ЕВРОПА СЕ ПИТА: Ко су „ОРБАНОВИ РАТНИЦИ“?

ЕВРОПА СЕ ПИТА: Ко су „ОРБАНОВИ РАТНИЦИ“?

7 фебруара 2021

Само око двадесет одсто младих Мађара гласа за владајућу странку Фидес, пише „Дојче веле“.

Десничарско-популистички премијер Виктор Орбан то жели да промени – преко друштвених мрежа и десничарских инфлуенсера.



„Већина Мађара има десничарски систем вредности“, каже млада Мађарица на видео-снимку. „Ми желимо да ти људи храбро изнесу своје мишљење, не само код куће, за трпезаријским столом, већ и на Фејсбуку“, поручује хвалећи курсеве будипештанске медијске агенције Мегафон.ху. „Од Тебе правимо професионалног Фејсбук-ратника“, обећава инструкторка.

Већ око 500 Мађара се пријавило за четвородневне, бесплатне курсеве. Са 200 кандидата су већ обављени разговори, а њих 90 би требало да добије материјал за обуку, наводи се у одговору на упит ДW-а.

„Тренутно је све замрло“, каже оснивач Мегафона, Иштван Kовач на видео снимку, пред празним столицама у просторијима своје агенције, „због пооштрених мера у борби против пандемије“. Kовач тврди да се „непрофитна организација“ искључиво „приватно финансира“, те да никакав јавни новац не иде за пројекат школовања „ратника на друштвеним мрежама“, који је независан од странака и политичких организација.

Фидесова ратна соба?

Међутим, Kовач је изданак подмлатка странке Фидес и већ је увелико активан у кампањи за парламентарне изборе, који се одржавају следеће године. “Избори ће се одлучивати на Фејсбуку”, наглашава оснивач Мегафона, “и тамо морамо да будемо бољи од левичара.”

Kовач не само да припада владајућој странци, већ је и у руководству будипештанског “Центру за основна права”, фондацији која игра важну улогу у комуникацији Фидеса, каже за ДW адвокат и стручњак за медијско право Габор Пољак. Она се финансира јавним новцем и у прошлости је креирала отворено “милитантне кампање”, каже Пољак, оснивач центра за истраживање медија Мертек.

И заиста, Иштван Kовач воли јаке рекламне слогане, он говори о “цунамију левичарско-либералног мишљења”, који мора да се заустави. Себе види као део “светске конзервативне револуције” à ла Трамп. Од Американаца је, каже, научио како се користе друштвени медији.

Циљна група млади гласачи

Уз помоћ Фидес-инфлуенсера сада би требало допрети до Мађара који се информишу “путем паметних телефона док чекају у реду“, објашњава Kовач. Дакле ради се о младим људима. Они су до сада заобилазили мађарску владајућу странку.

Према подацима института за испитивање јавног мњења Медиáн, само 22 одсто гласача млађих од тридесет година је свој глас давало Фидесу. Традиционални гласачи шефа владе, Виктора Орбана, и даље су “старији људи, који живе у малим селима, као и мањи број високо образованих”, објашњава Андраш Биро-Наги, директор института за политичка истраживања Полицy Солутионс у Будимпешти.

Последњих месеци Фидес је изгубио и пола милиона бирача. Разлог за то је бриселска секс-афера са Јожефом Шајером. Фидесовог посланика у Европском парламенту ухватила је полиција на једној илегалној геј-секс-журци.

Не само да је прекршио корона-прописе, већ је у ранцу имао и дрогу. Породични човек је преко олука покушао да побегне.

„То што је учинио наш колега Јожеф Шајер није у складу са вредностима наше политичке заједнице“, кратко је прокоментарисао премијер Орбан. Шајер је напустио странку.

Та афера је у потпуној супротности са „конзервативном породичном политиком“ национално-конзервативне странке, „коју Фидесови гласачи нарочито цене“, наглашава Андраш Биро-Наги. Први пут од Орбанове убедљиве победе 2010. године, опозиционе странке, које уједињене излазе на изборе против шефа мађарске владе, могле би да победе, показују недавне анкете.

„Фидесове слабе тачке“ су уништени здравствени систем, што је нарочито постало видљиво током корона кризе, као и привредне последице пандемије, објашњава директор института Полицy Солутионс.

Борба за мрежу

Мађарска владајућа странка, додуше, са око 500 новина, радио станица и телевизија, обједињених под кровом једне фондације, располаже са великом медијском моћи.

„Али та машинерија је централизована“, сматра стручњак за медије Габор Пољак. Владање “одозго” није адекватно ни за социјалне медије, ни када је реч о младима. Пољак зато верује да је агенција Мегафон.ху “осуђена на пропаст”. „Не може ни из чега да се створи дигитални Фидесов свет”, каже. Агресивни покушај освајања терена на интернету “наставља да дели друштво”, сматра Пољак.

Од почетка пандемије чланови владе више воле видео поруке на Фејсбуку, него конференције за новинаре, на којима се постављају питања. У будимпештански владајући стил се не уклапају никакви неконтролисани актери.

Након што су Фејсбук и Твитер блокирали налоге бившег председника САД, Доналда Трампа, мађарска министарка правосуђа Јудит Варга се жалила да је америчка компанија “тајно и из политичких разлога” и њен Фејсбук профил учинила мање видљивим за кориснике. И “државни функционери” би могли да буду “искључени из онлајн-простора”, казала је и најавила да ће регулисати рад интернет-гиганата. “Технолошки гиганти могу да одлуче исход избора”, истакла је и додала да мејнстрим-друштвено-медијске-платформе “ограничавају видљивост конзервативних, десничарско настројених мишљења.”

KOMENTARI



Један коментар

  1. Gardista says:

    Svaka cast Orbanu za Madjare, ali oni ne znaju da je isti Orban sponzorisao Madjare izvan Madjarske preko prosperitatea i samim tim zaboravio svoje stanovnistvo zbog zelje da isti oni ostanu gde su samo sa Madjarskim ubrizganim kapitalom gde bi pokupovali Srpsku zemlju u Vojvodini i bili vlastodavci gde bi polako preuzimali primat u Srpskoj Vojvodini. Hvala Vucicu!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u