Hrvati i Belgijanci preuzeli srpsko tržište hrane i prazne naše džepove

Hrvati i Belgijanci preuzeli srpsko tržište hrane i prazne naše džepove

8 septembra 2013

eko-susedi_620x0Srpsko maloprodajno tržište menja se velikom brzinom. Kompanija „Agrokor“ do kraja godine preuzeće slovenački „Merkator“, a spajanjem sa „Ideom“ i „Rodom“, Hrvati će u Srbiji imati 300 prodajnih objekata. Tako će ta kompanija dobiti i trećinu srpskog maloprodajnog tržišta. Time će, uz belgijski „Delez“ sa 365 objekata, dva strana trgovinska lanca imati snažan uticaj na tržištu prehrambenih proizvoda u Srbiji.

Ima onih koji tvrde da promena vlasnika neće izmeniti strukturu domaćeg tržišta. Jer, i do sada smo imali po nekoliko jakih trgovaca, koji su davali „ton“ celom tržištu. A, mali trgovci nemaju drugu opciju, nego da slede to što veliki čine. Dakle, ne treba očekivati nekakve velike promene, ni u cenama ni u drugim aspektima.

– Spajanje dva velika strana trgovinska lanca u Srbiji povećaće konkurentnost novostvorenog, ali će pogoršati položaj drugih domaćih trgovaca – smatra Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. – Veliki deo prozvoda dolaziće iz matičnih zemalja, jer oni nisu tu da razviju srpsku privredu nego svoju. A preostala domaća prehrambena trgovina, koju čini više malih trgovinskih preduzeća i nepovezanih samostalnih trgovinskih radnji, bez podrške stranog finansijskog kapitala i bez jasne strategije razvoja, nemaju šansi za uspešno poslovanje i razvoj.

U Hrvatskoj, pa i drugim zemljama regiona, kaže Bogosavljević, gotovo da nema trgovaca iz Srbije, a strani trgovinski lanci ovde imaju veliko učešće. To nije dobro za privredu Srbije i nije rasprostranjena praksa u Evropi i svetu. Kupovina „Merkatora“ u Srbiji od „Agrokora“ uticaće na veću ponudu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda iz Hrvatske i Evropske unije, u prodajnim objektima novog trgovinskog lanca, ukazuje Bogosavljević. A, domaća prehrambena industrija i proizvođači voća i povrća moraće da povećaju konkurenciju kvalitetom, cenom, redovnim isporukama… da bi se njihova roba prodavala kod velikih stranih trgovaca.

– Srpski trgovački lanci ni u čemu ne zaostaju za stranim konkurentima – smatra Goran Kovačević, generalni direktor trgovinske kuće „Gomeks“. – Ono što predstavlja ozbiljnu opasnost za domaće trgovce, a nije vezano za zdravu konkurenciju, jeste mogućnost da ti strani lanci prave enormne gubitke, sa željom da po svaku cenu izbace konkurenciju iz igre, a da onda nadoknade nastale gubitke. Hrvatska „Idea“ od svog nastanka u Srbiji pravi ogromne gubitke, ali i povećava tržišno učešće.

Ako se, dodaje Kovačević, uz to doda i njihova vlasnička povezanost sa nekim proizvođačima, koji imaju dominantnu poziciju na maloprodajnom tržištu, onda je to potencijalno stvarno vrlo opasna situacija za domaće trgovce, ali i potrošače. Kako Kovačević kaže, to je takozvano predatorsko ponašanje, koje bi moralo biti sankcionisano kroz zakon o zaštiti konkurencije, ali to je već pitanje za državu Srbiju i njene organe.

– Spajanje „Ideje“ i „Merkatora“ je legalno i legitimno, a na državi Srbiji je da postavi pravila koja bi onemogućila eventualnu zloupotrebu te novonastale snage – kaže Kovačević.

Ekonomista Saša Đogović smatra da svako od učesnika na maloprodajnom tržištu može da nađe svoje tržišno učešće, možda uz manje marže, da privuče kupce na određen način… Tu svakako nema patriotizma i postoji samo racionalno ponašanje i logika da li je nešto jeftinije, raspoloživost asortimana i najbolji odnos kvaliteta i cene.

– Naravno, oni mali preostali „igrači“ ne mogu biti lideri, ali mogu da popune preostale prostore, koje veliki nemaju interesa da drže u svom poslovanju – kaže Đogović.

(Novosti)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *