Bilja, Jeca i Ceca

Bilja, Jeca i Ceca

19 juna 2013

Vladimir KecmanovicPiše: Vladimir Kecmanović

U toku su protesti umetničkih udruženja zbog mizernih sredstava koja je država namenila onome što se obično naziva kulturom.

Usred gužve, mediji su obavestili da se – preko „Tvitera“, a kako drugačije – oglasila dramska spisateljica Biljana Srbljanović.

I – šta je ,,viteškinja umetnosti i književnosti” imala da izjavi o pomenutom problemu?Ništa. Ekskandidatkinja za gradonačelnicu Beograda bavila se koncertom Jelene Karleuše?! Naime, u ,,javnosti” se vodi rasprava da li je Karleušin koncert doživeo fijasko ili ne, a Srbljanovićeva je osetila potrebu da se u tu raspravu uključi.

I kaže: „Da glasa za Kosovo, nosili bi je na rukama, ne bi joj ni bio potreban taj helikopter… To što će Svetlana Ražnatović na istom mestu da okupi više ljudi od JK slika je naše kulturne katastrofe. Isti muzički žanr, a suprotna ideologija… Da JK ljubi Cecu u d… i peva ’voljenom premijeru’ bila bi srpska Bijonse…“E sad – za razliku od Srbljanovićeve, ne smatram sebe muzičkim autoritetom, ali moram da primetim dve stvari.

Prvo – ocena da je „muzički žanr“ Svetlane Ražnatović i Jelene Karleuše „isti“, ako se stvar posmatra „čisto kulturološki“, a ne stručno – možda i nije daleko od istine. Ali, čak i neko ko se baš i ne razume u muziku – ne samo Cecinu i Jecinu nego uopšte – ne može da ne primeti kako Ceca peva mnogo bolje. Što – uzevši u obzir kako peva Jeca – i nije teško.

A kao drugo, pošto je već pomenula „ideologiju“ i ljubljenje „u d…“ kao faktore koji utiču na „umetnički“ uspeh, postavlja se jedno nezgodno pitanje.

Velika srpska pesnikinja Milena Marković, na primer, piše drame koje, u najmanju ruku, nisu rđavije od najboljih koje je napisala Srbljanovićeva. A uprkos tome, nije francuska „viteškinja“. Dakle: koliko li je tek tu ideologije i poljubaca bilo?! No – uz izvinjenje Mileni Marković, koja se na ovom mestu našla ni kriva ni dužna – manimo se umetnosti, koja s ovom pričom nema mnogo veze.

Pravo pitanje glasi: zašto Biljanu Srbljanović ne zanima političko ukidanje srpske kulture, a zanima Karleušin koncert? Da li zato što je od sredstava namenjenih srpskoj kulturi uzela ono što joj je bilo potrebno i onda se orijentisala na strane izvore prihoda? Pa se, u predasima pisanja o Principovom „zločinu“ za strano pozorište, kao tipična gastarbajterka, opušta uz tračeve sa estrade?

Budući da je Biljana Srbljanović osoba sa „misijom“, neće biti da je u pitanju samo to. Da li zato što je serkl kome pripada u ljubavi sa aktuelnim režimom, pa neće da kvari idilu? Ima i toga. Ali, to je, ipak, pre posledica, nego uzrok. Konačno, ni ostatak serkla kom pripada Srbljanovićeva nije u romansu sa režimom stupio tek tako, ne daj bože nepromišljeno.

U situaciji u kojoj je svođenjem podrške na tragikomične svote država odlučila da srpsku kulturu ukine, jedino što će od kulture koja nije masovna na ovim prostorima dobijati novac – biće „kultura“ koju promovišu Biljana Srbljanović i njeno društvo. Koja se finansira iz „alternativnih“ izvora. I koju zli jezici karakterišu kao „antisrpsku“.

U tome je kvaka. I zato Biljana Srbljanović nema razloga da se buni.Još samo da, zamenivši Cecu Jecom, zavede red na estradi – i da je bog vidi.

(Politika)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *