Мајлс Дејвис је био визионар

Мајлс Дејвис је био визионар

28 октобра 2016

jackdejohnette-high-carlospericaus-6358

Најславнији џез бубњар данашњице Џек Диџонет, који у петак наступа у Сава центру у оквиру Београдског џез фестивала, остварио је импресивну каријеру водећи стилски разноврсне саставе, као и сарађујући с бројним великанима џеза, од Чарлса Лојда, преко Мајлса Дејвиса, Сонија Ролинса, Хербија Хенкока и Мајкла Брекера, до Кита Џерета. Пре тачно пола века био је у прилици да засвира и са Џоном Колтрејном, па сада са Равијем Колтрејном (саксофони) и Метјуом Герисоном (бас) евоцира успомену на легендарног саксофонисту и личног узора. Веза је јасна: Рави је Колтрејнов син, а Метју је син Колтрејновог контрабасисте Џимија Герисона.

„Познајем Равија и Метјуа од кад су били клинци, они су ми као породица”, каже Диџонет. „Први пут смо засвирали пре 23 године у Бруклинском музеју. Онда смо се пре пет година поново срели, и одлучили смо да покушамо да радимо као трио. Одмах смо осетили посебну хемију између нас, што се најбоље чује на албуму ‘In Movement’ који смо недавно објавили.”

Трио повезује различите музичке светове, од слободне свирке, преко амбијенталне музике, до грува. „То је само оно што се природно дешава међу нама. То је све модерна музика. Пролазимо кроз ствари које сам радио током целокупне музичке каријере. Има и електронике, у коју је Метју веома верзиран. Дивно се забављамо преобликујући све те жанрове, са сталним нагласком на импровизацију.”

Музика буди различите Џекове успомене. Најпре је ту слика младића коме се указала шанса да из близине осети дух Џона Колтрејна. „Свирао сам са њим два пута. Било је то у чикашком клубу „Плагд Никл” у марту 1966. године, у квинтету са Елис Колтрејн, Џимијем Гарисоном и Фероуом Сандерсом. Наступ је снимљен и то је касније објављено на албуму.”

Нумерa „Blue in Green” повезује два упечатљива искуства. „То је дивна нумера. Бил Еванс је компоновао хармоније, а Мајлс Дејвис мелодију, па она представља омаж двојици великана са којима сам радио.” Како се сећа Мајлса? „Најважнија ствар у вези са Мајлсом био је он сам. Он је био визионар. Шта год да је свирао, био је први у томе.”

Композиција „The Two Jimmy’s” је још једна дупла посвета, Џимију Герисону и Џимију Хендриксу. „Нисам срео Хендрикса на острву Вајт. Ми, Мајлсов Bitches Brew бенд, само смо дошли тамо, одсвирали концерт и отишли. Било је страшно пуно људи. Жао ми је што га нисам упознао, а посебно што нисам имао прилику да засвирам с њим.”

Недавно се срео са старим пријатељима из уметничке групе AACM (Асоцијација за напредовање креативних музичара) – Хенријем Тредгилом, Мухалом Ричардом Абрамсом и Роскоом Мичелом – запис са концерта поводом 50. рођендана асоцијације објавили су на албуму „Made in Chicago”. „Остали смо у контакту свих ових година, само је то први пут да смо поново засвирали. Имамо много поштовања један према другом као композитори и импровизатори, па је то заиста била права прослава! Они су револуционарним идејама извршили велики утицај на музику и настављају да га врше.”

Упоредо са џезом, Диџонет показује и велико интересовање за медитативну музику, попут албума „Peace Time”, који је одсвирао сам и за који је добио Греми у категорији new age албума. „Намена те музике је да успостави мир и релаксацију. Превише је стреса на свету. Желим да помогнем да људи прекину са нервирањем у потрази за бољим, и да их то искупи. Тај дух се одржава и са Равијем и Метјуом. Ми осећамо снагу музике у њеном лековитом карактеру, она може да нахрани душу.”

Диџонетов први инструмент био је клавир. Када је прешао на бубњеве, готово да га је сасвим запоставио. „Ја штимујем бубњеве да бих могао да на њима свирам мелодије, а клавир је у основи перкусивни инструмент који само има другачију боју. То је све иста вибрација, клавир и бубњеви чине део тоталног музичког концепта. Немојмо компликовати, не одвајајмо их! Све то чини музику.”

Недавно је, први пут у каријери, снимио клавирски соло албум. „Објавила га је кућа Newvelle Records, која производи само виниле. Продаје их на претплату, мораш да купиш целу серију од шест албума да би дошао и до мог”, каже Диџонет. „Албум се зове ‘Return’. Свирао сам на Фазиоли клавиру, заиста фантастичан инструмент. Снимио сам две нове композиције: ‘Dervish Trance’, инспирисана је суфи дервишима, а ‘Ode to Satie’ је посвећена композитору Ерику Сатију – одувек сам волео његов рад, попут ‘The Gymnopédies’, које представљају баш дирљив, миран комад музике. Све остале нумере на албуму су такође моје, осим ‘Ponta de Areia’ коју је написао Милтон Насименто.”

Која је његова филозофија музике? „Музика треба да буде органска, природна, спонтана и високо креативна. И мора да поседује особину да допре до људске душе.” А концертног наступа? „Људима се музика допада зато што је свежа кад год је изводимо. И на београдском концерту публика треба да очекује неочекивано, а да буде једино сигурна у то да ћемо их добро забавити!” Наравно, нема намеру да успори ритам: „Следеће године, на свој 75. рођендан, представићу нови пројекат, са Џоном Скофилдом, Џоном Медескијем и Ларијем Гренадиром. Бенд смо назвали Hudson, али то је све што о томе могу сад да вам кажем.”

(Политика)

KOMENTARI



Један коментар

  1. Aleksandar says:

    Мајлс Дејвис је био драмосер који је урадио много да љубитељима џеза згади и трубу и музику. До појаве фри џеза било је лепоте, а после тога - само иживљавање.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u