Филмски пољупци које је запамтила планета

Filmski poljupci koje je zapamtila planeta

23 juna 2015

kul-poljupci_620x0Jugoslovenska kinoteka upriličila je svoj letnji program uzbudljivom revijom kultnih filmova, koji su između ostalog ostali upamćeni i ušli u antologije i po najlepšim ljubavnim scenama. Ova atraktivna ponuda od deset ostvarenja objedinjena je pod naslovom “Poljupci koje pamtimo”, a započela je čuvenom ratnom dramom “Odavde do večnosti” reditelja Freda Cinemana.

Film je snimljen 1953. po istoimenom romanu Džejmsa Džounsa, sa Bertom Lankasterom, Montgomerijem Kliftom, Deborom Ker, Donom Rid i Frenkom Sinatrom u glavnim ulogama, i kod mnogih generacija gledalaca ostao je nezaboravan i zbog erotskih scena.

Tu je i “Poštar uvek zvoni dva puta” po bestseleru Džejmsa M. Kejna, u režiji Boba Rafelsona (rimejk filma iz 1946. sa Lanom Tarner u ulozi Kore Papadakis), u kome su Džesika Lang i Džek Nikolson, kako ocenjuje kritika, napravili najautentičnije scene seksa koje su snimljene u svetskom filmu. Rafelsonovo delo smatra se i prvim velikim erotskim trilerom u svetskoj kinematografiji osamdesetih godina.

Hičkokov triler “Drž’te lopova” iz 1955, po istoimenom romanu Davida F. Dodgea, podseća našu publiku na jedan od najpopularnijih parova holivudskog filma – Grejs Keli i Kerija Granta. Zanimljivo je da je upravo na snimanju ovog filma, za koji su korišćene autentične lokacije u Francuskoj, Grejs Keli upoznala svog budućeg muža, princa Renijea.

Italijansko-francuska koprodukcija “Bazen” Žaka Derea, lansirala je 1969. dve nove zvezde evropskog i svetskog filma, Alena Delona i Romi Šnajder. Oni su tih godina važili za najlepši filmski par, erotske scene koje su snimili u filmu “Bazen” ušle su u istoriju francuske kinematografije, a i za njih privatno bile su “uvod” u veliku ljubav – iako se nikada nisu venčali, Romi Šnajder i Alen Delon ostali su do danas sinonim večitih ljubavnika. U ovom programu Kinoteke je i Felinijev “Sladak život”, remek-delo sa Marčelom Mastrojanijem i Anitom Ekberg, koje se smatra i jednim od najznačajnijih i najuticajnijih ostvarenja evropske kinematografije šezdesetih godina. Ovim filmom Felini je simbolički označio raskid sa dotadašnjim neorealizmom.

Drama Tenesija Vilijamsa “Mačka na usijanom limenom krovu” iz 1958, u režiji Ričarda Bruksa, takođe je upamćena i po ljubavnim scenama, i po lepoti glavnih glumaca – Liz Tejlor i Pola Njumena, koji su za uloge Megi i Brika Polita bili nominovani za Oskara. “Do poslednjeg daha”, prvo dugometražno ostvarenje Žan-Lika Godara, koje se svrstava u najbolja dela francuskog “Novog talasa”, proslavilo je šezdesetih godina u svetskim okvirima i reditelja i glumce – Godar je nagrađen Srebrnim medvedom u Berlinu, a Žan-Pol Belmondo i Džin Siberg su postali zvezde.

Pred našim filmofilima opet je i “Prohujalo sa vihorom” Viktora Fleminga, jedan od najpopularnijih i najboljih ljubavnih filmova svih vremena. I mada se Vivijen Li i Klerk Gebl privatno nisu podnosili, briljirali su u ulogama ljubavnika iz romana Margaret Mičel, i tokom čitave karijere ostali “zarobljeni” u likovima Skarlet O’Hare i Reta Batlera. Tu je i kultna “Kazablanka” Majkla Kertiza, najromantičnija američka drama i klasik svetske kinematografije, sa Hemfrijem Bogartom i Ingrid Bergman u glavnim ulogama.

Svi ti poljupci i ljubavne scene koje pamtimo i koje iznova gledamo u ovim filmovima, kako je najavila Kinoteka, nose pečat jedne generacije, jedne epohe i jedne velike istorije svetskog filma.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *