Bliski susreti srpskih specijalaca i somalskih pirata

Bliski susreti srpskih specijalaca i somalskih pirata

10 marta 2014

Atalanta-LukajpgOd početka ove godine zabeleženo je nekoliko napada na brodove, ali su svi uspešno odbijeni. U nekima su bile angažovane i specijalne snage „Eunavfor Somalija (European union naval forces – Somalia), smeštene na brodovima u Indijskom okeanu. Nedavno, pripadnici jedne privatne agencije za obezbeđenje brodova ušli su u vatreni obračun sa grupom pirata o čemu svedoče i rupe od metaka na brodskim kontejnerima, koje je jedan broj naših pripadnika mogao da vidi prilikom posete napadnutom brodu zbog razmene iskustava. Naš tim je imao bliske susrete sa sumnjivim brodovima i čamcima, u toku dana kao i noću, ali su iskusni pripadnici tima ostali oprezni i pribrani. Susreti noću su bili veoma neprijatni i rizični, jer se radilo o brodovima i čamcima koji nisu bili osvetljeni, niti ih je bilo u registru plovila, a po svojoj formaciji i izgledu u potpunosti su odgovarali piratskim. Nakon signalnog i zvučnog upozorenja izostala je bilo kakva neželjena reakcija druge strane.

Ovako specijalci Vojske Srbije, koji su upravo završili angažman u misiji EU, u borbi protiv pirata, opisuju svoja iskustva za „Politiku”. Njihov zadatak bio je zaštita trgovačkog broda „Karolina Skan” koji prevozi humanitarnu pomoć u okviru Svetskog programa za hranu.

– Neprestano smo obezbeđivali brod od eventualnih napada pirata, kako na moru tako i lukama, obavljali smo stalni pregled i kontrolu broda tokom plovidbe, a posebno u lukama gde se posebna pažnja posvećuje pregledu i kontroli lica koja iz nekog razloga imaju potrebu da budu na brodu ili njegovoj neposrednoj blizini.

Naš tim bio je direktno potčinjen komandi misije, sa kojom je bio u neprestanoj satelitskoj komunikaciji. Snage angažovane u misiji smeštene na ratnim brodovima i raspoređene su na više lokacija u Adenskom zalivu i Indijskom okeanu i teoretski bi mogle pružiti pomoć našem timu, ali je u praksi zbog velike udaljenosti na moru, kao i brzine akcija koje se izvode prilikom napada, to skoro nemoguće. Uostalom, zbog toga smo mi autonomni tim za zaštitu brodova, što znači da smo opremljeni i obučeni da sopstvenim snagama odbijemo bilo kakav napad. Zbog svoje specifičnosti tim poseduje i svog sopstvenog doktora – objašnjavaju specijalci VS kojima su po okončanju misije uručene medalje u francuskoj vojnoj bazi u Džibutiju.

Tipičan dan na brodu svodio se na praćenje aktivnosti drugih plovila na brodskim radarima i u telekomunikacionom saobraćaju, vizuelno osmatranje okoline broda raznim uređajima, kontrolu i pregled broda u lukama i njegove neposredne okoline. Smeštaj na brodu bio je u improvizovanim kabinama ili u kontejnerima za smeštaj ljudstva i, realno gledano, bio je na granici da obezbedi nesmetan odmor pripadnicima tima. Pripadnici VS nisu bili u potpunosti zadovoljni uslovima, pa je načelno dogovoreno da bi trebalo iskoristiti bezbednost luke u Mombasi i naizmenično slati po pola tima na hotelski odmor, što je kasnije i obezbeđeno. Za kontakt sa porodicama i prijateljima srpskim vojnicima obezbeđene su SIM kartice zemalja u kojima su boravili. Uz malo sreće, to jest dobrog signala, ove kartice su se mogle koristiti i za internet na mobilnom telefonu.

– Najbolja komunikacija se ostvaruje iz Kenije, ali su pripadnici tima ovde bili samo par dana, jedanput u toku meseca. Mombasa u Keniji je jedina luka u kojoj su pripadnici našeg tima mogli da malo predahnu, jer je potpuno bezbedna. Inače, narod Kenije je veoma gostoprimljiv i građani Mombase su se u svakom trenutku trudili da izađu u susret, kako oni kažu, „dragim gostima iz tradicionalno prijateljske Srbije”. Iskoristili smo priliku da obiđemo Stari grad u Mombasi koji se nalazi na ostrvu i koji uglavnom odiše arapskim duhom. U njemu se između ostalog nalazi i portugalska tvrđava – kažu pripadnici VS koji su upravo završili angažman u misiji EU.

„Karolina Skan” prevozi do 4.500 tona tereta

Trgovački brod „Karolina Skan”, koji su obezbeđivali specijalci VS, dugačak je 100 i širok 17 metara, a ima 12 članova posade. Prostorije su raspoređene na šest dekova (spratova), od kojih je poslednji, šesti, komandni most broda. Maksimalna težina tovara koji brod prevozi je do 4.500 tona.

(Politika)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *