Mandelina lekcija za loše balkanske đake

Mandelina lekcija za loše balkanske đake

16 decembra 2013

zoran_cirjakovicPiše: Zoran Ćirjaković

U Južnoj Africi sahranjen je veliki čovek čije moćne ideje, nažalost, nisu imale dovoljno odjeka u bivšoj Jugoslaviji. Nelson Mandela nije bio samo predvodnik crnačke zajednice koja je decenijama bila meta monstruoznih zločina – i sam je bio velika žrtva. Ipak, on je odlučio da za sebe i ljude svoje rase ne traži pravdu oličenu u kažnjavanju izvršilaca.

Mandela se opredelio za osnivanje Komisije za istinu i pomirenje i time je interese jedne složene, višenacionalne zajednice stavio iznad prava žrtava i apstraktnog principa pravde. „Drugačiji čovek koji je prošao kroz isto iskustvo možda bi tražio tribunale za ratne zločine”, piše londonski „Ekonomist”.

Zahvaljujući Mandeli, dve zajednice danas žive zajedno u demokratskom društvu. Višerasna Južna Afrika predstavlja svedočanstvo o valjanosti njegovog modela i vizije da će do pomirenja doći samo ako se žrtve odreknu retribucije i osvete nad belcima.

Postojala je i druga mogućnost. „Svuda gde se dešavalo masovno nasilje uvek postoji izbor između pravosudnog pristupa i pregovora u koje moraju biti uključene sve strane, bez obzira na to koliko su veliki zločini koje su počinile, kako bi se razgovaralo o budućnosti”, piše Mahmud Mamdani, profesor na Univerzitetu Kolumbija u Njujorku koji proučava genocid i njegovu politizaciju.

Umesto Mandelinog, na Balkanu je primenjen sudski, nirnberški model. Štaviše, Mamdani ističe da je „logika Nirnberga” po završetku Hladnog rata postala ne samo poželjni već, praktično, jedini dozvoljeni odgovor.

„Problem je u tome što masovno nasilje nikada nije samo stvar kriminala, pošto ono uključuje krivična dela koja imaju političke posledice”, kaže Mamdani.

Radoslav Stojanović bio je izložen oštrim napadima kada je, pozivajući se na aparthejd, pokušao da ukaže da politički sporovi „kakav je konflikt, međureligijski, međudržavni, nije bitno… nisu primereni sudskom rešavanju”.

Žarko Puhovski je njegov stav nazvao besmislenim i neodrživim. Ali beogradski profesor je, u suštini, samo izložio Mandelinu logiku koja je omogućila nastavak suživota u jednom zločinima zatrovanom društvu.

Ključnu ulogu u okončanju aparthejda i postavljanju održivih temelja duboko podeljene zemlje imala je Konvencija za demokratsku Južnu Afriku.

Dok neki ovdašnji nacionalni lideri odbijaju da sednu za pregovarački sto pod izgovorom da se „ne može pregovarati sa zločincima”, Mandela tokom trajanja Konvencije nije samo razgovarao sa zlotvorima – on im je dao ogromne ustupke.

Da nije završena (bolnim) kompromisom, ne bi bilo ni Komisije za istinu i pomirenje, niti bi mržnjom nabijene zajednice počele da žive u miru.

Nasuprot tome, Mamdani kaže da tamo gde je zavladala logika Nirnberga dve strane, po pravilu, žive razdvojeno. Interesi preživelih na tim prostorima „moraju uvek biti stavljeni na prvo mesto u svakom političkom poretku koji je uspostavljen posle perioda masovnog nasilja.

U Ruandi danas, kao i u Izraelu, država vlada u ime žrtava”, piše američki profesor. Štaviše, verovanje da u Ruandi postoje novi „Jevreji” i „nacisti” utrlo je put „drugom genocidu” – (Tutsi) žrtve su postale ubice (Hutua).

Mamdani smatra da je „Nirnberg” vremenom ideologizovan, odvojen od svog istorijskog i političkog konteksta i pretvoren u recept: „jedini politički ispravan i moralno prihvatljiv odgovor na masovno nasilje”.

U slučaju Nemaca i Jevreja, logika Nirnberga savršeno je funkcionisala u jednom „nepolitičkom kontekstu” – u uslovima kada su etnički određene žrtve i zločinci postali razdvojeni i kada „budućnost društva” više nije bila tema.

Kada ovaj uslov nije zadovoljen, piše Mamdani, ideja „novog Nirnberga” postaje opasna. U njenoj senci zajednički život postaje moguć samo u uslovima diktature ili „humanitarne okupacije”, kakva je ona kojom u Bosni i Hercegovini upravlja visoki predstavnik.

U Sarajevu i Banjaluci niko uticajan više ne traga za istorijskim kompromisom. Dejtonski mir počinje da liči na dugačko primirje – za skoro dve decenije ova zemlja se ni za milimetar nije pomerila ka samoodrživosti.

Logika Nirnberga cementirala je balkanske podele. Posle Haških presuda teško je zamisliti da pripadnici naroda koji su dobili opravdanje da sebe vide kao kolektivne žrtve mogu ponovo živeti zajedno s nacijama koje je Hag uokvirio kao zločinačke.

I u Bosni i na Kosovu i u Hrvatskoj postalo je prilično očito da ne samo da se preko sudnica ne može stići do zajedničkog života – već ni do pravde. Niko u regionu nije zadovoljan Haškim tribunalom, najambicioznijim otelotvorenjem logike Nirnberga.

Žrtve nisu dobile dovoljno pravde, a paranaučno dokazivanje navodno kulturalnih korena „udruženog zločinačkog poduhvata” pretvorilo se u presudu jednom narodu i njegovoj istoriji.

Mnogi danas veruju da je i ćirilica „genocidna”. Istovremeno, haške presude su na svim stranama monstrume pretvorile u moderne svece.

Pri tome, nirnberška „zločin i kazna” logika ne može da postoji uporedo s Mandelinom „zločin i priznanje” logikom – jedna, zasnovana na principu sve ili ništa, isključuje onu drugu, koja podrazumeva kompromis. Zato su ovde različite državne i regionalne komisije ili brzo propadale ili su od samog početka predstavljale pokušaj zloupotrebe velike ideje.

Mandela je sprečio da budućnost Južne Afrike postane potčinjena ružnoj prošlosti. Na mržnjom i sećanjem na zlo natopljenom Balkanu logika Nirnberga ohrabrila nas je da nastavimo da živimo u prošlosti.

U malenim nacionalnim državama sve je podređeno „jučerašnjim žrtvama”. Usput smo ostali i bez pravde i bez zajedničke budućnosti. Nažalost, ne samo da nije bilo poredivog velikana, već nismo uspeli da naučimo najvažniju Mandelinu lekciju.

(Politika)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *