Misterija pada aviona JAT 1972. godine

Misterija pada aviona JAT 1972. godine

19 jula 2014

jat_620x0Tragedija iznad Donjecka novi je momenat u istoriji civilnog vazduhoplovstva. Zvanično, ovo je prvi put da je sa zemlje oboren avion koji je leteo na visini od 10.000 metara. Stručnjaci u oblasti vazduhoplovstva traže da se hitno nađe krivac, koji mora da bude najstrože sankcionisan. Jer, ovaj zločin, kako kažu, uneo je nesigurnost u civilni avio-sabraćaj.

Do sada su se, naime, bezbedno preletale na velikim visinama i druge teritorije zahvaćene ratnim sukobima, poput Sirije. Ali, samo tamo gde je zona otvorenog leta. Zbog ušteda goriva avio-kompanije biraju najkraći put. Juče su, naravno, što će raditi i ubuduće, sve obilazile istok Ukrajine. Da je to bila zatvorena zona za letenje, nijedan avio-prevoznik ne bi u proteklih više od pola godine, koliko traju sukobi, saobraćao tim koridorom. Stručnjaci ističu da bi sada sve države koje imaju takve raketne sisteme da sa zemlje obaraju letelice na velikim visinama morale da daju garancije da je prelet preko njihovih teritorija bezbedan.

– Imali smo primer „Jatovog“ aviona koji je bio oboren iznad Češke 1972. godine, ali zvanično, bila je bomba u letelici, a spekulisalo se da ga je pogodila češka vojska sa zemlje – kaže za „Novosti“ jedan od dobrih poznavalaca civilnog vazduhoplovstva. – Dešavalo se u Avganistanu da se raketnim lanserima pogode letelice, ali pri sletanju i poletanju. Ovo je, dakle, prvi put da je sa zemlje oboren civilni avion koji je saobraćao na visini od 10.000 metara.

Inače, prema pravilima, samo vazduhoplovne vlasti države, u kojoj su ratni sukobi ili neke druge vanredne situacije, mogu da zatvore ceo ili delove vazdušnog prostora za civilni avio-saobraćaj. Ukrajina je to pre nekoliko dana uradila, ali samo za letove ispod 8.000 metara. Takođe, međunarodne vazduhoplovne organizacije mogu da daju preporuku avio-kompanijama da obilaze zone u kojima su ratna dejstva, ali takvih sugestija za vazdušni prostor Ukrajine nije bilo.

U repnom delu aviona nalaze se dve „crne kutije“. Jedna, koja beleži sve parametre leta i druga koja snima razgovore pilota u kokpitu i zvukove u poslednjih 30 minuta.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *