Дан луде кинеске потрошње

Dan lude kineske potrošnje

22 novembra 2018

Piše: Branko Žujović

Jedanaestog novembra, na Dan samaca (11. 11), Kinezi utapaju svoju reformsku stvarnost u bestijalni konzumerizam. Ove godine potučeni su novi potrošački rekordi. Mediji širom sveta izvestili su da je 11. novembra samo kompanija „Alibaba“ ostvarila promet veći od 30,8 milijardi dolara.

Zabeleženo je da je pomenuta kompanija za prvih 85 sekundi ostvarila promet vredan milijardu dolara. Nakon samo sat „Alibaba“ je ostvarila prihod od deset milijardi dolara.

Poređenja radi, ova kompanija je lane zaradila ukupno 25,4 milijarde dolara, a onlajn-platforma za trgovinu JD.com 19,1 milijardu dolara. Analitičari su izračunali da je ovogodišnja zarada kineskih kompanija za 27 odsto veća nego prošle godine, što govori o velikom potencijalu rasta potrošnje na ovaj dan tokom narednih godina.

Otkako je Džek Ma, vlasnik „Alibabe“, Dan samaca proglasio globalnim festivalom trgovine, otvorena je mogućnost da ovaj komercijalni pseudopraznik, globalnim sistemom spojenih tržišnih sudova, naprosto potopi Dan primirja u Prvom svetskom ratu.

Zahvaljujući nemačkoj kompaniji „Medija market“ i drugim evropskim preduzećima, 11. novembar se kao dan urnebesnog (onlajn) šopinga predstavlja i Evropljanima kao dan kada je moguće ostvariti značajne „uštede“.

Ovaj pseudopraznik prodire i u poslovanje britanskih kompanija. One se trude da budu što prisutnije na kineskim onlajn-platformama („Marks end Spenser“, „Vitard of Čelsi“, „Asos“…). Uz to, Dan samaca kao dan onlajn-potrošnje prodire i u Francusku, Belgiju, Holandiju, Švedsku, Tursku i druge zemlje.

POREKLO „PRAZNIKA“

Kao i sve što počinje u Kini, i Dan samaca je određen snažnom simbolikom. Izgovor 11. 11. na kineskom jeziku zvuči vrlo slično izrazu „jedan život, jedno življenje“ (yi sheng yi shi).

Postoje dve urbane legende o nastanku Dana samaca i obe tvrde da je kao nezvanični praznik nastao u Nanđingu. Prva urbana legenda kaže da je student univerziteta u pomenutom gradu, po imenu Guang Gun, bio zaljubljen u koleginicu koja je na drugoj godini studija preminula od karcinoma. Neutešan zbog smrti voljene, palio je sveće po studentskom domu, a 11. novembra, na njegov navodni rođendan, pridružili su mu se drugari, da ne bude sam. Druga urbana legenda govori o četvorci studenata Univerziteta u Nanđingu koji su 1993. odlučili da 11. novembar, nasuprot danu Svetog Valentina, obeleže kao dan svoje usamljenosti.

U žiži interesovanja javnosti je četvoročasovni šou-program na televiziji u kojem učestvuju direktori velikih kompanija, sportske i estradne zvezde. Sistem naručivanja robe je vrlo jednostavan i obavlja se preko mobilnih uređaja, a količina robe ponuđene na prodaju uz debele popuste je ograničena.

ŠTA TREBA DA ZNAMO O DANU SAMACA?

Džek Ma, vlasnik „Alibabe“, potencijal ovog dana rešio je komercijalno da isproba 2009, 16 godina od ustanovljenja. Ideja je bila da se ustanovi dan za masovan šoping koji bi povezao potrošačku pomamu Praznika sredine jeseni (septembar) sa masovnom potrošnjom o Božiću po Gregorijanskom kalendaru.

Prodaja na onlajn-platformama „Taobao“ i „Tmall“ prevazišla je očekivanja zaradom od oko osam miliona dolara. Već 2013. promet ove kompanije na Dan samaca iznosio je 5,8 milijardi dolara. Sledeće, 2014. promet da Dan samaca porastao je na 9,3, a 2016. dosegao je 17,8 milijardi dolara.

Prošle godine „Alibaba“ je oborila svetski rekord po broju transakcija. Njena aplikacija „Alipej“ zabeležila je 256 hiljada transakcija u sekundi.

Tokom Dana samaca kupuju se masovno proizvodi velikih kompanija, prisutni pretežno na platformi „Tmall“, uz popuste i do 70 odsto. Sitniji trgovci, okupljeni na onlajn-platformi „Taobao“ dodatnu šansu za zaradu dobijaju 12. decembra, kada prodaju robu takođe uz značajne popuste.

Na Dan samaca u Kini je angažovano preko 1,7 miliona kurira koji raznesu više od 760 miliona paketa iz oko pet hiljada skladišta.

Promet na ovaj dan 2015. bio je dvostruko veći od ukupnog prometa na Dan zahvalnosti, Crni petak i Sajber ponedeljak u SAD.

Potražnja koja se za 24 časa zabeleži 11. novembra značajan je marketinški orijentir za velike kompanije. U poslednje vreme za Dan samaca vladalo je interesovanje za različite tipove mobilnih uređaja. Ove godine raste potražnja za pametnim satovima i proizvodima srodnim bežičnim zvučnicima.

OSLONAC DANA SAMACA

Politika jednog deteta u Kini, koja je odnedavno mesto ustupila politici dva deteta, kao i kulturološka sklonost kineske porodice muškoj deci, dovela je do viška muškaraca u kineskom društvu. Godine 2011, prema zvaničnim podacima, u populaciji do trideset godina zabeleženo je 20 miliona momaka više u odnosu na broj devojaka, odnosno mladih žena.

Očekuje se da će 2020. ovaj broj dostići 35 miliona, a 2030. godine četvrtina kineskih muškaraca u tridesetim godinama biće osuđena na samovanje.

Ova neravnoteža dodatno će motivisati velike kompanije da brojnoj specifičnoj populaciji podilazi radi potrošnje, tim pre što će prihodi stranaca rasti, a neće biti „sputavani“ rashodima za podizanje i školovanje dece, što je u Kini izuzetno skupo.

KO JE DŽEK MA?

Otac globalnog fenomena potrošnje koji se iz Kine preliva na jugoistok Azije i kreće se dalje svetom je Ma Jun, u javnosti poznatiji kao Džek Ma, osnivač kompanije „Alibaba“. Životni put Džeka Maa je više nego neuobičajen.
Godine 1980. njegov rodni grad Hangdžou posetila je porodica australijskih levičara. Familija Morli iz Novog Južnog Velsa upoznala je tada petnaestogodišnjeg Ma Juna koji joj je ponudio da je, u zamenu za učenje engleskog jezika, vodi kroz grad. Ma Jun, alijas Džek Ma, tada upoznaje dvanaestogodišnjeg Dejvida Morlija.

Prema Dankanu Klarku, biografu Džeka Ma, kog je autor ovih redova intervjuisao pre dve godine, Dejvidov otac bio je ubeđeni socijalista, a majka član Komunističke partije Australije. Oboje su želeli da dvojici svojih sinova pokažu kineski komunistički raj.

„Njihova podrška Džeku bila je velika. Pozvali su ga da poseti Australiju nekoliko godina kasnije. Džek je tada prvi put napustio Kinu. Finansijska podrška ove porodice, uključujući i kupovinu stana, Džeku je kasnije omogućila da napusti slabo plaćen učiteljski posao i da se oproba kao preduzetnik. Upravo u tom malom stanu Džek je sa 17 drugara osnovao ’Alibabu’. U nekom smislu, najbogatiji čovek Azije danas delimično duguje uspeh australijskim socijalistima. To Džek Ma sam priznaje“, rekao je Džekov biograf Klark.

Prvo iskustvo s računarima i internetom Džek Ma je stekao u SAD. Poznavanje engleskog jezika iz vremena kad je bio turistički vodič omogućilo mu je da putuje. Tokom 1995. godine radio je kao prevodilac za lokalnu agenciju pri kineskoj vladi. U Sijetlu je bio u prilici da iskusi internet prvi put i kupi svoj prvi kompjuter koji je spakovao u kofer. Ubrzo potom pokrenuo je svoj prvi veb-posao pod nazivom „Kineske strane“ („China Pages“), zahvaljujući kom je spoznao moć interneta. Taj poduhvat je nekoliko godina kasnije preuzela lokalna vlada.

Džek je studirao u Hangdžou, na tamošnjem učiteljskom fakultetu, a kasnije je pozivan da gostuje na najprestižnijim svetskim univerzitetima.

„Putovao sam s njim na Harvard početkom 2000. godine, kada smo obojica govorili. Na Stenfordu 2011. godine vodio sam razgovor s njim. Za Džeka Maa je uvek teško da istakne da je pohađao skroman fakultet i da je naučio najvažnije lekcije kao preduzetnik“, dodaje Dankan Klark.

Džek Ma je u svom rodnom gradu Hangdžou, gde je pre dve godine održan Samit lidera G20, najavio uspostavljanje onlajn-platforme za elektronsku trgovinu koja će malim i srednjim preduzećima otvoriti dveri svetskog tržišta i pustiti ih u nešto što je u ekonomskom smislu dosad bilo onostrano. To govori da su „Alibabine“ namere i te kako globalne. Džek sve više postaje ikona liberalnog kapitalizma koja se poduhvatila da izvede tržišno-tehnološko-ekonomsku revoluciju. On je, uz vođenje „Alibabe“, specijalni savetnik Komisije UN za trgovinu i razvoj i savetnik vlada Kazahstana, Velike Britanije i Indonezije.

KULTUROLOŠKI OBRAZAC

Osim brojčane i govorne simbolike u kineskom jeziku, nezvanični praznik forsira se i drugim društvenim usmerenjima. Tako su u Kini među „samcima“ na Dan samaca na meniju duguljasti uštipci koji simbolizuju jedninu, samce, usamljenost…

Kompanija „Alibaba“ pokušala je da zaštiti brend ovog pseudopraznika, pa je izraz „dvostruko 11“ 28. decembra zaštićen u Kini. Dve godine kasnije zavedene su prve pravne čarke između „Alibabe“ i konkurenata koji su koristili ovaj naziv.
Anketa sprovedena na uzorku od hiljadu kineskih korisnika interneta 2015. godine pokazala je da je prosečan Kinez planirao da potroši 1.761 juan (nešto više od 200 evra) na Dan samaca, 22 posto više nego 2014.

Oko 37 odsto kineskih kupaca kupuje proizvode koristeći mobilne uređaje, što je neuporedivo s globalnim prosekom od 13 odsto.

(Pečat)

KOMENTARI



Jedan komentar

  1. Zoran says:

    Kopija Amerike je Kina. Pitanej je samo moze li biti nesto vise. A kao i svaka kopija...slaba vajda.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *