Pratite nas na Facebook-u i Twitter-u!

RUSKI AVION SU-35 – Borbeni avion ruske armije koji oduševljava i plaši

su35_large_152m805816520Stručnjaci konstruktorskog biroa „Suhoj“ skromno ubrajaju model Su-35 u generaciju 4++, ali istovremeno naglašavaju da se već testira pravi pandan američkom „Raptoru“, tj. pravi lovac pete generacije. To je takozvani perspektivni kompleks frontovske avijacije (PAK FA) ili T-50. On je prvi put poleteo 2009, a serijska proizvodnja će krenuti 2015. Sve dotle će Su-35 biti prelazni stepen za borbene pilote koji se upoznaju sa tehnikom nove generacije. Uostalom, reč „prelazni“ ne odražava u potpunosti realnu vrednost nove mašine.

Supermanevarski i supersonični

I lovac Su-30MKI, prethodnik novog aviona Su-35, ima supermanevarske karakteristike koje u punoj meri koriste indijski piloti u zajedničkim vojnim vežbama sa ratnim vazduhoplovstvom SAD i drugih zemalja. Na jednoj takvoj vežbi indijski piloti su bukvalno deklasirali Amerikance koji su leteli na F-15C/D. Po završetku vežbe američki general Hal Homburg, šef službe Air Combat Command ratnog vazduhoplovstva SAD, bio je prinuđen da izjavi da su američki piloti krajnje iznenađeni rezultatima vežbe, i dodao: „Mi nismo baš toliko ispred celog sveta koliko mislimo. Ruski lovci Su-30MKI bolji su od osnovnog američkog lovca F-15S. Ratna vazduhoplovstva zemalja koje imaju ove mašine u određenoj su prednosti i u budućnosti mogu ugroziti američku dominaciju u vazduhu“, prenelo je generalove reči izdanje USA Today. Kako se ispostavilo, „Rusi“ su i bolje manevrisali od Amerikanaca, i videli su bolje i dalje od njih, a to znači da su prvi pogađali cilj.

Za supermanevarske osobine Su-35 pored trupa je zaslužan i motor. Po rečima Jevgenija Marčukova, direktora programa izrade 117S u naučno-proizvodnom udruženju „Saturn“, motor je konstruisan na bazi motora AL-31F koji se postavljaju na avione Su-27, ali se razlikuje od njih većim potiskom (14,5 prema 12,5 tona) [...], većom rezervom i manjom potrošnjom goriva“. To mašini ne daje samo veću brzinu i manevarske karakteristike, nego i mogućnost da nosi više naoružanja. Upravo taj motor će se ugrađivati u prve serijske lovce T-50. On se još zove i motor „prve etape“. Još uvek se radi na motoru „druge etape“, koji će lovcu T-50 omogućiti da se potpuno približi američkom F-22. Ali, kako je u Le Buržeu istakao Marčukov, i taj motor je praktično već završen.

Sergej Bogdan, probni pilot konstruktorskog biroa „Suhoj“, kaže da je Su-35 za vreme prvog leta pratio Su-30MK i to je omogućilo da se uporedi potisak motora jednog i drugog modela. Su-35 je primetno brži od svog prethodnika. Po rečima probnog pilota, to je veoma ozbiljna prednost novog aviona, koja borbenom pilotu daje veće mogućnosti u vazdušnoj borbi.

Oči i uši pete generacije

I pilotska kabina na lovcu Su-35 pripada petoj generaciji. Za razliku od Su-27, u njoj nema analognih uređaja. Zamenjuju ih dva LCD ekrana u boji. Na njima se kao u običnom televizoru, u režimu „slika u slici“, prikazuju sve informacije koje su neophodne pilotu. On može da uključi režim trodimenzionalnog prikaza situacije, tj. reljefa i rasporeda ciljeva – sve je kao u kompjuterskoj simulaciji leta. Deo tih informacija može da se prikaže na zaštitnom staklu pilotske kacige.

Hidrodinamički prenos zamenjen je elektronskim komandama. To će, po rečima konstruktora, omogućiti „paralelnu“ (daljinsku) kontrolu upravljanja letelicom. U praksi to znači da uloga pilota postaje neprimetnija, tj. kompjuter odlučuje kojom brzinom i u kojim režimima će se avion približavati cilju i u kom trenutku će dozvoliti pilotu da primeni oružje. Čovek ne može da donese nijednu pogrešnu odluku, jer mu kompjuter jednostavno onemogućava upravljanje i ukazuje mu gde je pogrešio. Deo složenih akrobatskih režima obavlja isključivo kompjuter. On vodi računa i o tome kako se pilot oseća. Ako pilot iz bilo kog razloga nije sposoban da upravlja letelicom, kompjuter će ga automatski katapultirati.

Na Su-35 je po prvi put postavljen najnoviji ruski navigacioni kompleks BINS. To je elektronski i mehanički uređaj bez koga nijedan lovački avion danas ne može da se smatra modernim. Njegov zadatak je da prikuplja i analizira sve informacije vezane za let i da omogući poletanje i povratak aviona na svoj aerodrom. BINS funkcioniše u korelaciji sa prijemnicima GPS i GLONASS, ali može da radi i bez njih.

Pored toga lovac poseduje i perspektivni radarski sistem, konstruisan specijalno za T-50. Sličan radar danas ima samo F-22. Zahvaljujući njemu Su-35 vidi sve što se dešava u vazduhu i na zemlji na udaljenosti od nekoliko stotina kilometara. Lovac može da prati 30 ciljeva, a na 10 može istovremeno da cilja i, po rečima konstruktora, svih 10 može istovremeno da gađa, ispaljujući rakete u vidu lepeze.

Favorit bez premca

U stvaranju lovca pete generacije Rusija zaostaje za SAD. Američki F-22 je već odavno uveden u upotrebu. Ali na osnovu sadašnjeg Su-35, lovca prethodne generacije 4++, može se pretpostaviti koliko će od njega biti bolji ruski T-50. Upravo zbog toga je za Moskvu bilo toliko važno da pokaže Su-35 u Le Buržeu. Razlozi su i politički (vojnotehničko nadmetanje sa Vašingtonom), ali i čisto ekonomski.

Ni T-50, kao ni F-22, neće biti roba za izvoz. Jedan „Raptor“ košta 133,1 milion dolara, a ruski T-50 je malo jeftiniji, ali je i on preskup. Međutim, Su-35 će, kao i njegovi prethodnici četvrte generacije, koštati 30-38 miliona dolara, tj. biće odličan artikal za izvoz sa nalepnicom „generacija 5 minus“. A ciljna grupa su glavni kupci ruskih lovaca marke „Su“: Kina, Indija, Malezija i Alžir. A ako se uzme u obzir tehnologičnost nove letelice, Moskva može da pretenduje i na tržište Brazila i Južne Koreje, jer je Su-35 bolji od svih evropskih lovaca generacije „4+“ kao što su Rafale i Eurofighter-2000 ili modernizovani američki lovci tipa F-15, F-16 i F-18, i može uspešno da se suprotstavi lovcima pete generacije F-35 i F-22.

U svakom slučaju, Su-35 je poslednji i najsavršeniji lovac odlazeće generacije avijacijske tehnike. Let Su-35 na nedavno završenom aeromitingu u Parizu možete pogledati OVDE.

(Ruskarec.ru)

  • Twitter
  • Facebook
  • Google Plus
  • Email

Ostavite Komentar/Odgovor

Copyright © Intermagazin. Designed by Zarke.