BiH: Cene su ovde više nego u EU

BiH: Cene su ovde više nego u EU

1 jula 2013

Građani BiH žale se na izuzetno skupe namirnice za koje tvrde da su skuplje nego u EU, a proizvodi poskupe i po nekoliko puta na putu do kupca, piše “Dojče vele“. Kako prenosi portal business.hr, prehrambena roba u Bosni i Hercegovini je izrazito skupa. Cene se mogu uporediti sa cenama najrazvijenijih evropskih zemalja. Prosečna plata zaposlenih u ugostiteljstvu u maju je u Bosni i Hercegovini iznosila 520 maraka, dok je ukupna prosečna plata iznosila nešto manje od 800 maraka. Ovo su podaci Zavoda za statistiku Republike Srpske i manje-više mogu se primeniti i na celu BiH.

konvertibilna-markaMileva iz okoline Banja Luke već godinama radi na pijaci u Banja Luci, gde kilogram pasulja košta čak 25 maraka. „Kako nije skupo kad nema narod novaca. Nema penzije, nema plate. Ljudi kupuju jednu glavicu belog lika, jednu glavicu luka i šaku pasulja. To je greota. Ja sam svoj pasulj prodavala pre tri meseca po 12 maraka. U maju je već koštao 25 maraka“, kaže Mileva.

Kada je o cenama reč, bez obzira o kojoj se robi radi, i građani su ogorčeni. Cene su im visoke, a neki ih spoređuju i s cenama u evropskim zemljama. „Ja sam došao iz inostranstva, neke su cene su čak veće nego u Švedskoj“, kaže jedna mušterija.

Neka roba poskupi i četiri puta dok dođe do kupca, zbog čega trpe samo potrošači, a svi u prethodnom lancu profitiraju. Milan Popović je trgovac preko 20 godina i kaže da je hrana u BiH najskuplja u Evropi. „Ali ne zahvaljujući bednom poljoprivredniku koji proizvodi s 2,5 KM nafte, bez podsticaja. Ako mu jedna godina propadne on ne može opet da se oporavi. A mi samo pričamo kako je skupo. Po toj logici ispada da naši poljoprivrednici žive odlično“, kaže on.

Popović kaže da uvozna hrana ubija domaće tržište, a ona poskupi i po nekoliko puta dok ne dođe do potrošača, zbog kako kaže, troškova transporta. Mesud Lakota iz Udruženja potrošača BiH samo se jednim delom slaže u ovoj oceni, a prave razloge vidi u jakom lobiju koji formira cene i tako zarađuje ogroman novac.

„Ljudi okupljeni oko te jedne privredne grane ubiraju procenat. Jabuka je marka i po i u sezoni i van sezone. Vrlo interesantno. Znači taj lobi je uradio svoje. Imamo nesređenu situaciju u ovakvoj državi i svako radi za svoj račun“, ocenjuje Lakota.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *