MIRJANA BOBIĆ – MOJSILOVIĆ: Pranje mozgova i pameti kofom punom leda

MIRJANA BOBIĆ – MOJSILOVIĆ: Pranje mozgova i pameti kofom punom leda

24 avgusta 2014

Aktuelno-mirjana-bobic-mojsilovic-gost-voditeljPiše: Mirjana Bobić – Mojsilović

Jedno naizgled zabavno planetarno ludilo zahvatilo je i naše prostore. Polivanje kofom punom leda, i izazivanje drugih da to urade, u ime dobrotvorne akcije kojom se sakuplja novac za istraživanje leka za Amyotrophic lateral sclerosis (ALS), neurološko oboljenje u Americi poznato i kao Lu Gerigova bolest, postalo je u isto vreme i planetarna medijska zabava. U Americi je za nekoliko nedelja skupljeno više od 13 miliona dolara, a „izazov“ su masovno prihvatile holivudske zvezde, sportisti, pa čak i bivši američki predsednici. U „zabavu“ polivanja kofom punom ledene vode u humanitarne svrhe među prvima se uključio Bil Gejts, a njegovim stopama krenule su slavne ličnosti da se polivaju, i da to slikaju, postavljajući na stotine novih jutjub-klipova dnevno, a naslovne stranice novina naprosto su preplavljene mokrim slikama zvezda i zvezdica.

Nije jasno kakve veze ima polivanje kofom ledene vode sa retkim neurološkim oboljenjem, ali je čak i laiku jasno da je u ovoj iznenadnoj novoj zabavi, iza humanitarne oplate, vidljiva moć „odnosa sa javnošću“ odnosno propagande. Ljudi, naravno, mogu da ismevaju ideju manipulacije uma i ponašanja, ali će ipak pristati da reaguju po diktatu, polivaju se kofama, slikaju i prave selfije.

Edvard Bernajz, papa propagande i odnosa sa javnošću, davno je napisao da „svesna i inteligentna manipulacija organizovanih navika i uverenja masa jeste važan element demokratskog društva, te da oni koji manipulišu ovim nevidljivim mehanizmom čine nevidljivu vladu koja je istinska vladajuća snaga društva“.

Pametnima nije teško da zaključe da se sa kofom leda, u stvari, radi o svojevrsnom skretanju pažnje javnosti – i očigledno da ta strategija pali. Pošto svi, ovih dana, uz pomoć ogromne podrške zvezda javne scene, govore samo o polivanju kofama ledene vode, logično je da niko ne govori o policiji u Fergusonu, zločinima u Palestini, hemijskim tragovima u vazduhu, hloru u vodi itd.

Uz pomoć interneta i medija, ceo svet se poliva vodom, i ne zna zašto to čini. Čak i bolivudski glumci se polivaju kofama leda, jer je to tako moderno, a manija je pre nekoliko dana zahvatila i Srbiju. Čeda Jovanović je prvi političar koji je prihvatio ovaj izazov, koji su, naravno, zabeležile kamere. Ispostavlja se tako da je polivanje kofom ledene vode najbrži savremeni marketing, kome pribegavaju svi koji ovih dana računaju na javnost.

Ali, osim skretanja pažnje javnosti sa važnih tema, i osim „modernosti“ ove planetarne histerije u svrhu lične promocije, malo kome je jasno da u ovoj bezazlenoj igri čuči svojevrsno pranje mozgova. Nije onda ni slučajno što se radi o polivanju vode na glavu.

Radi se o lančanoj reakciji – šta god da se, kao model ponašanja, promoviše uz pomoć holivudskih zvezda, ovce diljem planete pratiće to bez ikakvog pogovora. Diktat besmislenog polivanja kofom ledene vode sve više izgleda kao pokazna vežba moći upravljanja ljudskim ponašanjem, i mnogi koji su na to pristali, pristali su, simbolički, na dobrovoljno ropstvo i diktat. Uzvik „izazivam te“ dobija prizvuk magijskog okidača, a masovno polivanje vodom (besmisleno da besmislenije ne može biti) nije ništa drugo nego društveni eksperiment. Humanitarna akcija je samo pokriće.

U Srbiji se ne polivaju da bi donirali novac za istraživanje leka za neurološku bolest, nego zato što je to moderno, a usput će se naći neki drugi humanitarni razlog. Biti moderan, i biti mlad, očigledno znači biti u usamljenoj gomili. U tom smislu, možda bi trebalo da imamo malo više inventivnosti – da se neko setio da, na primer, objavi svoju sliku na društvenim mrežama i izjavi „Aj“, u dobotvorne svrhe, za spas Pančićeve omorike, ili da sebi zarije kornet sladoleda u čelo – bilo bi daleko smešnije, zabavnije, i možda bi ta ogoljena ludost još više osvojila svet nego ovo ludilo sa kofama i glavama.

Majmunisanje tako postaje neka prinuda koje ljudi, najčešće, uopše nisu svesni. Tačnije, sve se svodi na četiri reči – „ako hoćeš da budeš…“ u medijima, moderan, u trendu, u politici – onda uradi ono što svi drugi rade. Veliki Brat te posmatra.

Na kraju, polivanje kofom ledene vode, za nekog je samo zabava (iako to nikad nije samo zabava), a za neke je, najblaže rečeno, otrežnjenje. U politici, na primer, sindrom kofe ledene vode nešto je što je standardna procedura „ako hoćeš da…“

Nije li upravo Srbija ovih dana dobila sličan „čelendž“ iz EU? Ili će da se polije kofom po glavi i odustane od izvoza poljoprivrednih proizvoda u Rusiju, ili će uslediti neki novi izazov? Francuska može da izvozi ratne brodove u Rusiju, ali Srbija ima da se polije kofom neidentifikovanog sadržaja i da pritom u tome uživa.

Mnogima je sve ovo veoma zabavno, mnogima je smešno, ali mnogima se od ovog leda i kofe diže kosa na glavi.

(Novosti)

KOMENTARI



16 komentara

  1. mijatovic dobrica says:

    Nadam se da je blizu dan kada ce neko od NAS na njihova tela ukrasena perjem prosuti kofu toplog katrana...Malo grubo,ali po zasluzi...Pozdrav Mirjani!

  2. slavica tasic says:

    Iskreno me zanima da li uopste ovde kod nas postoji racun za humanitarne priloge s pozivom na broj za bas ovu bolest i koliko su ovi koji se polivaju uopste uplatili Pozdrav

  3. Milan says:

    Eto i "naš veliki" Čeda se polio....pravilno bi bilo da se polio sa nečim drogim...šteta vode!

  4. Enky says:

    a ko je čedicu izazvao?

  5. Lili says:

    Bravo Mirjana.Kada sam videla Bila da se poliva po tintari znala sam da izaziva globalnu mantru "gledajte mene a ne "nase "ratove,a ludi Ceda naravo radi ono sto mu diktiraju gazde,mora biti IN. Ima nasa izreka "gledaj tko radi-prica a ne sta radi-prica". Pozdrav Mirjani!

  6. Aleksandar says:

    Mnogo se pravi pametna ova Mira Bobic-Mojsilovic, lupeta gluposti a ocigledno je neobavestena kako je to zapocelo, od onog momka iz Amerike po imenu Entoni Karbahal koji je oboleo i na ovaj nacin pokusao da skrene paznju ljudi. Mozda mu ideja nije najpametnija i mozda sve pomalo lici na budalastinu, ali ako zaista donosi prihod za borbu protiv ove strasne bolesti, onda je dobro. Ja sam izgubio dobrog prijatelja, zdravog, pravog koji se iznenada razboleo upravo od te bolesti koja ga je odnela za manje od godinu dana, pa znam koliko je to strasno.

  7. arijel says:

    Mirjana svaka cast, treba nekom skrenuti paznju, da nam mazu oci i ovim. Da bar oboleli dobiju ikakvu pomoc od ovoga pa ajde, al niti oni a ni oni koji se polivaju i oni koji ih slede, samo ucestvuju u obmani.

  8. penzioner says:

    Eto resenja za vladu. ICE BUCKET CHALLENGE za penzionere. Pa ko prezivi.

  9. Happy Dreamer says:

    Eto srba da u svemu vide zaveru. Teorija o hemijskim tragovima u vazduhu mnogo više šteti vašem telu (bogami i intelektu) od polivanja kofom ledene vode. Ruku na srce voleo bih da vidim bar jednog srbina (i ne samo srbina) koji je čuo za ALS pre "pomame" sa ledenim čelendžom. Znači proširila se svest o tome za nedelju dana, i to u planetarnim razmerama. Od mene svaka pohvala !!!

  10. Jasminka says:

    Bravo,Mirjana,kao i uvijek pametan tekst.Zar nijedan pametniji potez nije mogao da skrene pažnju na tu opasnu bolest,ovo polijevanje nema veze sa humanošću osim promocije onih koji to rade.

  11. Maja Pecic says:

    Mirjana pre nego sto napisete komentare dodjite u jednu porodicu koja ima obolelog i budite sa njima samo jedan dan da vidite kroz koji uzas prolaze i oboleli i porodica,ako ce i polivanje da skrene paznju javnosti na ovu bolest neka bude samo da se ode sa mrtve tacke u ispitivanju. Od vas nisam ovekivala takvu nenacitanost. Bravo!

  12. Despot says:

    Videla zaba da se potkivaju konji pa digla i ona nogu. Srbi su odavno poznati po tome da se brzo lepe na raznorazne budalastine koje dolaze uglavnom iz kaubojskog udruzenja. Ima mnogo boljih mogucnosti za doniranje ako postoji zelja za tom vrstom pomoci. Kako Slavica rece, koliko su i dali su uopste uplatili svi ovi americki manekeni jer nigde ne videh da postoji otvoren racun za uplate.

  13. Paštrović says:

    Pa... lijepo si ti to Miro rekla, ali si zaboravila jedno: pošto smo toliko dugo bili polivani kofama punim i čvrstog i tečnog izmeta (tj. govana), red je i da se plaknemo. Do novih tura "onog što se ne jede", hehe...

  14. Marija says:

    Kao neko ciji je clan porodice bolovao i umro od ALSa mogu samo da kazem da je svaka "reklama" vise nego pozeljna. U to vreme kad smo mi prolazili kroz taj pakao, informacije koje smo dobijali od lekara, i ono malo kojih smo uspeli da isceprkamo po netu, bile su vise nego nedovoljne i konfuzne. Tako da glasam za podizanje svesti o ovoj bolesti, ma kako budalasto i glupavo to izgledalo. Hocemo li na to gledati snishodljivo i sa omalovazavanjem, ili cemo i u tome pokusati da nadjemo mrvu onog pozitivnog i pomisliti "dobro je, bar se govori o problemu, i mozda ce bar svaki stoti koji je cuo za bucket challenge uplatiti novac za istrazivanja ili pomoc porodicama obolelih", ostaje nasa licna dilema. A uvek ce biti onih koji ce pokusati da iskoriste situaciju, da se izreklamiraju i izglupiraju. Njima neka je na cast. Ko zna, mozda je bas neko smejuci se Cedi donirao novac?!

  15. Svetlana says:

    ono u aprilu je bila prirodna poplava a ovo je mentalna

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *