ГОРИВО СВЕ ЈЕФТИНИЈЕ

GORIVO SVE JEFTINIJE

11 februara 2020

Zbog posledica koronavirusa, cena nafte na svtskom tržištu pada već petu nedelju zaredom.

Računice pokazuju da je pad cena sirove nafte za 20 odsto na globalnom tržištu mogao da donese pojeftinjenje goriva u Srbiji od šest odsto po litru, što bi za dizel značilo 10 dinara nižu cenu po litru, dok je za benzin pojeftinjenje devet dinara.

Na londonskom tržištu cena barela je samo prošle nedelje pala za 6,3 odsto na 54 dolara, dok je na američkom tržištu barel pojeftinio 2,4 odsto, na 50 dolara. Krajem ptošle godine, barel je koštao 83 dolara, a 2014. godine i do 100 dolara.

Kretanja na svetskim berzama, već su se odrazila i na tržište naftnih derivata u Srbiji, pa tako podaci Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) pokazuju da je od 20. januara do 3. februara prosečna cena litra dizela na benziskim stanicama u Srbiji smanjena za 1, 02 dinara, a benzina za 0,35 dinara.

Računice na koje su domaći analitičari više puta ukazivali pokazuju da rast cene od 10 odsto na svetskim bezama donosi poskupljenje od tri odsto na srpskim pumpama. U vezi s tim, aktuelni pad cene na svetskom tržištu od oko 20 odsto mogao bi, praktično doneti pojeftinjenje goriva u Srbiji za 6 procenata.

Nebojša Atanacković, suvlasnik privatne naftne kompanije u Srbiji, kaže da nema dileme kako je koronavirus uticao na pad cena nafte na globalnom nivou, pošto je Kina i drugi najveći svetski potrošač nafte i nema sopstvene izvore, ali je i veliki uvoznik.

manjak tražnje izazvao je i nižu cenu derivata na svetskim berzama.

– Inače je poznato da je berza derivata najosetljivija na razna politička i druga dešavanja u svetu, pa će se to sigurno odraziti i na cenu goriva. Kod nas je već niža cena na pumpama i teško je proceniti koliko brzo će stići globalni efekti, ali mene je iznenadičlo da je ovog puta relativno brzo počela da pada cena na pumpama nakon reakcije svetskih berzi. Ranije se dešavalo obrnuto, da kada poraste cena nafte u svetu, brzo skače i cena goriva na pumpama, a kada padne, malo se čeka… – ističe Atanacković.

Niže cene u prethodne dve nedelje su samo početak, jer su naftne kompanije mnogo ranije ugovorile cenu derivata koje sada koriste.

– Praktično tek u narednom periodu možemo očekivati da se u pravoj meri oseti efekat svetskih berzi, ali podsećam da nikako ne možemo očekivati linearno pojeftinjenje u odnosu na cenu sirove nafte. To je samo jedan deo maloprodajne cenem ali veliki deo sume koji vozači plaćaju na pumpama čine akcize, porezi, prevoz, prerada… – ističe Nebojša Atanacković.

Pored fiksalnih obaveza u koje spadaju akciza, naknada za formiranje obaveznih rezervi, naknada za unapređenje energetske efikasnosti i PDV, proizvođači i trgovci derivata nafte u Srbiji imaju obavezu da se svaki litar goriva koji stave na tržište plate i naknadu za markiranje goriva i naknadu za monitoring kvaliteta goriva.

– Trend pada cena goriva u Srbiji i u zemljama u okruženju zadržan je i u prošloj nedelji, a Srbija je i dalje nu samom vrhu na listi cena dizela i TNG-autogasa, dok je cena benzina malo iznad regionalnog proseka – kaže za medije Tomislav Mićović, generalni direktor UNKS-a.

Kada je reč o mogućim efektima koronavirusa na cene goriva u Srbiji i regionu, Mićović objašnjava da je Srbija uvozno zavisna zemlja sa izvesnim stepenom razvijenosti tržišne konkurencije.

Prema njegovim rečima, to znači da se promene na globalnom tržištu nafte neminovno održavaju i na naše tržište, kao i da će se pad cene odraziti na domaće cene.

KOMENTARI



2 komentara

  1. električar says:

    "Tržište..." Srbija ima najbezobraznije tržište na svetu ! Ustvari, to i nije tržište, to je čist kriminal u kome zdušno učestvuje država !!!

  2. opet ja says:

    Ha ha kako da ne... Evo sad će odmah da pojeftine gorivo ha ha ha pa gde to ima kod nas ha ha

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *