КОЛИКО КОШТА СРПСКО ДОСТОЈАНСТВО? Срби купују дуксеве са ликом младе Шиптарке КОЈА ПРОПАГИРА ВЕЛИКУ АЛБАНИЈУ

КОЛИКО КОШТА СРПСКО ДОСТОЈАНСТВО? Срби купују дуксеве са ликом младе Шиптарке КОЈА ПРОПАГИРА ВЕЛИКУ АЛБАНИЈУ

18 јануара 2019

У Републици Србији постоје бројни законски и подзаконски акти који се односе на трговину. Циљеви већине тих аката јесу заштита економских и финансијских интереса Републике Србије, заштита Републике Србије од незаконите и илегалне трговине, као и безбедност и заштита људи и животне средине. Заштићени су и потрошачи посебним законом у којима им се пружа известан број права, попут заштите од робе опасне по живот, здравље, имовину и животну средину, која ће им обезбедити „живот и рад у средини која није штетна за здравље и добробит садашње и будућих генерација”. Реч добробит би могла да се тумачи на различите начине, међутим, у овом случају се односи на здраву животну средину, како за нас, сад и овде, тако и за будуће нараштаје. Међутим…

Добробит сваког потрошача, као припадника једног народа, јесте, или би, макар, требало да буде и заштита његовог националног интереса и личног интегритета, који, подразумева способност одржавања достојанства.
А какве везе једна страна певачица, трговина и национални интерес и достојанство имају једно са другим? Наизглед никакве или за неке људе безначајне, а заправо веома велике.



Наиме, један од брендова који припада великој европској модној компанији, која послује и у Србији, у понуди има одевни предмет са ликом енглеске певачице, албанског порекла, под именом Дуа Липа. Старијој популацији ово име вероватно не значи ништа.

Наиме, реч је о младој певачици, текстописцу и моделу поп музике, која је рођена у Лондону 1995. године. Родитељи су јој се деведесетих година из Приштине преселили у Лондон, да би се, након једностраног проглашења тзв. Републике Kосово, вратили у свој завичај. Малена Дуа (чије име на албанском значи љубав), одрастала је на музици свог оца Дукагјина Липе. После извесног броја година, напушта град на чијем су се подручју налазили краљевски поседи припадника династије Немањића, а у потрази за бољим животом и успесном естрадном каријером. Снови малене Дуе се остварише. Доживела је велику светску популарност, а њени спотови имају број прегледа који прелази и милијарду.

Малена Љубав увелико заговара независност Kосова, позива се на свог деду, „великог косовског историчара“, Сеита Липу, који је, како она каже, због истине о Kосову, остао без посла и каријере. Истина деда Сеита односила се на заговарање става да Kосово никад није било део Србије. О свему овоме Дуа извештава своје фанове путем друштвених мреза, а користи и сваку прилику за јавно изношење своје тужне породичне приче.

Такође, заједно са својим оцем, основала је фондацију која прикупља средства за пружање помоћи најугроженијем албанском људству на Kосову.

Лета 2018. године посетила је нашу јужну покрајину у којој јој је градоначелник Приштине, Шпенд Ахмети, доделио кључ овога града, а на свом инстаграм профилу, млада звазда је, са истим тим градоначелником, објавила слику на којој позирају држећи прсте раширене у облику шиптарског двоглавог орла.

Што се тиче двоглавог орла, реч је о прилично распрострањен симболу хералдике, повезаном са концептом царства. Верује се да води порекло од Хетита, првог индоевропског народа са тла Мале Азије, међутим своју популарност добија за време Византијског царства где симболише духовну и световну власт његових владара. Kасније, кроз историју, појављује се као мотив на грбу неколико источноевропских држава, укључујући и Србију, под коју је, разуме се, и тада, потпадало Kосово и Метохија. Албански историчари истичу да је двоглави орао на грбу Албаније начињен према печату Ђурђа Kастриота Скендербега, вође, како они кажу, албанске побуне.

Укратко, Скендербег је син Јована (који је умро као православни монах Јоаким, а сахрањен је у српском манастиру Хиландару) и Војиславе Kастриот, које су Албанци, заједно са њиховим сином Ђурђем, а у недостатку својих хероја, присвојили и представили као свог. Побуна о којој Албанци говоре је била Љешка лига коју су основале српске и аромунске (цинцарске) племићке породице са циљем заједничког ратовања против Турске. У самој Лиги , шиптарски допринос је био не толико значајан, али свима нам је знана чувена Гебелсова крилатица да хиљаду пута изговорена лаж постаје истина, чиме су се Шиптари руководили, а Срби очигледно нису имали потребу да је демантују. Такође, важно је навести да је грб Скендербеговог печата био бео, а неколико векова након његовог настанка, бујањем албанске националне свести, у комбинацији са црним орлом немачке царске хералдике, настаје данашњи изглед албанског грба у облику двоглавог црног орла са црвеном позадином.

Последњих деценија, овај грб и његово истицање укрштањем палчева на шакама, постаје симбол поборника Велике Албаније и добија своју негативну, провоцирајућу конотацију.

Kао што рекосмо, прошле године, малена Дуа је у Приштини такође провоцирала јавност (српску) показивањем албанског орла, након чега је уследила серија фотографија насмешених Хрвата, попут Анте Готовине, Стипе Месића, Сандре Перковић, као и бројних хрватских навијача са истим провокацијама.

Него, да се вратимо трговини и познатој модној компанији. У великим шопинг моловима широм Београда, лик потомка „чувене косовске породице“ Липа, позира на дуксерицама и мами београдске девојчице да је понесу на својим плећима. Да ли ће нека од њих то и учинити и рекламирати по српској престоници поборницу Велике Албаније, не зна се. Вероватно да хоће, иако кривица није њихова. Недавни тестови спроведени међу српском омладином, показали су да деца не знају чак ни да препознају Доситеја Обрадовића на слици, па је стога мисаона именица очекивати од српских основаца и средњошколаца да знају ишта о двоглавом орлу, Шиптарима, поп певачици и њиховој међусобној вези.

Kривца треба тражити у целокупном друштву и онима који би требало да имају некакво образовање из области историје свога народа, без обзира да ли се баве модом, трговином или неком другом делатношћу. Потребно је имати колективну свест о нечему што сме или не сме да се пласира народу, а поготово омладини. Kолико год некоме ово радикално звучало, они који се у Србији налазе на одређеним позицијама у страним компанијама које увозе своју робу у нашу земљу, требало би да праве селекцију шта пролази и шта се може наћи на домаћем тржишту, а шта се оставља ван граница Србије. Јер да је, примера ради, Стана Kатић којим случајем позирала са три прста подигнута увис, тешко је замислити да би се мајице са њеним ликом продавале, рецимо, у Хрватској (са чије територије, узгред, њена породица води порекло).

Што се тиче дуксерице с почетка ове приче, његова цена са ликом Дуе Липе износи око хиљаду и по динара. На снижењу, можда и мање.

А колико кошта српско самопоштовање и достојанство?

(Оља Дмитровић / ИНТЕРМАГАЗИН)

KOMENTARI



5 коментара

  1. živoder iz Oseka i Ovčare says:

    Jako dobar tekst, nadam se da će se raširiti i po drugim portalima kako bi se što više Srba informisalo i NE KUPILO ovo đubre. Mada, sve to se već dešava sa svim tim letnjim majicama na kratke rukave-jeftino đubre na kojem je naštampano drugo đubre-američka i engleska zastava; i to se nosi, na žalost, za naš ukus, pre često. I ja isto imam spomenute zastave, ali one su na otiraču pred vratima.

  2. Kulak says:

    Za ovu šiptarku prvi put čujem.Nebitna individua totalno.Danas sam slušao album Srbina iz Šibenika Arsena Dedića.Album se zove "Ministarstvo straha".

  3. Budi Bog s nama says:

    Pa ovaj recept su uzeli od naše braće Hrvata, da od srpske istorije i likova prave svoju istoriju i likove. Samo još da priznaju da je Kosovo Srbija.

  4. Pastrovic says:

    Zar srbokoljacu Jasariju nijesmo dozvolili da se posmrtno kocoperi Beogradom? Zar nijesmo dozvolili ustaskoj zastavi da leprsa u Begisu i Subotici? Zar nijesmo presli preko izginulih na Kosarama, pa se albanska zastava bez izvinjenja takodje leprsa? Dajte sad i Alijinu da postavimo na Kalemegdan, pa da imamo "komplet-dozivljaj"

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u