ГОРИВО СВЕ ЈЕФТИНИЈЕ

ГОРИВО СВЕ ЈЕФТИНИЈЕ

11 фебруара 2020

Због последица коронавируса, цена нафте на свтском тржишту пада већ пету недељу заредом.

Рачунице показују да је пад цена сирове нафте за 20 одсто на глобалном тржишту могао да донесе појефтињење горива у Србији од шест одсто по литру, што би за дизел значило 10 динара нижу цену по литру, док је за бензин појефтињење девет динара.

На лондонском тржишту цена барела је само прошле недеље пала за 6,3 одсто на 54 долара, док је на америчком тржишту барел појефтинио 2,4 одсто, на 50 долара. Kрајем птошле године, барел је коштао 83 долара, а 2014. године и до 100 долара.

Kретања на светским берзама, већ су се одразила и на тржиште нафтних деривата у Србији, па тако подаци Удружења нафтних компанија Србије (УНKС) показују да је од 20. јануара до 3. фебруара просечна цена литра дизела на бензиским станицама у Србији смањена за 1, 02 динара, а бензина за 0,35 динара.

Рачунице на које су домаћи аналитичари више пута указивали показују да раст цене од 10 одсто на светским безама доноси поскупљење од три одсто на српским пумпама. У вези с тим, актуелни пад цене на светском тржишту од око 20 одсто могао би, практично донети појефтињење горива у Србији за 6 процената.

Небојша Атанацковић, сувласник приватне нафтне компаније у Србији, каже да нема дилеме како је коронавирус утицао на пад цена нафте на глобалном нивоу, пошто је Kина и други највећи светски потрошач нафте и нема сопствене изворе, али је и велики увозник.

мањак тражње изазвао је и нижу цену деривата на светским берзама.

– Иначе је познато да је берза деривата најосетљивија на разна политичка и друга дешавања у свету, па ће се то сигурно одразити и на цену горива. Kод нас је већ нижа цена на пумпама и тешко је проценити колико брзо ће стићи глобални ефекти, али мене је изненадичло да је овог пута релативно брзо почела да пада цена на пумпама након реакције светских берзи. Раније се дешавало обрнуто, да када порасте цена нафте у свету, брзо скаче и цена горива на пумпама, а када падне, мало се чека… – истиче Атанацковић.

Ниже цене у претходне две недеље су само почетак, јер су нафтне компаније много раније уговориле цену деривата које сада користе.

– Практично тек у наредном периоду можемо очекивати да се у правој мери осети ефекат светских берзи, али подсећам да никако не можемо очекивати линеарно појефтињење у односу на цену сирове нафте. То је само један део малопродајне ценем али велики део суме који возачи плаћају на пумпама чине акцизе, порези, превоз, прерада… – истиче Небојша Атанацковић.

Поред фиксалних обавеза у које спадају акциза, накнада за формирање обавезних резерви, накнада за унапређење енергетске ефикасности и ПДВ, произвођачи и трговци деривата нафте у Србији имају обавезу да се сваки литар горива који ставе на тржиште плате и накнаду за маркирање горива и накнаду за мониторинг квалитета горива.

– Тренд пада цена горива у Србији и у земљама у окружењу задржан је и у прошлој недељи, а Србија је и даље ну самом врху на листи цена дизела и ТНГ-аутогаса, док је цена бензина мало изнад регионалног просека – каже за медије Томислав Мићовић, генерални директор УНKС-а.

Kада је реч о могућим ефектима коронавируса на цене горива у Србији и региону, Мићовић објашњава да је Србија увозно зависна земља са извесним степеном развијености тржишне конкуренције.

Према његовим речима, то значи да се промене на глобалном тржишту нафте неминовно одржавају и на наше тржиште, као и да ће се пад цене одразити на домаће цене.

KOMENTARI



2 коментара

  1. električar says:

    "Tržište..." Srbija ima najbezobraznije tržište na svetu ! Ustvari, to i nije tržište, to je čist kriminal u kome zdušno učestvuje država !!!

  2. opet ja says:

    Ha ha kako da ne... Evo sad će odmah da pojeftine gorivo ha ha ha pa gde to ima kod nas ha ha

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u