LUDILO – Marketinški stručnjaci okitili su Beograd slikama zločinca Bila Klintona koji duva u saksofon…

LUDILO – Marketinški stručnjaci okitili su Beograd slikama zločinca Bila Klintona koji duva u saksofon…

10 septembra 2014

clinton-jazz1Piše: Andrej Fajgelj

Marketinški stručnjaci okitili su Beograd slikama Bila Klintona koji duva u saksofon kako bi reklamirali novu seriju Devedesete: Decenija koja nas je povezala. To je deo globalne kampanje koju Nacionalna geografija sprovodi pred premijerno prikazivanje svoje serije u 171 državi sveta, pa i u Srbiji.

Problem je što su u Srbiji devedesete upamćene po ratu, sankcijama i hiperinflaciji, a Klinton po bombama, stradanju i razaranju. Nešto manje i po duvanju, ali ne u saksofon. Kada američka kompanija poruči Srbima da nas povezuju devedesete, Klinton i duvanje, dobijamo potpuni marketinški promašaj. Naravno, reklame su brže-bolje uklonjene sa javnih mesta.

Sada se marketinški stručnjaci čude zašto njihova globalna kampanja nije donela globalne rezultate. Oni su očekivali istu reakciju u Vašingtonu i Beogradu. Ali beogradski prolaznik reklamu ne gleda njihovim, već svojim očima, i prirodna reakcija je da se seti kako je devedesetih iznad nje gorelo nebo.

Naš pogled na svet čini našu kulturu. Različite nacionalne kulture mogu različito tumačiti istu poruku. Ne moramo obići 171 državu da bismo se uverili u to, dovoljno je da ostanemo u Srbiji. Bil Klinton nigde nije manje dobrodošao nego u Beogradu i nigde više nego u Prištini, gde ima svoj spomenik i bulevar. Takve obožavaoce nema ni u Litl Roku u Arkanzasu, gde je sagradio predsedničku biblioteku.

Marketinški promašaji zbog kulturnih razlika dešavaju se i najboljima. Rizik je naročito velik u međunarodnim korporacijama iz čijih prekookeanskih centrala se drvo ne vidi od šume.

Pored svih diploma svojih zaposlenih, Majkrosoft je na indijsko tržište plasirao proizvod sa mapom na kojoj Kašmir nije deo Indije. Svih 200.000 primeraka moralo je biti povučeno, uz milionske gubitke.

Moj favorit je farmaceutska kompanija koja je marketirala novi lek na arapsko tržište pomoću stripa iz tri slike: čovek se drži za glavu – pije lek – nasmejan je. Ali Arapi čitaju zdesna nalevo. Iste izazove imaju i Arapi kada nastupaju na stranim tržištima.

Iz globalne perspektive, Beograd je Srbija, a Srbija Beograd. Ali, kad bilbordi Slavimo Beograd stignu iz Emirata u Novi Sad, Niš, Kragujevac, otkriva se daleko složenija lokalna perspektiva.

Ako žele da izbegnu promašaje, marketinški stručnjaci moraju uzeti u obzir lokalnu kulturu. Globalizacija nije ukinula kulturne razlike, samo je povećala broj ljudi koji ispadaju smešni jer ih zanemaruju.

Vašingtonska centrala Nacionalne geografije imala je priliku da posluša lokal. Njen čuveni časopis ima srpsko izdanje, sa domaćom redakcijom, autorima i temama. Pre godinu dana izašao je broj Vostani Serbije sa srpskim vojnikom na naslovnici i odličnim člankom Nikole Bure povodom sto godina Drugog balkanskog rata. Poslednji broj donosi članak istog autora povodom Prvog svetskog rata.

Da je slušala lokal, Nacionalna geografija se ne bi reklamirala Klintonom u Beogradu, gde je njegova „era“ ostala zaglušena bombama. Otkrila bi da postoje druge ličnosti i decenije, čak i ratne, koje su nas povezale.

Četrdesetih je američki Srbin i oficir OSS(preteča CIA) Džordž Vujnović, uz pomoć četnika Draže Mihaijlovića, spasao 512 američkih pilota u operaciji Halijard.

Nadam se da ćemo videti reklame Nacionalne geografije sa Vujnovićem, Teslom, Pupinom, i drugim ličnostima koje su nas povezale na istoj i pravoj strani civilizacije.

klintondevedesete

(Novosti)

KOMENTARI



9 komentara

  1. Robert Lucas says:

    SMRT BILJU KURTONU

  2. zuba zubic says:

    Bravo momak, sve na mestu, bez dodavanja ili oduzimanja.

  3. DJORDJE says:

    KO GA MARKETIRA U BEOGRADU PA NARAVNO PETA KOLONA NJEGOV SAVEZNIK. Zato peta kolona i ludi Bili dodjite da svirate u moj saksofon.

  4. s@Ša says:

    Samo jedna riječ:SRAMOTA!!!

  5. mirjana zeković says:

    Odličan tekst pismenog strućnjaka iz oblasti oglašavanja.Zaboravljeno"misli globalno,radi lokalno".Ima puno primera u našem okruženjuzalutalih kampanja.Ako se poslužim svojim profesionalnim vremeplovom setiću se nekoliko klijenata koji su bili opsednuti reklamama velikih oglašivača zaboravljajući na "sitnice"poput kulturoloških razlika,ciljne grupe..Ali ovaj primer sa Nato ubicom je zaista čist promašaj.

  6. pedja says:

    jebo im on mater

  7. Za Srbiju says:

    Bojkotovati seriju i organizovati proteste širom Srbije.

  8. Paštrović says:

    On u saksofon, a mi njemu i njegovima... u guzu. Pa ti vidi ko je tu talenat, hehe... Kakvo duvanje u nekakve duvačke instrumente, za to trebaju godine i godine vježbanja i učenja, kad je najlakše duvati u prkno. I Bilu, i ustašama, i ko god skine gaće i poturi svoju usranu guzu pod naš nos. Jedina nada su nam ostali (evo ovih dana veoma aktuelni) Bunjevci i Goranci. Sve ostalo je "mućni pa prospi". Evo, priznajem, i ja sam jedan od tih "mućaka".

  9. Pingback: LUDILO – Marketinški stručnjaci okitili su Beograd slikama zločinca Bila Klintona koji duva u saksofon… | Jadovno 1941.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *