Драгичевић: Потребна уметност као отпор и задовољство

Dragičević: Potrebna umetnost kao otpor i zadovoljstvo

11 maja 2017

Deo izložbe „Enklavia – Slikarstvo, posledica ovakvog života“ u Paviljonu Republike Srbije u Đardinima, u okviru 57. Međunarodne izložbe savremene umetnosti u Veneciji, biće i ciklus Milene Dragičević pod nazivom „Podizanja za Transatlantiku“.

Slike Milene Dragičević u Veneciju stižu iz Beča, gde se nalazi ovlašćeni distributer njenih radova Galerija Martin Janda.

Dragičević je rođena u Kninu 1965. godine, ali kao mala se odselila sa porodicom u Kanadu, a kasnije je prešla u London.

Često za sebe kaže da je umetnica, imigrantkinja i bliznakinja, tako da u svojim radovima postavlja pitanja vezana za identitet, poreklo, za granice identiteta i razmatra kako se te granice prevazilaze i kako se zamagljuju.

Tako i njena „Transantlantika“, što sama kaže, predstavlja mesto porekla.

„U Veneciji izlažem osam slika iz serije, koja je još u procesu nastajanja, pod nazivom “Podizanja za Transatlantiku“. Transantlantika je mesto porekla i slike predstavljaju tačno to što naslov sugeriše – one su darivanje ili prinošenje. One predstavljaju utvrđivanje forme kroz spajanje više delova“, pojasnila je umetnica u intervjuu Tanjugu.

Ti različiti delovi, prema njenim rečima, dolaze sa raznih mesta kako što su materijalni, socijalni i politički prostori.

„Koristim apstraktne kodove, ali i dalje jednom nogom sam na zemlji“, istakla je Dragičević, koja sebe kao umetnika i opisuje kao „amalgam različitih delova“, te i njena umetnost ne može biti ništa drugo do to isto.

Dragičević je diplomirala na Odseku za likovnu umetnost Univerziteta Jork u Torontu i magistrirala na Kraljevskom koledžu umetnosti u Londonu.

Radi pretežno u oblasti slikarstva, a nedavno je počela da se bavi digitalnim printovima i digitalnim pisanjem kao performansom.

Izlagala je širom sveta i njeni radovi se nalaze u javnim i privatnim zbirkama u Evropi i Severnoj Americi.

Kaže da je Bijenale savremene umetnosti u Veneciji veoma značajno za svakog umetnika.

„Bijenale okuplja veliki broj umetnika iz čitavog sveta, koji sa svojim različitim perspektivama i glasovima postaju deo istog iskustva. Izložba, kao i prateći programi koji se odvijaju tokom šest meseci širom Venecije, privlače veliki broj ljudi, tako da Bijenale predstavlja važnu platformu za svakog umetnika, da ne pominjem nova prijateljstva koja ova manifestacija ohrabruje“, primetila je Dragičević.

Srpska izložba u Veneciji, smeštena u originalnom paviljonu, podignutom od strane Kraljevine Jugoslavije, namenski je nazvana „Enklavia“, a kovanica je inspirisana uklesanim natpisom „Jugoslavia“ iznad ulaza u paviljon koji je decenijama služio za bijenalna predstavljanja umetnosti, umetničkog zanatstva i arhitekture našeg podneblja.

„Sviđa mi se naziv “Enklavia“. Ideja o teritoriji ili prostoru u prostoru može se posmatrati na više nivoa – od političkog do poetskog“, kaže Dragičević.

Drugi deo naziva srpske postavke („Slikarstvo, posledica ovakvog života“), po njenom mišljenju, sugeriše da je „čin, postupak, iskustvo slike i slikanja prouzrokovano lokalnim i globalnim dešavanjima“.

„Slikarstvo je, kao i svaka umetnost, potreba, bez obzira gde se pojedinac u svetu nalazi“, pojasnila je ona.

Uloga umetnika, smatra Dragičević, jeste da se posveti svom radu opirući se očekivanjima i da na neki način reflektuje vreme u kome živi.

„Pod tim ne mislim da nečiji rad treba da bude doslovni prevod političkih događaja. Umesto toga umetnost treba da pokazuje i transformiše perspektive tako da nas zainteresuje da postavljamo pitanja. Umetnost nam pomaže da pronađemo svoje mesto u datom svetu bez obzira na teškoće i sukobe na koje nailazimo“, rekla je umetnica.

Tema ovogodišnjeg Bijenala – „Viva Arte Viva“, ističe Dragičević, slavi umetnost, koja je u aktuelnoj političkoj situaciji, smatra ona, potrebnija nego ikad kao čin otpora i zadovoljstva.

Pored Dragičević, u Paviljonu Srbije svoja dela će predstaviti i slikari Vladislav Šćepanović i Dragan Zdravković.

Bijenale počinje 13. maja, a srpski paviljon se otvara 11. maja.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *