ЧАНАК УДАРИО НА СРБИЈУ: Црној Гори вратити имовину отету 1918.

ЧАНАК УДАРИО НА СРБИЈУ: Црној Гори вратити имовину отету 1918.

17 јуна 2019

(foto: Youtube printscreen)

Председник Лиге социјалдемократа Војводине Ненад Чанак тврди да је “чињеница да је после 1918. године практично комплетна имовина Црногорске православне цркве постала имовина СПЦ”, због чега би управо невраћање Црној Гори имовине из 1918. била историјска неправда.

Реч је о томе да се, како Чанак каже за „Дневне новине“, имовина која је одузета „на сабљу“ 1918. године врати власницима – држави Црној Гори.



“Не разумем шта је ту спорно. Нико не брани СПЦ да направи нове храмове. Хонгконг је Британија вратила Кини после 99 година, зашто не би СПЦ вратила ЦПЦ, односно црногорској држави, оно што јој је одузето укидањем црногорске државности 1918. године. Не вратити Црној Гори имовину из 1918. године била би историјска неправда. И то је све”, рекао је Чанак, преноси РТЦГ.

То што ово питање које, према његовим речима, „ни у чему не може бити спорно покушава да се политизује може бити изузетно опасно“, зато што, каже Чанак, отвара линије подела које не доносе корист никоме.

„Што се тиче отпора Србије и СПЦ усвајању закона о верским слободама у Црној Гори, ту видим две ствари. Са једне стране, реч је о имовини, а са друге, о политичком утицају. Када дођемо до тог питања видећемо да је СПЦ, на моју велику жалост, користила и Милошевићу и свима који су ширили идеју не само велике Србије, него и оправдавала низ потпуно антицивилизацијских поступака у току 90-тих година прошлог века, на начин који је потпуно недопустив. Све то иде на штету СПЦ и због тога ће доћи у позицију да, бавећи се дневном политиком, изгуби сваку везу са историјском улогом и историјским бићем”, каже Чанак.



Сматра да нема дилеме да је прича о Црногорској православној цркви и обнови њене аутокефалности „рак рана“ у односима Србије и Црне Горе, а да је главни разлог за то нетачно тумачење и поимање српства.

Упркос реакцијама које долазе из Србије, лидер ЛСВ верује да то ипак неће имати великог утицаја на званичне односе Подгорице и Београда и да ће председник Србије, без обзира на поруке, ипак „одолети притиску СПЦ“, односно да се неће придружити “некаквој хистерији против Црне Горе”, како год сад изгледало да није тако.

“Биће притисака, али лично мислим да Вучић има друге приоритете. Мислим да ће на крају превладати разум и државништво, зато што није добро у овом тренутку затезати односе, јер много је већ тензија на Балкану и нове нису потребне”, каже Чанак.

KOMENTARI



34 коментара

  1. Ivke says:

    Ne tebamo se ljutiti Mora mu se samo oduzeti drzavljanstvo Srbije pa neka trazi tamo ciji je vazal.

      • Portopranco says:

        On slobodno paradira po Srbiji i gura svim Srbima prst u oko.Ne dira ga niko,ni vlast,ni srpski narod.Sličan slučaj kao zloglasna hrvatska lobistica sonja biserko.Istovremeno,u njihovoj hrvatskoj tuče se šakama u glavu svako ko se javno usudi reći da nije hrvat.

        • Velika Metla says:

          Порто....,управо због оваквих ја и кажем да Србија не сме да дозволи да се ниједан назови Србин,који из "региона"пређе да живи у Србији,бави политиком. Ниједан од "дошљака" из региона,Србин,политикант,није НИКАДА направио нешто корисно за Србију. Зато Србија МОРА да забрани "дошљацима" бављење политиком у Србији. Иначе,ови поменути,нису ништа ново у Србији. Ето например Јово Капичић,отац бившег кошаркаша Црвене Звезде Драгана капичића је живео у Србији скоро цео свој. Поубијао је Срба домаћина толико да мисли м да ни сам не зна колико,и НИКО му од "јуначких" Срба у то време није смео ни на сенку стати! СРАМОТА. Ето данас како ккрвни тако и идеолошки наследници комуњара почев од "досоваца" па до ових тренутно на власти урнишу Србију ПО СВАКОМ ПИТАЊУ од верског до моралног. Дно дна.

    • Cetnik says:

      Najbolje ugurati u njega onu ŠEJTAN-BOMBU i aktivirati je, pa nek odleti gde bilo to jest da se razleti.

    • Ivana says:

      Kolonija Srbija ni da pisne veliki kukavičluk strašljivog naroda na delu.Ni u jednoj bivšoj republici SFRJ neprijatelji ne mogu preživeti ovakovo vređanje naroda ali mogu u Srbistanu.

  2. Slobodanka says:

    Tvrdnja da je 1920. ukinuta crnogorska crkva nije tačna. Postoji zapisnik sa sednice Sinoda pravoslavne crkve u Crnoj Gori od 16. 12. 1918, neposredno posle ujedinjenja Srba, Hrvata i Slovenaca u jednu državu. "Tada je doneta odluka da se nezavisna srpskopravoslavna sveta crkva u Crnoj Gori ujedini sa autokefalnom pravoslavnom crkvom u Kraljevini Srbiji. Niko nije ukinut ni 1918. ni 1920. Postoji akt regenta Aleksandra kojim on prima k znanju da su pravoslavni episkopi sa cele teritorije SHS izrazili želju da se ujedine u jednu crkvu. To je, dakle, izvedeno na nivou crkve, a regent je samo primio k znanju. Sve mitropolije i episkopije zadržale su pravo subjekta koje su imale i pre ujedinjenja. Nisu ugašene ni 1918, ni 1920." Takodje iz ovoga proističe tj. jasno je da materijalna imovina pojedinačnih crkava nije prisvajana 1918-1920, nego ostala je gde je i dotada bila.

    • Linta Miodrag Nindža Kornjača says:

      Tzv. sinod od 16.12.1918. bio je ilegalan kao i Podgorička skupština. Obojica, Mitrofan (rođen 1841. u Grblju) i Kiril (rođen 1867. u Budvi), nijesu domicilni crnogorski državljani – već austrougarski, a crnogorsko državljanstvo su stekli kao zreli ljudi, kada su se naselili u slobodnoj crnogorskoj državi i postali klirici njezine autokefalne Crkve. Od dvojice drugih potpisnika R[i]ešenja, jedan – mitropolit pećki, Gavrilo Dožić, nije ni bio član Sinoda, a đakon Ivo Kaluđerović jeste bio član Sinoda – ali, bez prava glasa. 5 od 7 regularnih članova sinoda nije dalo svoj potpis.

      • Slobodanka says:

        Zetska eparhija pripadala je Pećkoj patrijaršiji, a kad je Pećka patrijaršija ukinuta tj. kad je 1766 godine pripala Carigradskoj patrijaršiji. U takvim neuslovima crkva u Crnoj Gori crkva opstaje, ne povinuje se Carigradskoj patrijaršiji, nego obrazuje se samostalna Mitropolija cetinjska. Ona u svom radu saradjuje sa takodje potpuno samostalnom Mitropolijom Karlovačkom i sa Rusijom. Sveti Petar Cetinjski hirotonisan je od karlovačkog mitropolita Mojsija Putnika 1784. godine u Sremskim Karlovcima. Njegoš je hirotonisan u Sankt Peterburgu 1833. godine. Reči Njegoševe, upućene Knezu Aleksandru Karađorđeviću bile su: ’Treba najprije da se srpski narod oslobodi u cjelini, ja bih tada otišao u moju Pećku patrijaršiju, a knez srpski u Prizren, da vladamo zajedno nad narodom slobodnim i ujedinjenim‘. U tom dugom vremenu ropstva i čekanja slobode logično je da Petar II Petrović Njegoš ( 1813 — 1851) bio je i duhovni i svetovni vladar Crne Gore. Ali kako u današnjem vremenu kada aktuelni svetovni vladar Crne Gore ima reputaciju bivšeg socijalističkog (komunističkog) vladara, kako on "car" Milo može da postane i duhovni vladar Crne Gore? On nema dostojanstvo "cara" nego najviše liči na krmaču koja sve redom listi i proždire.

      • Slobodanka says:

        Narodski opis za prostaka i za pohlepnog i nekarakternog čoveka je "Za "dobru" krmaču nema loših pomija". U savremenom vremenu kad je svetovna vlast odvojena od duhovne nikako ne ide da aktuelni svetovni vladar preuzima i ulogu duhovnog vladara, nego proždrljiva krmača Milo halapljivo i bezkarakterno proždire li proždire.

  3. Slobodanka says:

    Ко је заправо отимач имовине цркава на простору Црне горе, а то је држава Црна Гора, и све је јасно из следећег текста. Правник из Подгорице Новак Аџић образлаже политику власти и истиче да је њима важно да постоји Црногорска православна црква, јер је вековима постојала док је 17. 6. 1920. није регент Александар укинуо. "То је историјски исказ државности, етничког и националног идентитета Црне Горе и сматрамо да је потребно да сакрална православна добра буду својина државе, као што су биле у време књажевине и краљевине Црне Горе", рекао је Аџић. Не сматра да се идентитет Црне Горе заснива на потирању српског идентитета. "И Црногорци и Срби и сви други треба паралелно да егзистирају јер Црна Гора треба да буде и јесте грађанска држава, али сматрамо да Амфилохије и Митрополија црногорско приморска има незакониту државину над сакралним добрима, али не може доказати историјско право својине", објашњава Новак Аџић. У питању су, каже, цркве, манастири, покретна и непокретна добра до 1918. године. "Црногорци су обновили аутокефалну цркву на свенародном збору 31. 10. 1993. и изабрали Антонија Амбрамовића за поглавара, 1997. су изабрали Михаила Дедаића за поглавара. Сматрам да може да буде он поглавар ЦПЦ, испуњава све теолошке и друге услове. Битно је ко га подржава – народ и држава", рекао је Аџић.

    • Milan says:

      crnogorska vlada bi da otme i podržavi imovinu crkve. Vlada Crne Gore utvrdila je predlog zakona o slobodi veroispovesti kojim u Članu 52 reguliše da sva crkvena imovina Srpske pravoslavne crkve stečena do 1918 postaje DRŽAVNO VLASNIŠTVO. Član 52 glasi: Vjerski objekti i zemljište koje koriste vjerske zajednice na teritoriji Crne Gore, a za koje se utvrdi da su izgrađeni, odnosno pribavljeni iz javnih prihoda države ili su bili u državnoj svojini do 1. decembra 1918. godine, kao kulturna baština Crne Gore, državna su svojina. Vjerski objekti za koje se utvrdi da su izgrađeni na teritoriji Crne Gore zajedničkim ulaganjima građana do 1. decembra 1918. godine, državna su svojina.

    • Milan says:

      U zakonu Republike Srbije iz 2006 godine "Zakon o crkvama i verskim zajednicama" u članu 28 stoji: Član 28 "Država sarađuje sa crkvama i verskim zajednicama radi unapređivanja verske slobode i ostvarivanja opšteg dobra i zajedničkog interesa. Radi unapređivanja verske slobode i saradnje sa crkvama i verskim zajednicama, u obostranom interesu, država može da materijalno pomaže crkve i verske zajednice." Nigde u ovom našem zakonu ne stoji da država može da uzme tj. da otme imovinu neke crkve. Čak imovina crkava zaštićena je od eventualnog otudjenja tokom stečaja, zato u članu 27 stoji: "Sakralna i kulturna baština crkava i verskih zajednica, uključujući i nepokretna kulturna dobra, ne može biti predmet prinudnog izvršenja ili otuđenja u postupku stečaja ili prinudnog poravnanja."

  4. Slobodanka says:

    Дакле држава Црна Гора упутила се да одузме имовину од Митрополије црногорско-приморске. Например Манастир Режевићи је манастир Српске православне цркве из 13. века и припада Митрополији црногорско-приморској. Манастир се налази на предивном месту, на платоу изнад морске обале који се зелени од маслињака, веома је близу познатог туристичког места Петровац и удаљен је око седам километара од Будве. као нови власник те бивше црквене имовине Држава може да се бави распродајом плацева, а они на самој обали имају цену. Поред три манастирске цркве: Цркве Успења пресвете Богородице, Цркве Светог Архиђакона Стефана и Цркве Свете Тројице, хоће ли у Режевићима осванути коцкарнице, хотели и нудистичке плаже у којима ће цар Мило и његова дружина згртати паре? О томе се ради.

  5. Dani ponosa i slave says:

    Da su Crnogorci Srbi , tada se Crna Gora ne bi imenovala kao Crna Gora , već bi bila bezimeni dio Srbije. Dakako , mogu razumijeti Srbe i predočiti si samo uništavajuči osječaj teškog gubitnika , prezrenog od sviju bliskih naroda , bijesnog i ogorčenog ,a kojeg je koštala bahatost i neutaživa glad za vlašču i dominiranjem nad svima ,a bez ikakvog drugog pokrića , izuzev brutalne sile. Shvatite da je tome već odavno došao kraj , shvatite da Srbija nije i neće biti velika u smislu dominacije i da je manja nego što je bila, shvatite da nije dobro nit za koga , a najviše za vas da negirate tuđu državnost i imovinu koju u prošlosti otimaste. ne miješajte se više u tuđe državnosti , ili ...., nemojte , pa će i dalje svi susjedi zdušno raditi na vašoj nazadnosti.

    • Kulak says:

      Da su Crnogorci Srbi nepobitan je dokaz krsna slava.Samo Srbi imaju krsnu slavu među svim pravoslavnim narodima, a u Crnoj Gori sve pravoslavne porodice imaju krsnu slavu.Dakle, spora nema, Srbi su.

  6. Za Srbiju says:

    Zašto se iste mere ne provedu nad katoličkim crkvama i samostanima, kao i džamijama? Veliki"demokrata"!

  7. Đura says:

    Ne moj da je neko spomenuo neku životinju u kontekstu ove vreće fekalija.

    • Cetnik says:

      E da postoji neka velika buba balegar da ga otkotrlja daleko odavde.

  8. e. says:

    ...... а њега у кавез зооврта,да деца виде потврду Дарвинове теорије,која је ,узгред нетачна.

  9. Misaoni says:

    Kada se pomesaju gulas i paprikas pocinju lupetanja tipa čanka tj lonca.Bucko prvo prouci istoriju pa deli autonomaske savete

  10. Aleksandra says:

    SVINJO USTAŠKA - CRKNI VEĆ JEDNO

  11. spira says:

    чуди ме да повај крмак није још падркнуо

  12. deda mraz says:

    Krme sepavo komunisticko zajedno sa komunistickim sljamom iz Titograda koji su u ime Srba bombardovali Nezno Dubrovnik samo da bi nama Srbima navukli ljagu na ledja sada prave nekakve komunisticke crkve kao sto je sepavi broz napravio makedonsku pravoslavnu crkvu.

  13. Djoka Brica says:

    Od tog vepra moze se samo cvarke za kerove napraviti.

    • riba says:

      canak jedini covik koji zivi u srbiji sa srbima on srbe proglasava ratnim zlocincem a srbi ga hrane HLEBOM

      • Cetnik says:

        Taj jese samo siptarski hleb.

  14. Gagi says:

    Apsolutno se slazem sa ovom spodobom. SVE DA SE VRATI. Prvo da se narodu vrate secerane, uljare i kombinati koji su napravljeni u vreme kada je on nosio pelene. I danas ovaj narod grca i vraca kredite za sve te objekte koje je ON privatizovao i poklonio njemu slicnim hohstaplerima. Takodje da vrati sav iznos poslanickih i stranackih primanja od ove drzave jer je ocigledno da nijednim svojim politickim potezom nije pozitivno doprineo zemlji u kojoj zivi.Kada to vrati, da onda poprica sa njegovim istomisljenikom u C. Gori, da iznadju modus kako da Srpskom narodu vrate sve one pare koje je Srbija ulozila u razvoj te iste " drzave " posle zemljotresa. Pre zemljotresa, to je bio kamen na kamenu, mozda bi doticni mogao na svojoj mandolini da prepeva tadasnje stanje. BOZE, daj snage Srbima da se ponovo oslobode.

  15. Gagi says:

    Osnovna sustina je, ovakvim likovima se daje prostor u drzavnim medijima. Zar nije sve jasno.

    • riba says:

      seselj i canak ce vladati sa beogradom to im je ostalo od jugoslavije prcija jugoslovenska

  16. Drago says:

    On postoji da bi u svakoj prilici iskoristio da radi i govori protiv države Srbije,u kojoj je on nažalost njen državljanin.To je najgore smeće koje je nažalost i predsjednik jednog odbora važnog u skupštini Srbije.Poslovica kaže čuvaj se onog koga je Bog obilježio, a on je obilježen.

  17. petrovgrad says:

    Чанак једно прича, а друго ради. Декларативно увек антисрпски, практично проруски.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u