ДРУГ МАРКО ПОНОВО ЈАШЕ

ДРУГ МАРКО ПОНОВО ЈАШЕ

18 септембра 2023

Пише: Немања Девић

У Гацку, у срцу српске Херцеговине, протеклог викенда је пред великим народним сабором освештан споменик погинулим равногорцима – припадницима Гатачке бригаде ЈВуО. За ово место ради се о великом догађају; сви околни градови имају споменике погинулим припадницима равногорске војске, а у месту попут Гацка, у којем је памћење дуготрајно и снажно, оно је стицајем околности изостало.

Већ смо писали о томе да је у Српској створена својеврсна синергија у политици сећања: партизански споменици, изузев уколико се ради о истакнутим злочинцима, попут „хероја левих скретања“ Владе Шегрта, остали су нетакнути.



С друге стране, подизани су и споменици жртвама комунизма и равногорцима – споменик у Добрељима код Гацка подигнут је 1990, можда и први ове врсте у Југославији.

Сада је, уз низ културних догађаја, епископ Захумско-херцеговачки Димитрије је уз саслуживање великог броја свештеника освештао споменик Гачанима палим у редовима ЈВуО. У овој не баш многољудној средини изгинуло их је близу 600 – и то на ратиштима од Херцеговине, Книнске Крајине, преко Лијевча поља, све до Словеније. И од 1941, када је овде (6. јуна) почео први општесрпски отпор против окупатора, па све до 1950, када су последњи као “одметници“ изгинули у Метохији.

Уз Билећу, Гацко је као својеврсна „југословенска Вандеја“ доста успешно изградило политику сећања на своје жртве, па се тако између осталог Дан устанка из 1941. уједно празнује и као Дан општине. Са великог народног сабора (преко 1.000 људи) послате су поруке које говоре о виталности једног народа, али будући да су изостале ма какве ратне пароле или прокажена „четничка“ иконографија, регионални медији нису извештавали са овог скупа.

У Гацку се нису окретали јагањци, није било униформи ни опијања, није било никаквих шовинистичких испада. Шта онда да се напише у извештају Н1 или Ал Џазире: да су српски родољуби пристојни и нормални и да имају права да оплакују своје очеве и дедове? Не иде. Кад је већ тако, боље је одћутати.

С друге стране, аутор изложбе о гатачким равногорцима, историчар Милан Никчевић, износи читав низ личних породичних прича о жртвама пред лице јавности, заснивајући своја сазнања углавном на породичним архивама које су за ову прилику извађене из шкриња са тавана и подрума. У низу сличних, издваја се породична прича капетана Милорада Поповића, команданта Невесињског корпуса ЈВуО.

Потицао је из породице истакнутих ратника и добровољаца из ратова за ослобођење и уједињење 1914-1918, као беба се нашао са мајком у злогласном аустроугарском логору у Араду; стасавши, истицао се као млад и способан официр и као такав је 1941. постао један од лидера свесрпског устанка у Херцеговини. Погинуо је пред сам крај рата, у априлу 1945, у борбама у северозападној Босни, и то нашавши се у обручу између партизана и усташа. Тачније, био је прво рањен од партизана, да би у наредним сукобима настрадао од усташа. У тренутку погибије имао је свега 28 година. Иако протеран из званичне политике сећања, Милорад Поповић остао је запамћен у народној песми која је опстала до данашњих дана: “А од Гацка дична гарда, Поповића Милорада…“

Али то није био крај страдања породице Поповић. И Милорадовог оца Марка, официра српске војске, партизани су обесили у Гацку 1945. године. Исте године стрељали су му и вереницу у Невесињу, међу 19 девојака које су погубиле нове власти. Онда су “у одступници“ настрадали и Милорадови брат и сестра. Због оваквих губитака, у Гацку је данас тешко говорити само о победи 1945, а да се не помену и њено лице и наличје.

Породица Поповић постала је симбол, али не и једини пример овако тешког страдања српских националиста у Херцеговини у Другом светском рату. Можда оваква прича, иако трагична, има и филмичну димензију, поготово када узмемо у обзир да су се њени последњи изданци на слободи нашли у далеком Чикагу, па у свом родном крају после пола века појавили тек сада? И да је вереница једног од њих, пошто му се обећала давних година, остала верна завету и заувек га чекала, срећући се са њим тек сада, када је постала старица, а он такође старац?

Јавни сервис и марсистичка становишта

Међутим, страдање „друге стране“, поражене у грађанском рату, није тема наших ни играних ни документарних серијала већ дуго времена. После „Црвеног доба“, сјајног документарног серијала с почетка 2000-их чији је аутор био историчар Душан Батаковић, прича је у Србији стала. Изузев, можда, серије „Равна гора“, која је фактички завршена пре него што је и почела. Штавише, у последње време на снази је нека врста неокомунистичког приступа, који наводно критички и објективно, а заправо у ружичастим тоновима говори о рату и комунистичкој револуцији.

У тој истинској ревизији историје, односно ометања природног кретања историјске науке и њеног ресетовања на рана, „изворна“ марксистичка становишта, предњачи јавни сервис Србије. Ко није сагласан, нека мало анализира игране серије (где се аутори доста вешто скривају иза уметничких слобода) и види како су приказани четници у серији „Време зла“ или „Вера“. И обратно, како су у истим, а приде и у серији „Сенке над Балканом“ приказани комунистички илегалци. Монархистичке власти – корумпиране, жандармерија Краљевине – неспособна, елите – декадентне. И ко онда, осим млади, борбени и шармантни визионари на челу са Титом, може да нас спаси?

Потпуно црно-беле слике, уз апологију КПЈ и носталгичне приказе њених вођа, приказане су у играно-документарном серијалу о Јованки Броз и од недавно – у серији „Друг Марко“. Љупког назива, уз питак аранжман партизанских песама, ова играно-документарна серија о Александру Ранковићу и не крије своју амбицију и идеолошку оријентацију. Како званично пише на сајту РТС, она ће приказати: „Све што сте хтели да питате о Александру Ранковићу, а нисте имали кога, рећи ће вам РТС. 40 година после смрти, Александар Ранковић поново међу Србима“.

За играни програм ангажовани су и неки од најбољих домаћих глумаца, за документарни широк круг историчара из земље и иностранства. Што да човек онда не баци поглед на овај програм уторком увече? Бацисмо, и видесмо да није баш све тако, бар у прве три епизоде које су емитоване до момента када настаје овај текст.

Историчари су свој посао одрадили беспрекорно (упечатљиво, недостаје најбољи познавалац теме Ранковић и аутор његове биографије), као компетентни саговорници, серија је динамична, продукција делује савршено. Наравно, и тема за истраживање и приказ је легитимна, чак би се рекло и потребна српском народу чије је историјско знање о Другом светском рату сиромашно и испуњено предрасудама.

Ипак, сценариста, дугогодишњи први човек војне службе, и продукцијска кућа која креира наратив о ратном периоду, као да су се мало занели, па су о свом идолу почели да праве житије. То већ није у складу са званичном најавом на РТС-у, у којој се наводи да се у серији „кроз десет епизода на објективан начин приказује улогу Александра Ранковића у појединим значајним и преломним периодима пре, у току и после Другог светског рата“.

У првој епизоди чули смо, помало романтично, како је Ранковић одрастао на српском селу, како се суочио са тешким животом у Краљевини Југославији, па стога и укључио у организацију која се борила за радничка права – КПЈ, а због активности у њој био ухапшен и подвргнут полицијској тортури. Ни речи о томе да је иста партија од свог оснивања започела у земљи низ револуционарних, па потом и терористичких активности са циљем насилног свргавања режима; да су њени припадници извршили атентат на краља и убили министра; да су се званично залагали за комадање Југославије (истина, стидљиво беше поменут у том контексту Дрезденски конгрес) и у први план стављали борбу против „великосрпске буржоазије“ (читај: елита српског народа).

Друга епизода била је махом посвећена његовим активностима и хапшењу, а потом и ослобађању у јулу 1941. које је заиста било спектакуларно. Но постојала је нада да ће се у трећој епизоди, у којој се ствар „ломи“ и Ранковић приказује изблиза, онаквим какав је био, ратни амбијент приказати ближе историјској истини. Овако, у њено кривотворење укључио се и сценарист, али и један историчар (како чусмо, и политички ангажован у једној партији радикално леве оријентације) ангажован на пројекту. У серији смо чули о Ранковићевој доброј вољи за преговоре са четницима, али не и да је са њиховом легитимацијом изведен на слободну територију из окупираног Београда, као што смо раније чули о његовој борби за „пролетерску сексуалну етику“, а да ни реч није посвећена суштински важној његовој улози у фракцијским борбама у Митровачкој казниони у предвечерје Другог светског рата. Стално се, у контексту прогона Ранковићеве породице, помињу и некакви четници, али без назнаке да (ли) се радило о четницима Косте Пећанца, који су све време рата били закрвљени са својим равногорским ривалима, страдајући и у међусобним сукобима. Све то одудара од помпезне најаве на РТС-у о објективној серији на коју се чекало деценијама.

Епизода о 1941. требало је да нам разјасни Ранковићеву улогу на слободној територији, пре свега улози која му је поверења у формирању „одељења за борбу против пете колоне“. Он је на читавој слободној територији руководио овим телима која је требало да се обрачунавају са широком категоријом “народних непријатеља“; први сарадник у Ужицу био му је млади Слободан Пенезић Крцун. Управо у формирању овог „одељења“ историчари (први на то указао је још историчар НОБ-а Венцеслав Глишић) виде претечу формирања Озне. О овоме нема ни речи у квазиобјективној серији од „другу Марку“!

Штавише, историчар који говори о овим догађајима интерпретира такву радикализацију и потенцирање идеолошких сукоба као „војно-безбедносне послове“, те бављење „убаченим агентима“ и „сумњивим елементима“ на слободној територији. Док ту нарацију прате невешто урађени драмски делови серије, историчар ангажован на задатку релативизације злочина у тзв. Ужичкој републици говори да је Ранковић све ове послове, упркос бруталности рата, обављао „са неком дозом коректности“. Чудно, будући да доступни и познати историјски извори говоре сасвим другачије.

На пример, како је коректно било саслушавање Живојина Павловића, бившег комунисте, ког су његови стари партијски другови, укључујући и Ранковића, данима саслушавали уз најтеже облике тортуре? Или других стрељаних у Ужицу новембра 1941, који се у серији „друг Марко“ ни не помињу, а којих је након ексхумације почетком 1942. пронађено најмање 69? „Борба против издајника и петоколонаша поставља се у исти ред као и борба против окупатора. Зла која је народ претрпео издајничким радом петоколонаша су неизмерна зато и борба против њих мора бити непомирљива. У свима ослобођеним местима заводе се народни судови за петоколонаше. Ти судови знаће да пруже задовољење народу, а, што је и најглавније, својом бескомпромисном борбом у истребљивању пете колоне помоћи ће и олакшати народно-ослободилачку борбу. Милост значи издају!“, објавиле су на ову тему текст партијске новине у Чачку 15. октобра 1941. године.

О свему томе у житију друга Марка – ни речи. Будући да је у наредној епизоди најављена тематска целина Озна, видећемо да ли ће и на који начин бити приказане масовне егзекуције у Србији (60.000 пописаних, од чега 4.636 убијене и умрле деце; преко 3.800 убијених жена, 367 професора и инжењера, 119 адвоката и судија, 79 глумаца и уметника, 68 новинара) које је овај „мач револуције“ извео по инструкцији Тита и руководством Ранковића. О тој књизи судићемо тек пошто је прочитамо у целости.

П. С. Према писању чувеног доктора Лазића, ратног лекара на првој линији фронта у Сарајеву 1992-1995, један тешко рањени борац, баш из Гацка, пред наступајућу смрт тражио је од доктора да га окрене према Србији – и да последњи дах и последњи поглед усмери према њој. Какву ју је сањао, не можемо да знамо. Судећи по ономе за шта се борио, та Србија ипак је била далеко од данашње у чијој популарној култури царују Штукан, Мерлин, Крокодил – и друг Марко.

(РТ Балкан)

KOMENTARI



Један коментар

  1. Petrovgrad says:

    Najviše emigranata iz Albanije na KiM je naselio Aleksandar Ranković. Emigrante su masovno naseljavali od 1948 do 1953. To je bio partijski zadatak KPJ, on je bio vojnik partije. Tada su vladali komunisti, a sada njihovu potomci.Jozin grob na Dedinju im je svetilište. Kad se oslobodimo kanxi komunizma, tada će nama Srbima krenuti na bolje. Dali su vladajuća partija ili opozicija ili NVO, sve su to deca komunizma, nešta malo je iz antikomunističkih porodica. Vuk Drašković, Nataša Kandić, Zoja, Sonja, Tadić, Vučić, Koštunica,Parović,Jeremić ... sve su to deca iz komunističkih porodica, samo pravilno raspodeljeni i kao kritikuju jedni druge.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u