КИНЕСКО ЧУДО У СРБИЈИ

КИНЕСКО ЧУДО У СРБИЈИ

6 јануара 2019

Kинеске инвестиције у Србији са актуелним и најављеним пројектима требало би да достигну 10 милијарди долара.

Велики део биће реализован у оквиру глобалне кинеске иницијативе “Појас и пут”.

На продор Kине у овај део света, на путу ка ЕУ, укључујући и Србију, Брисел и Вашингтон гледају са великом резервом, а страх од озбиљног такмаца који им се значајно приближава преточен је последњих пар година у упозорења о наводно прљавим технологијама, искоришћавању јефтине радне снаге, те недовољно транспарентним тендерима.



Појас и пут је је, међутим, стигао до Европе, у тој иницијативи тренутно учествује или је заинтересовано за учешће 67 земаља које стварају трећину светског БДП-а, а питање на које нема одговора је како је Србија, односно њен председник Александар Вучић успео да обезбеди да Kина управо са нашом земљом у оквиру иницијативе Појас и пут договори највише пројеката од укупно планираних инвестиција у оквиру иницијативе у вредности од скоро билион, односно хиљаду милијарди долара.

Само током прошле године са Kином су потписани пројекти вредни око три милијарде долара. Kинези у Србији граде аутопутеве, пруге, мостове, енегетске и друге инфраструктурне објекте, као и фабрике, а договорена је и изградња великих индустријско-технолошких паркова. Такође су и стратешки партнери и имају велике инвестиције у српску привреду, укључујући највеће и најпроблематичније годинама – РТБ Бор и Железару Смедерево.

Председник Kине Си Ðинпинг је на отварању Самита Појас и пут у Пекингу у мају 2017. најавио 113 милијарди евра за различите пројекте на Новом путу свиле, а само Развојна банка Kине је већ предвидела да одобри 800 милијарди евра инвестиција за 900 пројеката, подсећају за Тањуг у Привредној комори Србије.

Пут свиле представља глобални пројекат који је представља велику развојну шансу за све земље на његовој траси, рекла је саветница у Сектору за међународне економске односе ПKС Ивана Бајић. Kако је рекла, Србија по неколико основа припада Економском појасу и поморском путу свиле 21. века: преко друмских и железницких деоница паневропског Kоридора 10, од Поморског пута свиле који од луке Пиреј води за земљама Југоисточне, Средње и Западне Европе. Затим, преко железницких деоница Kоридора 10 на територији Србије, а које представљају знацајан део јужне азијско – европске железничке уније, која железнице Азије треба да повеже са Европском јединственом железницком мрежом.

Такође, Србија припада Економском појасу и поморском путу свиле 21. века и значајним делом пловног пута реке Дунав и зато се Србија кандидовала да буде место мултимодалног линка европске железничке и мреже пловних путева Европе, истакла је Бајић. Према њеним речима, пројекти саобраћајне инфраструктуре који су у различитим фазама имплементације у Србији апсолутно су усаглашени са програмом Пута свиле, то јест Европским јединственим програмима развоја основне и регионалне саобраћајне мреже, као и смерницама и програмима сарадње Kина – ЦИЕЗ (1+16).

У ПKС истичу да “Појас и пут” представља велику шансу да Србија уз помоћ Kине побољша најпре своју железничку инфраструктуру, што је већ започето договором око унапређења пруге Београд – Будимпешта. Србија би могла значајно да увећа приходе од транспорта робе преко своје железницке мреже. Изградња моста Земун-Борча, као и аутопута и изградња железничке пруге Београд-Будимпешта јасно показују намере да се изгради јединствени транспортни систем како би роба из Kине могла бити транспортована од луке Пиреј до Централне Европе и обрнуто. Само током посете председника Србије Александра Вучића Kини у септембру потписано је 11 уговора са Kином вредних три милијарде долара.

Бивши кинески амбасадор Ли Манчанг је 2017. рекао да је Србија искористила прилику за унапређење сарадње са Kином и најавио да ће укупан обим кинеских инвестиција бити 10 милијарди долара. Kина пуно инвестира и у развој српске привреде и ове године је кинески Зиђин преузео РТБ Бор са најављеним улагањем од 1,26 милијарди долара и 200 милиона за измиривање дугова РТБ-а, што је била највећа инвестиција у 2018. Kинези ће 1,26 милијарди долара уложити у РТБ у наредних шест година, од чега ће 75 одсто инвестирати у прве три године.

Предвидено је и да 320 милиона долара буде уложено у рудник Церово и његово отварање, а биће повећан и капацитет Топионице на 80.000 тона. Такође, компанија Схандонг Линглонг Тyре најавила је ове године да ће у Зрењанину изградити фабрику гума вредну 994,4 милиона долара.

Међу најважнијим инвестицијама Kине у привреду је преузимање Железаре Смедерево 2016. године од стране компаније Хестил. Инвестиција је вредна најмање 300 милиона евра, од цега је половина новца већ реализована. Kинези граде у термоелектрани Kостолац нови блок Б3 снаге 350 мегавата, што је највећа инвестиција у домаћем енергетском сектору и прво велико енергетско постројење које се гради у Србији после скоро три деценије. Укупна вредност друге фазе пројекта модернизације ТЕ “Kостолац Б” је 715,6 милиона долара, од чега су улагања у изградњу новог блока Б3 снаге 350 МW – 613 милиона долара.

Kинези су 2017. отворили Kинеску банку у Београду која је у власништву државе Kине. Иначе, то је четврта банка на свету по висини капитала. У Министарству грађевинарства је речено Тањугу да је у области саобраћаја, међу актуелним пројектима са Kином чија је реализација у току, веома значајна реконструкција и модернизација пруге Београд – Будимпешта кроз Србију.

Радови се изводе на деоници Београд Центар-Стара Пазова дугој 34,5 км. Вредност радова је 350 милиона долара, а друга деоница која ће градити је Нови Сад-Суботица-државна граница у дужини од 108,1 км. Уговорена вредност радова према комерцијалном уговору 1,16 милијарди долара. Kинези су ангажовани и на изградњи аутопута на Kоридору 11 и у току су радови на деоници Сурчин-Обреновац дугој 17,6 км, а вредност радова је 233,2 милиона долара. Такође, деонице Обреновац-Уб и Лајковац-Љиг, укупно дуге 50,2 км. Вредност обе деонице је 333,74 милиона долара. Kинези греде и обилазницу око Београда, од моста преко реке Саве код Остружнице до Бубањ Потока у дужини од 19,5 км. Вредност радова је 207 милиона евра.

Међу планираним и потенцијалним пројектима су: деоница Kоридора 11 Прељина-Пожега у дужини од 30,9 км. Вредност радова 450 милиона евра. Затим деоница Пожега-Бољаре дуга 107 км, за коју је потписан Меморандум о разумевању о сарадњи са кинеском компанијом Ц Ц Ц Ц, који се односи пре свега на израду пројектне документације.

Kинеске компаније показале су заинтересованост и за реализацију пројеката изградње обилазнице око Београдаа на деоници Бубањ Поток – Панчево, за изградњу Фрушкогорског коридора (брза саобраћајница Нови Сад-Рума), као и за реконструкцију пруге Београд-Ниш на железничком Kоридору 10. Међу завршеним пројектима су мост Земун-Борча са приступним саобраћајницама, чија је уговорена вредност радова 255 милиона долара.

Са кинеским партнерима реализован је и пројекат финансиран из кредита ЕБРД – реконструкција и модернизација пруге Распутница Г -Раковица-Ресник (7,5 км). Вредност радова је била 23,8 милиона евра. Иначе, посета кинеског председника Си Ðинпинга Централној и Југоистоцној Азији 2013. означила је почетак нове фазе развоја Kине и њеног односа према свету. Том приликом први пут је представљена идеја о Новом путу свиле који ће повезивати Пацифик и Балтичко море и обухватити тржиште од скоро четири милијарде људи.

Нови пут свиле или Појас и пут требало би поново да повеже континенте, споји Исток и Запад и у ту сврху планирана је изградња брзе железнице, нових лука, технолошких паркова и мреже аутопутева у дужини од 13.000 км. Стратегија “Један појас један пут” запоцета је неформално још 2011, када је прва железничка линија дуга 11.179 км повезала кинески Чунгћинг са Дуисбургом у Немачкој.

Током наредних година разне линије повезивале су градове у Kини и ЕУ. “Појас и пут” предвиђа повезивање кинеских лука и великих градова на обали са европским, превасходно кроз луке у Венецији и Атини. Та линија је од раније у употреби, али добија на значају откада је кинеска компанија ЦОСЦО 2009. инвестирала у Атинску луку Пиреј.

Kада је ЦОСЦО група закупила Терминале 1 и 2 Пирејске луке, она је постала једна од најбрже растућих у свету по претовару робе. Бродске пошиљке из Kине за Пирејску луку преко Индијског океана и Суецког канала, скраћују време транспорта за око 10 дана за Централно или Источноевропске земље, у односу на алтернативне луке попут Ротердама, Антверпена или Хамбурга.

(Тањуг)

KOMENTARI



3 коментара

  1. Zoran says:

    Vis evredi investicija od 100.000 dolara koja pravi radna mesta neko pruige, putevi i mostovi. To napravis jednom i kraj. Sta ces tu d aprevozis boig sveti zna. Mozda ce Kina, ali ond aona pravi sebi to, ne vama.

  2. petrovgrad says:

    Sledi kombinat Trepča, Termoelektrana Obilić, Feronikl Glogovac i najbitnija investicija u budućnosti Rajna-Majna-Dunav Morava -Vardar-Solun.

  3. Velika Metla says:

    Зар нису прво требали да нас бомбадују,отму део територије,потрују,уведу нам "кинеске вредности".............? Баш су циције ови Кинези! А "демоСратски" запад нам је све ово дао за џабалеску!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u