Кинеска уметност осваја запад

Kineska umetnost osvaja zapad

30 juna 2015

panjiayuan10-800Sa ovom izložbom prvi put je moj rad predstavljen u Kini, a za nju me je predložio moj galerista iz Pariza, kaže slikar Radovan Kragulj, čijih pet radova srednjeg formata je nedavno bilo izloženo na grupnoj izložbi u muzeju kineskog grada Ningbo. Umetnik je izložio radove iz novije faze nastale poslednjih godina, a reč je o slikama rađenim na platnu i na panou u kombinovanoj tehnici: grafit i akrilik. Izbor radova napravio je zajedno sa pomenutim galeristom i kustosom kineskog muzeja.

Izložba je najavljena kao sastavni deo konferencije o ekonomskoj saradnji između Kine i zemalja centralne, istočne i južne Evrope na bazi obostrane kulturne saradnje i razmene između institucija za savremenu umetnost ovih zemalja. Uz Kragulja, na izložbu je pozvan i Vladimir Veličković koji je izložio tri slike većeg formata, dok su među ostalim učesnicima bili umetnici iz našeg regiona, kao i iz zemalja centralne i južne Evrope (Hrvatske, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Slovenije, Poljske, Češke, Slovačke, Mađarske, Rumunije, Bugarske, Estonije, Litvanije, Italije, Francuske…).

– Video sam po katalogu da su pozvani umetnici generacijski različiti i da svaki odabrani umetnik ima svojstven kreativni umetnički jezik – objašnjava Kragulj koji nije bio u prilici da prisustvuje otvaranju izložbe. Izloženi radovi pokazuju heterogenost u koncepciji i estetskom izrazu, bilo da je reč o formi, sadržaju ili stilu. Možda je to zanimljivije, jer nema homogenizacije koja je često prisutna u političkom diskursu.

Ningbo se, inače, smatra jednim od najstarijih gradova Kine (osnovan pre više od 6.000 godina) i nalazi se na severoistoku provincije Džeđang. Ningbo muzej istorije, tradicije i zanatstva se smatra jednim od deset najpoznatijih muzeja u Kini, delo je arhitekte Vang Šua koji je za ovo delo dobio nagradu Lu Ban 2009. godine, a inače je dobitnik i nagrade Priker za arhitekturu 2012.

– Ovo je prvi muzej izgrađen uglavnom od korišćenog otpadnog materijala. Vang Šu je u regionu sakupio ogromnu količinu korišćenih keramičkih cigli i crepova da bi izgradio ovo zdanje. Izučio je i koristio drevnu tehniku gradnje „van pan“ koja omogućava korišćenje različitih vrsta materijala u izgradnji jedinstvene kohezivne celine. Pored stalne postavke, muzej organizuje temporalne izložbe i kulturne manifestacije nacionalnog i internacionalnog profila – kaže Kragulj.

Kragulj ističe da je savremena kineska umetnost dosta vezana za njenu bogatu kulturnu prošlost, a od kraja 20. veka vidni su dijalozi i sa umetnošću zapada. Bijenale u Veneciji 1999. godine prvi put je dalo značajan prostor kineskim umetnicima predstavivši njih pedesetak, podseća naš umetnik. Slede značajne izložbe kineske savremene umetnosti „Living in time“ organizovane u Berlinu 2001. i „Alors la Chine“ u Parizu 2003. godine.

Od Radovana Kragulja saznajemo da je savremena kineska umetnost našla svoje mesto na zapadu i postala predmet interesovanja na umetničkom tržištu. U Kini se organizuju značajne umetničke manifestacije internacionalnog karaktera, poput onih u muzejima u Šangaju i Šendženu. Pojavljuju se moćni kineski kolekcionari. Kina je danas veoma visoko plasirana na tržištu umetnosti u svetu.

Ovaj naš umetnik već decenijama živi i radi u inostranstvu – najpre 15 godina u Londonu, a potom se preselio u Pariz gde i danas stvara. Ovo leto provodi u Herceg Novom, kaže da je njegovo učestvovanje na izložbi u muzeju Ningbo samo početak predstavljanja njegovog rada u Kini.

(Politika)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *