Државотворни, сарадљиви, чињенични…

Državotvorni, saradljivi, činjenični…

29 januara 2017

03--Antic-Cedomir 243

Piše: Čedomir Antić

Milo Đukanović ima prednost nad ostalim balkanskim političarima. Ima ko da ga predloži za predsednika republike. Učinio je to Filip Vujanović, onaj isti koji vlada već četiri godine na osnovu izvanredno sumnjivih rezultata izbora. U ovom svetu važno je imati nečiju podršku. Đukanović je znao da izračuna vektore sila. Bio je uz Miloševića dok je ovaj bio moćan, uz demokratsku opoziciju u Crnoj Gori i Srbiji dok mu je bila potrebna takva veza sa SAD i par evropskih sila. Uz Rusku Federaciju dok se ova ponašala kao evropska Srbija. Ustao je protiv „Novog svetskog poretka“ dok se to isplatilo, a batine dobijao srpski narod. Protiv Miloševića – kada je ovaj već stanovao u Hagu. Koštunice kada je ovaj podneo ostavku… Ta politika se Đukanoviću itekako isplatila. Postoji međutim jedan problem. Takve računđije mogu uvek biti u pravu samo ako vladaju kratko vremena. Sa kim će biti protiv NATO-a? A možda na kraju, pošto nema više koga da obmane, samo on ostane za NATO. Možda je Đukanović ponovo u pravu, a može biti i da je otišao u četnike 1945. godine.

Na drugoj strani, Milorad Dodik je stavljen pod sankcije SAD. Na jednoj strani imamo uspešnog „evropskog“ i atlantskog političara koji je neprijatelje uvek pronalazio u bivšim prijateljima i uvek ih je hrabro gledao u leđa, kad padnu i udarao kad ne vide… Na drugoj strani je bitno drugačije.

Ovih dana traje rasprava o tome ko brani izvorni Dejtonski sporazum. I u toj licemernoj, kafkijanskoj povici ispada da dejtonski ustav brane oni koji tvrde da je to bila varka radi zaustavljanja rata i da isti treba menjati da bi BiH ušla u EU. Čudim se samo kako je onda nekada nastao Sporazum o harmonizacijiizmeđu Srbije i Crne Gore kojim je Srbija, posredstvom i tadašnjeg potpredsednika vlade Čedomira Jovanovića, prihvatila da bude ekonomska kolonija Đukanovićeve Crne Gore? Taj sporazum donesen je u miru, između dve tako različite ekonomije, uz posredovanje EU, u vreme kada se verovalo da je ulazak u uniju pitanje godina a ne, kao danas, decenija.

Nedavno je javno izražena sumnja čak i da su nekakve nadležnosti uopšte prenesene na nivo BiH. Tih nadležnosti, međutim, ima čak 64. Sve su oduzete na silu, a većina i protivustavno.

Pođimo redom: 1997, BiH je preuzela drugi stepen rešavanja o državljanstvu, 1998. godine – protivustavno je osnovana Agencija za statistiku BiH koja je preuzela veći deo nadležnosti entitetskih zavoda; 2001. godine su Srpskoj oduzeli pravo na akreditacije i prebacili na nivo BiH, metrologiju – standardizaciju mera delom su preneli u nadležnost posebnog BiH institut, deo standardizacija prenesen je na BiH zavod ; 2002. oduzet je još jedan paket prava na akreditaciju pre svega u oblasti privrede, energetike i razvoja, kontrola kvaliteta nafte oduzeta je entitetskim ustanovama, oduzeta su ovlašćenja MUP-u i službi države bezbednosti kako bi bila osnovana služba bezbednosti BiH, pitanje depozita i osiguranja kredita oduzeto entitetima, donesen je Zakon o statistici BiH i prenesen još jedan deo nadležnosti sa entitetskih zavoda, ukinute su i entitetske granična veterinarska inspekcija, prebivalište i boravište građana, izdavanje ličnih karata, deo ovlašćenja u telekomunikacijama; 2003/2004 prenete su nadležnosti u zaštiti i kontroli spoljnih granica, regulisanja ulaska, boravka, proterivanja stranaca i davanja azila, proizvodnja i uvoz vojne opreme i naoružanja, izdavanje rešenja o registraciji stranog ulaganja, deo ovlašćenja u oblasti civilne zaštite, indirektnog oporezivanja; 2004. prenesen je značajn deo planiranja, a koorinacija po tom pitanju sa entitetima učinjena je ličnom umesto institucionalnom, deo ovlašćenja oko razvoja takođe je prenesen, još deo ovlašćenja oko metrologije prebačen je sa entiteta, veći deo standardizacija prenesen je na novoosnovani BiH zavod, oduzet je deo ovlašćenja entiteta u energetici – pre svega prenos energije 110 kv i više, entitetska ovlašćenja u sudstvu prenesena su na novouspostavljeni Visoki tužilački i sudski savet BiH, kao i kontrola javnih nabavki, veći deo obaveštajno-bezbednosnih poslova, set ovlašćenja u uvozu oko poljoprivrede, uprava za indirektno oporezivanje preuzela je pravo davanja potvrda oko pojedinih carinskih i poreskih olakšica; 2005. – oduzet je deo ovlašćenja u oblasti energetike – pre svega pitanje regulatornih tela i stvaranje jedinstvene strategije, izvršen je i konačan pokušaj ujedinjenja statističkih ustanova, prenesen je set ovlašćenja u vezi sa upravljanjem železničkom strukturom, kao i akcize i porez na derivate nafte; 2006. – tehnička regulativa prebačena je na novo vlasti u BiH (u dva navrata tokom te godine), uvedene ustanove na osnovu BiH Zakona o suzbijanju droga, te Zakona o bezbednosti saobraćaja, BiH dobija prihode od poreza na promet, 2007. – kontrola poslovnog okruženja i malih i srednjih preduzeća prebačeni su na ustanove BiH, a deo ovlašenja MUP-a prenesen na Institut za nestala lica BiH ; 2008. – državna pomoć, podsticaji, kontrola konkurentnosti došli su u nadležnost jednog BiH ministarstva, prenesena je uprava nad delom javnih preduzeća, regulisanje prometa lekova na veliko oduzeto je entitima, a deo tehničke regulacije prebačen na nivo BiH.

Da ne spominjemo na butmirskom aerodromu određene zastavu, grb, himnu…

Vremenom Srpska bi izgubila sva ovlašćenja osim praznog naziva države. Kasnije bi prava izgubili i Srbi – na jezik, pismo, posao, ravnopravnost. Znamo to iz primera Crne Gore.

(Napredni klub)

KOMENTARI



Jedan komentar

  1. Lune says:

    Hm,hmm..bezobrazni djetici, nece cetnike,nece Amfilohija, nece Karadjordjevice,nece Tomu za precednika reko bi coveka su "vojvodjaneri".?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *