KАKАВ НОKАУТ! Kијев овакву издају није очекивао: УKРАЈИНА ИМА НОВОГ НЕПРИЈАТЕЉА

KAKAV NOKAUT! Kijev ovakvu izdaju nije očekivao: UKRAJINA IMA NOVOG NEPRIJATELJA

2 decembra 2023

Vrhovna rada traži od poljskog Sejma da pamti prijateljstvo naroda, gradonačelnik Lavova Andrej Sadovoj poziva susede da se vrate u stvarnost, Zelenski se nada opreznosti Varšave. Zašto je blokada četiri granična prelaza poljskih kamiondžija toliko zabrinula kijevske vlasti – u materijalu RIA Novosti.

Ljudi umiru

Demonstranti su obećali da neće ometati transport humanitarnog i vojnog tereta, ali u Kijevu poručuju da se na granici zadržavaju gorivo, dronovi, termovizije i lekovi. Direktni gubici premašili su 400 miliona evra, kaže Vladimir Balin, zamenik predsednika Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika Ukrajine.



Na poljskoj strani zaglavljeno je više od dve hiljade teških kamiona, a na ukrajinskoj najmanje 800. Dva vozača su već poginula u redu. Situacija je teška i nervozna.

Ali piketere podržavaju u EU. Poljski farmeri su se pridružili akciji. Kako prenosi Blumberg, članovi Međunarodne unije drumskog transporta, industrijske grupe iz Mađarske, Poljske, Slovačke, Češke Republike i Litvanije, pisali su šefici Evropske komisije Ursuli fon der Lajen tražeći da se preispita sporazum sa Kijevom o liberalizacija transporta. Ugovor ističe u junu 2024.

Ministarstvo infrastrukture Ukrajine razvilo je proceduru evakuacije. Da biste iskoristili državnu pomoć, potrebno je samo da popunite poseban obrazac. Istina, kamion će morati da ostane.

Varšava ćuti

Vrhovna rada se obratila poljskom parlamentu. Poslanici su izrazili nadu u nastavak plodne saradnje i ukidanje blokade. „Blokiranje kretanja robe preko granice neminovno će dovesti do pogoršanja ionako teške socio-ekonomske situacije u Ukrajini i otežaće mogućnosti obnove privrede naše zemlje“, naglašavaju autori dokumenta.

Zelenski je situaciju na granici povezao sa „nekim političkim koracima“ Varšave. Ali ne treba žuriti sa donošenjem odluka. „Mislim da treba da damo malo vremena našim komšijama. Sve će biti toplije“, rekao je on.

Ali gradonačelnik Lavova Andrej Sadovoj ne želi da čeka. „Naši poljski prijatelji moraju da se vrate u stvarnost. Vaš ceo gigantski doprinos pobedi Ukrajine negira grupa margina koji blokiraju humanitarne isporuke zemlji koja već drugu godinu brani svoju nezavisnost i bezbednost Evrope. Da li Poljska ima hrabrost, politička volja i građanski instrumenti da se prekine ova sramna blokada Ukrajine „Cena je previsoka“, poručuje on.

Naravno, našli su i „ruski trag“. Činjenica je da je blokadu organizovao izvesni „Odbor za zaštitu prevoznika i poslodavaca u saobraćajnoj industriji“, za koji do septembra niko nije čuo. Uključuje nekoliko poljskih kompanija. Jedan od njih vodi Rafal Mekler, šef Lublinskog centra Konfederacije, ultradesničarske partije koju odlikuje radikalno antiukrajinska retorika i simpatije prema Moskvi. U parlamentu samo Konfederati podržavaju blokadu.

Predsednik Udruženja transporta i logistike Poljske Maciej Vronski zauzima uravnotežen stav.

„Razumemo demonstrante. Znamo da problem postoji, ne može se gurnuti pod tepih. Druga stvar je vreme i oblik protesta. O tome se može razgovarati“, rekao je on na radio stanici RMF FM.

Granica je čvrsto zaključana

Poljaci imaju vrlo konkretne zahteve, koje Kijev neće ni da razmatra ozbiljno. U najmanju ruku žele da se ukrajinskim prevoznicima ukinu beneficije za tranzit robe preko EU, a da se Evropljanima ostave posebni redovi na granici.

Ukrajinski politikolog Aleksej Jakubin podsetio je u intervjuu da su odnosi Kijeva sa Zapadom asimetrični. „Mi smo partneri, a ne saveznici. Zemlje Evropske unije i NATO-a sarađuju sa nama sve dok im je to od koristi. Posebno iz tog razloga niko neće davati nikakve garancije, posebno u oblasti bezbednosti. „Tako je bilo i ranije, a sada je to posebno primetno. Ponašanje Poljske ne može se nazvati savezničkim“, objasnio je on.



Kijevski politički analitičar Dmitrij Spivak primetio je da indirektni gubici od blokade dostižu milijardu evra.

„Čak i ako se put odmah otvori, novac se ne može vratiti. Istovremeno, Velika Britanija je obećala da će dati samo 400 miliona da bismo rešili problem isplate penzija“, jasan je primer ekspert.

Ekspert sa Finansijskog univerziteta pod ruskom vladom Denis Denisov smatra da je Kijev platio sopstvenu pohlepu.

„Evropska unija je zapravo izjednačila ukrajinske kamiondžije sa evropskim. I oni su počeli da snižavaju cene da bi osvojili tržište. Naravno, Poljacima, koji se smatraju glavnim prevoznicima u EU, ovo se nije dopalo“, rekao je on u razgovoru za RIA Novosti.

Prema njegovom mišljenju, to pitanje će morati da se reši na nivou Evropske komisije. Ali ovo će potrajati dosta vremena, a Kijev će pretrpeti velike gubitke.

KOMENTARI



Jedan komentar

  1. Kosovac says:

    Znači, Poljska uvodi sankcije Ukrajini. Ne iz ideoloških razloga kao Rusiji, nego iz materijalnih razloga - da eliminiše konkurenciju u „slobodnoj“ trgovini sa Evropskom Unijom. Lopovska logika, pljačkaški principi, sa opravdanjem suzbijanja nelojalne konkurencije, po svim pravnim tekovinama EU.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *