MAKEDONSKE IZMIŠLJOTINE: Mihajlo Pupin je poreklom Makedonac!?

MAKEDONSKE IZMIŠLJOTINE: Mihajlo Pupin je poreklom Makedonac!?

8 marta 2014

pupin1 Mihajlo 832Mihajlu Pupinu Idvorskom u poslednje vreme sve češće se pripisuje još jedan zavičaj – selo Vevčani na jugozapadu Makedonije. I dok je Srbija prilično nezainteresovana za jednog od najvećih umova koje je ikada imala, makedonski istoričari, ali i zvanične vlasti, upiru se svim silama da dokažu da je Pupin bar koliko „naš„ toliko i „njihov“.

Makedonski istraživači tvrde da se Pupinov deda Arsenije iz Vevčana, tadašnje Stare Srbije, preselio u Banat, nekada Austrougarsku, gde se rodio Pupinov otac. U Vevčanima su na temeljima navodne stare Pupina kuće sagradili novu, kao spomen-obeležje, za čije uređenje su dobili i značajna sredsta iz evropskih fondova. U kući je danas konačište, kafana i soba posvećena srpskom velikanu. Gradonačelnik Vevčana Cvetomir Ugrinoski tvrdi da bi uskoro trebalo da se pobratime sa Idvorom i to podizanjem identičnih bista, koje će biti dar Srpske akademije nauka i umetnosti. To im je obećao predsednik SANU akademik Nikola Hajdin, prilikom privatne posete Vevčanima prošle godine.

– Uređeni spomen-dom Pupinovih ovde je otvoren 2008. godine, u porodičnoj kući predaka slavnog naučnika, izgrađenoj polovinom 19. veka. Tu je i muzejska postavka posvećena Mihajlu Pupinu, uređena zahvaljujući podršci iz Idvora – kaže Ugrinoski.

Sa druge strane, saznajemo u SANU, ne postoji nikakav dokument o doniranju biste Vevčanima, niti se to pitanje našlo na dnevnom redu bilo kog zvaničnog sastanka u Akademiji. Predsednik odeljenja tehničkih nauka SANU i organizator izložbe posvećene Mihajlu Pupinu, akademik Zoran Petrović, potvrđuje za „Novosti“ da ništa o bisti nikada nije čuo.

Sporno je i bratimljenje sa Idvorom, jer u ovom banatskom mestu za to niko nije čuo. Iznenađen je i Duško Belić, koji je predsednik mesne zajednice Idvora još od 2005. godine:

– Sa mnom niko nije pregovarao o bratimljenju. A i to što pričaju da su spomen-kuću napravili uz pomoć iz Idvora nije tačno. Dolazili su ovde i mi smo im dali samo fotografije, koje bi mogli da nađu bilo gde, čak i da skinu sa interneta. Ružno je i nepošteno da svojataju Pupinovo poreklo. Pa on je sam imenu dodao Idvorski, jer je toliko bio ponosan na svoj zavičaj. Majka mu je iz Opova, otac iz Idvora i ne znam da li se nešto što je možda rodno mesto njegovog pradede može nazvati njenovim zavičajem. Čini se da je neko u tome pronašao interes i da zbog toga prisvajaju srpskog naučnika. Niko nikada nije pokazao nijedan zvaničan dokument, crkvene knjige ili bilo šta drugo kojima bi dokazao vezu Mihajla Pupina sa ovim selom u Makedoniji.

To što tamo žive porodice Pupinovski ništa ne znači, napominje naš sagovornik i dodaje da Pupina ima i u okolini Vranja. Isto potvrđuje i dr Dragoljub Cucić, doktor istorije nauka i direktor Centra za talente u Pančevu. On je bio i organizator tribine o Pupinovom poreklu.

– Pupin je deklarisani Srbin i ne znam zašto se sada traži njegovo drugo poreklo, zašto se prekrštava u Cincara, Makedonca ili nešto treće – pita se Cucić. – U knjizi „Naselja srpskih zemalja“ koju je 1903. godine objavila Srpska kraljevska akademija govori se o postojanju porodice Pupinaca u okolini Vranja. Tako da bi neko mogao da tvrdi i da je naš naučnik iz tih krajeva. Čvrstih dokaza odakle je baš njegova porodica nema, tako i da to što ga Vevčani svojataju nije u redu.

A da ne postoji nijedan dokument koji bi potvrdio da je ovaj genije potekao sa jugozapada današnje Makedonije za „Novosti“ potvrđuje i Aleksandra Ninković Tašić, potpredsednica Društva „Mihajlo Pupin“, autorka izložbe o njemu. Ona je vlasnica najbogatijeg arhiva o ovom naučniku u svetu i kaže da se nigde ni slovom ne pominje poreklo iz današnje Makedonije.

– Niko još nije pokazao dokument na koji se pozivaju u Makedoniji – priča Aleksandra Ninković Tašić.

– Pupin se odredio kao Srbin i imenu dodao Idvorski, da bi svugde isticao odakle je. Stvaranje novog Pupinovog zavičaja je veliki problem i njegovo ime se zloupotrebljava. Oni su to upotrebili kao turističku atrakciju, a ekskurzijama koje dolaze pričaju čak da su njegovi roditelji tamo rođeni. Pozivaju se na to što je Pupin kupio crkveno zvono za crkvu u Ohridu. On je bio veliki vernik i pomagao je ne samo crkvu, nego i ratnu siročad, gladne, siromašne, i na teritoriji današnje Slovenije i Bosne i Hercegovine, pa ga ne svojataju. To što je poslao zvono upravo u Ohrid bilo je i pod uticajem vladike Nikolaja Velimirovića, episkopa ohridskog i žičkog, sa kojim je bio blizak prijatelj.

I dok se Makedonija bori da Pupina predstavi kao svog, Srbija se ne zalaže preterano da ispravi nepravdu i zanemarivanje svog genija i organizuje mu dostojnu izložbu bar u 2014. godini, kada se obeležava 160 godina od njegovog rođenja, što je i Unesko uvrstio na listu važnih godišnjica. Održavanje izložbe koja bi trebalo da bude priređena u SANU još je neizvesno, a njeni autori Aleksandra Ninković Tašić i akademik Zoran Petrović i dalje obijaju pragove institucija, u nadi da će prikupiti potrebna sredstva.

– Čini se da smo se kao država odrekli Pupina – kaže akademik Petrović.

– Pet puta sam pisao ministarstvima prosvete i kulture, ali nijedan odgovor nisam dobio. Još ne znamo da li ćemo dobiti sredstva za izložbu koja bi trebalo da osvetli njegovo delo u celini. Namera je da, pored naučnog rada, budu predstavljeni njegovi legati, dobročinstva, koliko je pomagao crkvi, sirotima, kupovao slike za Narodni muzej… On je bio jedan od osnivača NASA-e, izumeo je rendgen ovakav kakvog ga danas koristimo…

Zato bi bilo potrebno, objašnjava naš sagovornik, da se dobar deo izložbe digitalizuje, kako bi kasnije ostala u njegovoj rodnoj kući u Idvoru, kao stalna postavka.

TRAGOVI I U PRESPI

Makedonski istoričari tvrde da poreklo Pupinovih u Vevčanima postoji u turskim arhivima iz 1568. godine. Na njih se poziva Pavle Mitreski, istoričar iz Ohrida i tvrdi da Pupinovi potiču iz Skočena, kod današnjeg sela Grnčari, nadomak Resna u regionu Prespe. Preselili su se potom u područje Niča, Moskopolje u Albaniji, kraj sela Morija, blizu Korče, a potom u Vevčane.

FAMILIJA PUPINOVSKI

Poreklo Pupina u Vevčanima Miša Kitanovski, hroničar mesta, pronalazi u tome što dvadesetak porodica u ovom selu nosi prezime Pupinovski. On objašnjava da je izvesna udovica Pupa sa sinovima Đorđem, Nikolom, Konstantinom i Stojanom, i stadom od 500 ovaca i 100 koza, u zbegu stigla u Vevčane. Živi predanje da je „prababi Pupi tadašnji poglavar sela, dodelio plac na kršu i kamenu“. Na posedu Tase Srbakoskog, kažu, podignuta je kuća Pupinovih u Gornjoj mahali. Taj lokalitet i danas je poznat kao Pupinov kamen. U toj kući živeli su Timko i Argil, koji su se iselili u Srbiju. Vlasnik doma je Stefan Đorđević koji živi u Beogradu, objašnjava nam Toni Kostojčinovski, sadašnji domaćin iznajmljene i preuređene etno-kuće Pupin.

(Novosti)

KOMENTARI



4 komentara

  1. Vasil says:

    NEINFORMIRNOST I AROGANCIJA SE MOŽE SPREČITI Pupin, vlaškog porekla, potječe iz sela Skochena blizu Jani Nitcha, kraj Moskopolja, moderna Albanija. Njihova familija, u potrazi za boljim životom, preselila se u s. Vevchani, Drimkolsko, i u drugim selima. Od Vevchani deda Mihailo se preselio u Banatsko selo Idvor, u blizini Pančeva, koje je tada bilo pod Austro-Ugarskom. Tu u 1854 rođen je Mihajlo Pupin, koji je na 20 godina emigrirao u Ameriku. "Znamenite licnosti cincarskog porekla u istoriji Srba" dr. Pribislav Marinkovic, str. 249 http://books.google.mk/books?id=EooXAQAAIAAJ&focus=searchwithinvolume&q=249

  2. Petar says:

    A da ti mozda bolje procitas Pupinovu autobiografiju: "Od pasnjaka do naucenjaka" ? Mislim, valjda on najbolje zna da je Srbin ? NEINFORMIRNOST I AROGANCIJA SE MOŽE SPREČITI, al' zato mrznja prema Srbima i glupost tesko ...

  3. oPaki says:

    Pa, koliko mogu da vidim, niko ne govori o nacionalnoj pripadnosti samoga Pupina, već o njegovom poreklu. Čovek se sam izjašnjava za ono šta oseća u nacionalnom smislu, i Pupinovo srpstvo nije nimalo čudno kad su naši Cincari (Armani) u pitanju. Ako se neko oseća, ili izjašnjava za Srbina, ne znači i da je srpskoga porekla. Ne mora sam čovek da piše, ili priča o tome, zadatak je nauke da ozbiljno ispita stvari o poreklu znamenitih ljudi, ako o tome postoje dileme. Čudno je samo što takvo interesovanje neki srpski nacionalisti odmah tumači kao mržlju prema Srbima! Uloga balkanskih Vlaha (Cincara ili tačnije Armana) u istorije srpske civilizacije je ogromna. Samo isključite iz nje Steriju, Nušića, Pašića, Pupina, Teslu, pa i još jedan sloj balkanskih Vlaha koji je poslovenjen u srednjem veku, ostaćemo i bez Vuka, Njegoša, Cvijića i moći ćemo da shvatimo koji je nemerljiv vlaški doprinos srpskoj naciji, i koliko je dobro kada se narodi međusobno mešaju ...

  4. Gavrilo says:

    Nikola Pasic, potice iz sela Rogaceva (sadasnja Tetovo okolina pod Sar Planine). Ovaj sela je uvek vukla prema Srbiju, I niko ni dan danas kazu da ima bilo ko porodice tu od Cincarskog porekla. Samo sto je to Makedonija, ne znaci da su svi Cincari. Mislim, vecina Crnogorci imaju E-V13 DNK, kao Siptarima, pa ne znaci su Siptari (I ako imaju vezama sa poreklom pre 1000g). Braco I sestre, niste samo vi otud Drine I Dalmacije koji ste Srbi. Ako je to istine, onda, onda batalite danasnji Srpske granice.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *