ДРУГ МАРКО ПОНОВО ЈАШЕ

DRUG MARKO PONOVO JAŠE

18 septembra 2023

Piše: Nemanja Dević

U Gacku, u srcu srpske Hercegovine, proteklog vikenda je pred velikim narodnim saborom osveštan spomenik poginulim ravnogorcima – pripadnicima Gatačke brigade JVuO. Za ovo mesto radi se o velikom događaju; svi okolni gradovi imaju spomenike poginulim pripadnicima ravnogorske vojske, a u mestu poput Gacka, u kojem je pamćenje dugotrajno i snažno, ono je sticajem okolnosti izostalo.

Već smo pisali o tome da je u Srpskoj stvorena svojevrsna sinergija u politici sećanja: partizanski spomenici, izuzev ukoliko se radi o istaknutim zločincima, poput „heroja levih skretanja“ Vlade Šegrta, ostali su netaknuti.



S druge strane, podizani su i spomenici žrtvama komunizma i ravnogorcima – spomenik u Dobreljima kod Gacka podignut je 1990, možda i prvi ove vrste u Jugoslaviji.

Sada je, uz niz kulturnih događaja, episkop Zahumsko-hercegovački Dimitrije je uz sasluživanje velikog broja sveštenika osveštao spomenik Gačanima palim u redovima JVuO. U ovoj ne baš mnogoljudnoj sredini izginulo ih je blizu 600 – i to na ratištima od Hercegovine, Kninske Krajine, preko Lijevča polja, sve do Slovenije. I od 1941, kada je ovde (6. juna) počeo prvi opštesrpski otpor protiv okupatora, pa sve do 1950, kada su poslednji kao “odmetnici“ izginuli u Metohiji.

Uz Bileću, Gacko je kao svojevrsna „jugoslovenska Vandeja“ dosta uspešno izgradilo politiku sećanja na svoje žrtve, pa se tako između ostalog Dan ustanka iz 1941. ujedno praznuje i kao Dan opštine. Sa velikog narodnog sabora (preko 1.000 ljudi) poslate su poruke koje govore o vitalnosti jednog naroda, ali budući da su izostale ma kakve ratne parole ili prokažena „četnička“ ikonografija, regionalni mediji nisu izveštavali sa ovog skupa.

U Gacku se nisu okretali jaganjci, nije bilo uniformi ni opijanja, nije bilo nikakvih šovinističkih ispada. Šta onda da se napiše u izveštaju N1 ili Al Džazire: da su srpski rodoljubi pristojni i normalni i da imaju prava da oplakuju svoje očeve i dedove? Ne ide. Kad je već tako, bolje je odćutati.

S druge strane, autor izložbe o gatačkim ravnogorcima, istoričar Milan Nikčević, iznosi čitav niz ličnih porodičnih priča o žrtvama pred lice javnosti, zasnivajući svoja saznanja uglavnom na porodičnim arhivama koje su za ovu priliku izvađene iz škrinja sa tavana i podruma. U nizu sličnih, izdvaja se porodična priča kapetana Milorada Popovića, komandanta Nevesinjskog korpusa JVuO.

Poticao je iz porodice istaknutih ratnika i dobrovoljaca iz ratova za oslobođenje i ujedinjenje 1914-1918, kao beba se našao sa majkom u zloglasnom austrougarskom logoru u Aradu; stasavši, isticao se kao mlad i sposoban oficir i kao takav je 1941. postao jedan od lidera svesrpskog ustanka u Hercegovini. Poginuo je pred sam kraj rata, u aprilu 1945, u borbama u severozapadnoj Bosni, i to našavši se u obruču između partizana i ustaša. Tačnije, bio je prvo ranjen od partizana, da bi u narednim sukobima nastradao od ustaša. U trenutku pogibije imao je svega 28 godina. Iako proteran iz zvanične politike sećanja, Milorad Popović ostao je zapamćen u narodnoj pesmi koja je opstala do današnjih dana: “A od Gacka dična garda, Popovića Milorada…“

Ali to nije bio kraj stradanja porodice Popović. I Miloradovog oca Marka, oficira srpske vojske, partizani su obesili u Gacku 1945. godine. Iste godine streljali su mu i verenicu u Nevesinju, među 19 devojaka koje su pogubile nove vlasti. Onda su “u odstupnici“ nastradali i Miloradovi brat i sestra. Zbog ovakvih gubitaka, u Gacku je danas teško govoriti samo o pobedi 1945, a da se ne pomenu i njeno lice i naličje.

Porodica Popović postala je simbol, ali ne i jedini primer ovako teškog stradanja srpskih nacionalista u Hercegovini u Drugom svetskom ratu. Možda ovakva priča, iako tragična, ima i filmičnu dimenziju, pogotovo kada uzmemo u obzir da su se njeni poslednji izdanci na slobodi našli u dalekom Čikagu, pa u svom rodnom kraju posle pola veka pojavili tek sada? I da je verenica jednog od njih, pošto mu se obećala davnih godina, ostala verna zavetu i zauvek ga čekala, srećući se sa njim tek sada, kada je postala starica, a on takođe starac?

Javni servis i marsistička stanovišta

Međutim, stradanje „druge strane“, poražene u građanskom ratu, nije tema naših ni igranih ni dokumentarnih serijala već dugo vremena. Posle „Crvenog doba“, sjajnog dokumentarnog serijala s početka 2000-ih čiji je autor bio istoričar Dušan Bataković, priča je u Srbiji stala. Izuzev, možda, serije „Ravna gora“, koja je faktički završena pre nego što je i počela. Štaviše, u poslednje vreme na snazi je neka vrsta neokomunističkog pristupa, koji navodno kritički i objektivno, a zapravo u ružičastim tonovima govori o ratu i komunističkoj revoluciji.

U toj istinskoj reviziji istorije, odnosno ometanja prirodnog kretanja istorijske nauke i njenog resetovanja na rana, „izvorna“ marksistička stanovišta, prednjači javni servis Srbije. Ko nije saglasan, neka malo analizira igrane serije (gde se autori dosta vešto skrivaju iza umetničkih sloboda) i vidi kako su prikazani četnici u seriji „Vreme zla“ ili „Vera“. I obratno, kako su u istim, a pride i u seriji „Senke nad Balkanom“ prikazani komunistički ilegalci. Monarhističke vlasti – korumpirane, žandarmerija Kraljevine – nesposobna, elite – dekadentne. I ko onda, osim mladi, borbeni i šarmantni vizionari na čelu sa Titom, može da nas spasi?

Potpuno crno-bele slike, uz apologiju KPJ i nostalgične prikaze njenih vođa, prikazane su u igrano-dokumentarnom serijalu o Jovanki Broz i od nedavno – u seriji „Drug Marko“. Ljupkog naziva, uz pitak aranžman partizanskih pesama, ova igrano-dokumentarna serija o Aleksandru Rankoviću i ne krije svoju ambiciju i ideološku orijentaciju. Kako zvanično piše na sajtu RTS, ona će prikazati: „Sve što ste hteli da pitate o Aleksandru Rankoviću, a niste imali koga, reći će vam RTS. 40 godina posle smrti, Aleksandar Ranković ponovo među Srbima“.

Za igrani program angažovani su i neki od najboljih domaćih glumaca, za dokumentarni širok krug istoričara iz zemlje i inostranstva. Što da čovek onda ne baci pogled na ovaj program utorkom uveče? Bacismo, i videsmo da nije baš sve tako, bar u prve tri epizode koje su emitovane do momenta kada nastaje ovaj tekst.

Istoričari su svoj posao odradili besprekorno (upečatljivo, nedostaje najbolji poznavalac teme Ranković i autor njegove biografije), kao kompetentni sagovornici, serija je dinamična, produkcija deluje savršeno. Naravno, i tema za istraživanje i prikaz je legitimna, čak bi se reklo i potrebna srpskom narodu čije je istorijsko znanje o Drugom svetskom ratu siromašno i ispunjeno predrasudama.

Ipak, scenarista, dugogodišnji prvi čovek vojne službe, i produkcijska kuća koja kreira narativ o ratnom periodu, kao da su se malo zaneli, pa su o svom idolu počeli da prave žitije. To već nije u skladu sa zvaničnom najavom na RTS-u, u kojoj se navodi da se u seriji „kroz deset epizoda na objektivan način prikazuje ulogu Aleksandra Rankovića u pojedinim značajnim i prelomnim periodima pre, u toku i posle Drugog svetskog rata“.

U prvoj epizodi čuli smo, pomalo romantično, kako je Ranković odrastao na srpskom selu, kako se suočio sa teškim životom u Kraljevini Jugoslaviji, pa stoga i uključio u organizaciju koja se borila za radnička prava – KPJ, a zbog aktivnosti u njoj bio uhapšen i podvrgnut policijskoj torturi. Ni reči o tome da je ista partija od svog osnivanja započela u zemlji niz revolucionarnih, pa potom i terorističkih aktivnosti sa ciljem nasilnog svrgavanja režima; da su njeni pripadnici izvršili atentat na kralja i ubili ministra; da su se zvanično zalagali za komadanje Jugoslavije (istina, stidljivo beše pomenut u tom kontekstu Drezdenski kongres) i u prvi plan stavljali borbu protiv „velikosrpske buržoazije“ (čitaj: elita srpskog naroda).

Druga epizoda bila je mahom posvećena njegovim aktivnostima i hapšenju, a potom i oslobađanju u julu 1941. koje je zaista bilo spektakularno. No postojala je nada da će se u trećoj epizodi, u kojoj se stvar „lomi“ i Ranković prikazuje izbliza, onakvim kakav je bio, ratni ambijent prikazati bliže istorijskoj istini. Ovako, u njeno krivotvorenje uključio se i scenarist, ali i jedan istoričar (kako čusmo, i politički angažovan u jednoj partiji radikalno leve orijentacije) angažovan na projektu. U seriji smo čuli o Rankovićevoj dobroj volji za pregovore sa četnicima, ali ne i da je sa njihovom legitimacijom izveden na slobodnu teritoriju iz okupiranog Beograda, kao što smo ranije čuli o njegovoj borbi za „proletersku seksualnu etiku“, a da ni reč nije posvećena suštinski važnoj njegovoj ulozi u frakcijskim borbama u Mitrovačkoj kaznioni u predvečerje Drugog svetskog rata. Stalno se, u kontekstu progona Rankovićeve porodice, pominju i nekakvi četnici, ali bez naznake da (li) se radilo o četnicima Koste Pećanca, koji su sve vreme rata bili zakrvljeni sa svojim ravnogorskim rivalima, stradajući i u međusobnim sukobima. Sve to odudara od pompezne najave na RTS-u o objektivnoj seriji na koju se čekalo decenijama.

Epizoda o 1941. trebalo je da nam razjasni Rankovićevu ulogu na slobodnoj teritoriji, pre svega ulozi koja mu je poverenja u formiranju „odeljenja za borbu protiv pete kolone“. On je na čitavoj slobodnoj teritoriji rukovodio ovim telima koja je trebalo da se obračunavaju sa širokom kategorijom “narodnih neprijatelja“; prvi saradnik u Užicu bio mu je mladi Slobodan Penezić Krcun. Upravo u formiranju ovog „odeljenja“ istoričari (prvi na to ukazao je još istoričar NOB-a Venceslav Glišić) vide preteču formiranja Ozne. O ovome nema ni reči u kvaziobjektivnoj seriji od „drugu Marku“!

Štaviše, istoričar koji govori o ovim događajima interpretira takvu radikalizaciju i potenciranje ideoloških sukoba kao „vojno-bezbednosne poslove“, te bavljenje „ubačenim agentima“ i „sumnjivim elementima“ na slobodnoj teritoriji. Dok tu naraciju prate nevešto urađeni dramski delovi serije, istoričar angažovan na zadatku relativizacije zločina u tzv. Užičkoj republici govori da je Ranković sve ove poslove, uprkos brutalnosti rata, obavljao „sa nekom dozom korektnosti“. Čudno, budući da dostupni i poznati istorijski izvori govore sasvim drugačije.

Na primer, kako je korektno bilo saslušavanje Živojina Pavlovića, bivšeg komuniste, kog su njegovi stari partijski drugovi, uključujući i Rankovića, danima saslušavali uz najteže oblike torture? Ili drugih streljanih u Užicu novembra 1941, koji se u seriji „drug Marko“ ni ne pominju, a kojih je nakon ekshumacije početkom 1942. pronađeno najmanje 69? „Borba protiv izdajnika i petokolonaša postavlja se u isti red kao i borba protiv okupatora. Zla koja je narod pretrpeo izdajničkim radom petokolonaša su neizmerna zato i borba protiv njih mora biti nepomirljiva. U svima oslobođenim mestima zavode se narodni sudovi za petokolonaše. Ti sudovi znaće da pruže zadovoljenje narodu, a, što je i najglavnije, svojom beskompromisnom borbom u istrebljivanju pete kolone pomoći će i olakšati narodno-oslobodilačku borbu. Milost znači izdaju!“, objavile su na ovu temu tekst partijske novine u Čačku 15. oktobra 1941. godine.

O svemu tome u žitiju druga Marka – ni reči. Budući da je u narednoj epizodi najavljena tematska celina Ozna, videćemo da li će i na koji način biti prikazane masovne egzekucije u Srbiji (60.000 popisanih, od čega 4.636 ubijene i umrle dece; preko 3.800 ubijenih žena, 367 profesora i inženjera, 119 advokata i sudija, 79 glumaca i umetnika, 68 novinara) koje je ovaj „mač revolucije“ izveo po instrukciji Tita i rukovodstvom Rankovića. O toj knjizi sudićemo tek pošto je pročitamo u celosti.

P. S. Prema pisanju čuvenog doktora Lazića, ratnog lekara na prvoj liniji fronta u Sarajevu 1992-1995, jedan teško ranjeni borac, baš iz Gacka, pred nastupajuću smrt tražio je od doktora da ga okrene prema Srbiji – i da poslednji dah i poslednji pogled usmeri prema njoj. Kakvu ju je sanjao, ne možemo da znamo. Sudeći po onome za šta se borio, ta Srbija ipak je bila daleko od današnje u čijoj popularnoj kulturi caruju Štukan, Merlin, Krokodil – i drug Marko.

(RT Balkan)

KOMENTARI



Jedan komentar

  1. Petrovgrad says:

    Najviše emigranata iz Albanije na KiM je naselio Aleksandar Ranković. Emigrante su masovno naseljavali od 1948 do 1953. To je bio partijski zadatak KPJ, on je bio vojnik partije. Tada su vladali komunisti, a sada njihovu potomci.Jozin grob na Dedinju im je svetilište. Kad se oslobodimo kanxi komunizma, tada će nama Srbima krenuti na bolje. Dali su vladajuća partija ili opozicija ili NVO, sve su to deca komunizma, nešta malo je iz antikomunističkih porodica. Vuk Drašković, Nataša Kandić, Zoja, Sonja, Tadić, Vučić, Koštunica,Parović,Jeremić ... sve su to deca iz komunističkih porodica, samo pravilno raspodeljeni i kao kritikuju jedni druge.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *