КОМШИЈЕ ПРЕПЛАШЕНЕ: Наша војска биће звер! Ево шта нам стиже, а мало ко то има у Европи!

KOMŠIJE PREPLAŠENE: Naša vojska biće zver! Evo šta nam stiže, a malo ko to ima u Evropi!

18 juna 2019

H145M u srpskim bojama jedan je od dva „HForsa“ demonstratora u Erbasovom koralu na najvećoj svetskoj vazduhoplovnoj izložbi. Izložena letelica je i dalje D-HMBB (do zvanične primoporedaje koja će biti nakon Partnera, svi helikopteri su formalno i dalje Erbasovi) s tim da joj je za dane izložbe privremena registracija danas ipak uklonjena. U pitanju je vojni evidencijski broj „14505″.

Nastavak isporuke H145M za Srbiju desiće se već za četiri nedelje. Prva dva primerka za Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije stižu u Srbiju između 8. i 10. jula. Na heliodrom „Tesle“ prvi će sleteti JU-AJS (YU-ICE) i JU-MED (YU-MED). Očekuje se da skoro celokupna civilna i vojna flota Srbiji bude isporučena Srbiji do kraja ove godine. Isporuka je trebalo da započne nekoliko meseci ranije ali srpska strana nije bila krivac kašnjenju.



Takođe se saznaje da je procedura razrade već potpisanog ugovora za kupovinu policijskih srednje transportnih helikoptera H215 u toku. Okvirno, obuke MUP-ovih letača i tehničara započinju polovinom oktobra 2021. godine. Prijem prve Super Pume trebalo bi po dinamici koja je trenutno aktuealna da se dogodi najkasnije u februaru 2022., druga i treća očekuju se u aprilu iste godine.

Domaća stručna i šira javnost prvi put će imati priliku da „14501″ vidi tokom Partnera, već prvog dana manifestacije 25. juna, kada u Beograd dolazi i direktor Erbas Helikoptersa Bruno Evan. Tom prilikom biće uručen i sertifikat remontnom zavodu „Moma Stanojlović“ koji će formalno biti odobren od strane Erbasa za remont helikoptera Gazela (sad zvanično jelte). Erbasova prodajno-politička diplomatija se tu nije zaustavila, i kako smo već javili, planirano je da u sredu na Burže dođe i premijerka Ana Brnabić, koja će obići i H145M u srpskim bojama.

Hronologija i detalji naručene opreme helikoptera

Ugovor za nabavku devet helikoptera H145M od kojih šest za Vojsku Srbije i tri za Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbija je, preko Jugoimport SDPR-a, sa Erbasom potpisala decembra 2016. godine. Naša zemlja je tako postala treća mušterija vojnih verzija helikoptera H145i to u najnovijoj varijanti H145M a istovremeno i prva država koja će koristiti helikoptere sa oružanim sistemom HForce Nivoa 1 i to, kako smo naknadno saznali, naoružanjem domaće proizvodnje. Svi helikopteri namenjeni za RV i PVO imaće instalacije za kasnije moguće nadogradnje na vođene pakete HForce kompleta. MUP-ovi primerci nemaju te instalacije.

Erbas je od početka ovu prodaju posmatrao strateški pridodavši joj svojevrsni „zasladivac“ u formi šire industrijske saradnje, odnosno konačne „legalizacije“ remonta Gazela, eventualno i za treća lica. Ministarstvo odbrane je priliku ozbiljno shvatilo, nije bilo kašnjenja sa naše strane, u međuvremenu je izvršena i integracija našeg naoružanja. Erbasu se strateški pristup naknadno isplatio prodajom Super Puma MUP-u.

Helikopterska jedinica tako kompletno prelazi na Erbas nakon prodaje Belova i konačne nerentabilnosti zadržavanja Gazela koja će kad tad doći na dnevni red. Evropskom konzorcijumu onda ostaju prodajne aktivnosti foksirane na Er Srbiju i njihove moguće A320/319neo kupovine ili aranžmane iznajmljivanja. Tu je mnogo adekvatniji A220 ali i jedini transportni avion RV i PVO koji bi trebalo da je operativan možda može biti zamenjen sa C-295. Sve u svemu, prodajne aktivnosti Erbasa daleko su od kraja.



Prema prvoj verziji narudžbine RV i PVO dobilo bi 6 a MUP 3 helikoptera. Aprila 2018. godine zvanicno je saopšteno da će MUP ipak dobiti 4H145M a krajem jula iste godine ponovo je nagovešteno da bi Vojska Srbije mogla dobiti samo 5 helikoptera dok bi šesti pripao Helikopterskoj jedinici policije koja će svoje H145M koristiti za različite misije, između ostalog i za specijalne snage (Žandarmeriju, SAJ i podršku vojsci po potrebi).

Definitivna potvrda da će odnos broja helikoptera biti 5 za vojsku i 4 za policiju dobijena je od predsednika Srbije Aleksandra Vučića nakon vežbe “Vek pobednika 1918-2018“. Prva fotografija srpskog H145M objavljena je 7. septembra 2018.

Primopredaja prvog vojnog H145M izvršena je 22. novembra 2018. Na toj ceremoniji prikazan je primerak sa vojnim evidencijskim brojem 14501 (fabricki broj 20231) koji je namenjen za borbeno traganje i spasavanje a bio je opremljen elektrooptičkim i infracrvenim sistemom FLIR Star Safire 380HDc, farom za traganje TRAKKA Sistems TrakkaBeam A800, dizalicom Goodrih Model 44301, fiksnim konzolama za tehniku iskrcavanja ljudi fast-rope, VSPS (Wire Strike Protection System) „makazama“ za sečenje naponskih i drugih kablova. Ovu letelicu videćete na Partneru i ona je jedina koja od vojnih primeraka trenutno ima planiran elektro-optički i infracrveni sistem.

Svoja prva dva H145M Ministarstvo unutrašnjih poslova zvanicno je dobilo 20. decembra 2018. kada je u Nemačkoj izvršena primopredaja helikoptera sa registracijom JU-AJS (YU-ICE) (maskirni primerak, sa privremenom nemačkom registracijom D-HADR) koji je namenjen za eventualne borbene namene i kako Tango 6 saznaje glavni korisnici biće Žandarmerija i SAJ a biće naoružan sa dva PKT mitraljeza koji će biti postavljeni na bočna vrata. Reč je o Zastavinim M84 7,62 koji se mogu postaviti na nosače sa obe strane. Imaće 6 sklopivih sedišta pozadi.

Drugi helikopter koji je tada predat srpskom MUP-u bio je JU-MED (privremena nemačka registracija D-HAD0) namenjenog za medicinski transport. U pitanju nije HEMS sposobnost.On će biti zadužen za prevoz pacijenata kojima je već prethodno stabilizovano stanje. Od medicinske opreme imaće dva ili tri savijajuća nosila u zavisnosti od izabrane konfiguracije, mesto za dva ili tri medicinska tehničara, EKG aparat, portabl kiseonik i defiblirator.

U periodu od kraja novembra 2018. do početka aprila ove godine objavljene su fotografije svih srpskih vojnih H145M. Najzanimljivi je svakako helikopter sa evidenicijksim brojem 14502 (fabrički broj 20236) jedini vojni primerak sa meteo-radarom Honeywell RDR 2000 koji ima ugrađenu i dizalicu Goodrich Model 44301 a koristiće se za traganje i spasavanje. Za razliku od vojnih, svi MUP-ovi Erbas helikopteri imaće meteo radar firme Telephonics, model RDR-1600.

Razlog za ovo leži u fizičkoj poziciji radara koji se na civilnoj verziji nalazi na nosu dok vojna verzija (odnosno one vojne verzije koje će biti čisto borbene) na toj poziciji mora imati senzore Hensoldt AMPS sistema za aktivnu samozaštitu.



Srpsko oružje trebalo bi u nekom trenutku da bude i zvanično uvršteno u prodajni portfolio Erbasa.
Preostala tri helikoptera koji će biti „čistokrvni borci“ imaju privremene nemačke registracije D-HADZ (verovatno 14503), D-HMBB (verovatno 14504). Oni će pored AMPS sistema imati domaće razvijeno nevođeno naoružanje i kako saznajemo, naša vojska trenutno ne razmatra kupovinu elektro-optičkog sistema.

Ciljanje nevođenog naouružanja biće moguće sa HMSD kacigom, ali će određivanje daljine i drugih parametara (uz pomoć laserskog daljinometra) biti sigurno potrebno u perspektivi. Tako da je RV i PVO i dalje potencijalna mušterija za “Veskamove” MX-15 ili MX-15D (D – „Designator“ verzija) sisteme. Sistem ispod nosa helikoptera „14505″ na Buržeu je Veskamov MX-15.

Integrisanje i ispitivanje domaćeg naoružanja, kontejnera sa mitraljezom kalibra 12,7 mm i sedmocevnih saćastih lansera L80-07 ruskih nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm. Za sada je proizvođač H145M vršio ispitivanja opcija HFors sistema sa naoružanjem koje je uključivalo mitraljeze, topove, nevođena raketna zrna i vođena raketa zrna. Nivo 3 sistem HFors podrazumevaće integraciju savremenih vođenih raketa vazduh-zemlja i vazduh-vazduh.

Jedinica koja će koristiti vojne H145M biće 119. mešovita helikopterska eskadrila „Zmajevi“, 98 vazduhoplovne brigade na aerodromu “Narednik pilot Mihajlo Petrović“ u Nišu. Njeni piloti i pripadnici vazduhoplovnootehničke službe su u nekoliko grupa krenuli na obuku još u septembru prošle godine. Helikopteri će biti smešteni u novom hangaru koji je skoro identičan novom hangaru na Batajnici a njegova izgradnja je pri kraju.



Do danas smo videli fotografije tri od četiri helikoptera namenjenih Helikopterskoj jedinici MUP-a, jedino još nije objavljena fotografija helikoptera registracije JU-MUP. Osim već spomenutog maskirnog JU-AJS i medicinskog JU-MED tu je i primerak za traganje i spasavanje JU-SAR (privremena nemačka registracija D-HCBV) koji će imati dizalicu Godrih Model 44301, elektrooptički i infracrveni sistem FLIR Star Safire 380HDc i far za traganje TRAKKA Systems TrakkaBeam A800. Policija za sada dobija samo jedan FLIR koji može prebacivati sa helikoptera na helikopter budući da će kao i u slučaju vojnog „14501″, moći da ga lako instalira i deinstalira sa jedne od skija.

H145M JU-MUP imaće samo dizalicu i jedini neće imati specifičnu ulogu. Vojni H145M imaće instalaciju za upotrebu kuke radi prevoza spoljnog podvešenog tereta. Zanimljivo je da srpski policijski helikopteri imaju skoro potpuno identičnu šemu farbanja poput one na nemačkim policijskim H145, osim naravno maskirnog JU-AJS koji ima šemu skoro identičnu srpskim vojnim H145M ali je braon boja malo tamnija. Takođe je interesantno da će neke od MUP-ovih letelica imati zatamljena stakla putničke kabine.

(Tangosix.rs)

KOMENTARI



4 komentara

  1. Cetnik says:

    Ove kante su za evropsku policiju Srbije da sto efikasnije progoni politicke neistomisljenike i anti evrounijate.

    • da da says:

      H145M je smeće od helikoptera.Može ga oboriti kalašnjikov.

  2. persida says:

    Neka Vucic ovo plati iz svog dzepa, pa neka stize. Ionako ce se koristiti za odbranu Vuckove familije, a ne Srbije.

  3. milorad2 says:

    pa nešto sumnjam da im spadaju gaće od straha treba nama mnogo više hardware nego što sada imamao.DOSTA više oružja s obzirom kakav kromanjinski komšiluk imamo njih samo big gun može da urazumi sve ostalo su iluzije.Za pola bivše jugoslavije samo "ajne DOBRA motk" radi posao.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *