијску сарадњу. Срећа је да постоји жеља и ентузијазам. То данас, као и кроз историју, одржава позориште. Докле?– пита Латиновић.

KOMENTARI



Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u