Šiptari vrše pritisak na „Gugl“ i „Skajp“ da ih stave u menije

Šiptari vrše pritisak na „Gugl“ i „Skajp“ da ih stave u menije

14 decembra 2013

unnamedDigitalna diplomatija novo je oruđe Albanaca sa Kosova koji pokušavaju da na internetu dobiju priznanje, pa velike IT kompanije poput „Gugla” i „Jahua” svakodnevno zasipaju mejlovima sa zahtevom da Kosovo tretiraju kao zasebnu državu.

Na hiljade mejlova odnedavno stiže na elektronske adrese „Ibeja”, „Amazona”, „Skajpa” i drugih tehnoloških giganata koji stanovnicima Kosova ne dozvoljavaju da se registruju kao građani Kosova već kao građani Srbije, a u nekim slučajevima čak i kao građani Albanije. Većina ovih kompanija ne prepoznaje Kosovo kao državu iako im je sedište u Americi koja je priznala kosovsku nezavisnost.

Zagovornici nezavisnosti Kosova zato stupaju u kontakt sa kompanijama putem platforme „Digitalno Kosovo”, to jest sajta digitalkosovo.org koji već ima sastavljena pisma na engleskom jeziku, a od posetilaca samo traži da izaberu firmu kojoj žele da se obrate i ostave ime, prezime i svoj mejl.

Ovi zahtevi se ne upućuju samo na adrese korporacija iz Silikonske doline, već i u redakcije listova poput „Njujork tajmsa” ili „Fajnenšel tajmsa”, koji od svojih čitalaca traže da se prijave, ali im ne ostavljaju mogućnost da se registruju sa Kosova. Takođe, korisnici svetske mreže koji žele da kao građani Kosova otvore nalog na „Jahuu” to ne mogu da učine, jer ovaj servis ne nudi Kosovo u padajućem meniju sa izborom zemalja. Slično, poručilac knjiga ili neke druge robe na „Amazonu” ne može da od ove virtuelne prodavnice traži da mu paket stigne u državu Kosovo.

Unapred napisana pisma na sajtu „Digitalnog Kosova” upućuju se različitim primaocima, ali im je struktura ista: potpisnik kaže da je redovni korisnik usluga dotične firme i da je veoma razočaran što ona u svoj padajući meni nije uvrstila i njegovu državu.

Ovako sastavljeni mejlovi koje smo pronašli na sajtu „Digitalnog Kosova” pozivaju se na zemlje koje su priznale Kosovo, kao i na odluku Međunarodnog suda pravde 2010. da kosovsko otcepljenje od Srbije 2008. nije prekršilo međunarodno pravo. Za slučaj da korporacije ne uvaže ovaj argument, predočava im se i to da na Kosovu veliku većinu čine mladi i informatički pismena ljudi, dakle korisnici digitalnih usluga.

„Digitalno Kosovo” podržavaju kosovsko Ministarstvo spoljnih poslova, Fondacija „Ipko”, „Britiš kansil” i Norveška ambasada u Prištini. Platforma računa na mlade ljude bliske novim tehnologijama, a kako je 70 odsto stanovništva mlađe od 30 godina, pronalaženje digitalnih ambasadora ne bi trebalo da bude previše teško.

Najveći uspeh ovih digitalnih lobista je onaj na „Fejsbuku” –najpopularnija društvena mreža na svetu prošlog meseca je prepoznala Kosovo kao državu. Za samo 24 časa, više od 200.000 korisnika „Fejsbuka” promenilo je prebivalište i izabralo – Kosovo. Pre toga, algoritam je stanovnike Prištine prepoznavao kao građane Kosova/Srbije ili Kosova/Albanije. Takođe, servis za prikazivanje mapa „gugl maps” uvrstio je Kosovo kao državu, ali, opet, i dalje prikazuje Srbiju sa Kosovom.

Sajt „Digitalno Kosovo” objavio je spisak kompanija kod kojih je lobiranje dalo rezultate, kao i spisak onih čije sandučiće i dalje treba zatrpati mejlovima. Sledeći veliki korak je pritisak na „Gugl” da odobri kosovski domen, verovatno google.ks ili google.ko.

(Politika)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *