NARODI EKS – JU: Skromni Slovenci i bahati Hrvati

NARODI EKS – JU: Skromni Slovenci i bahati Hrvati

2 marta 2014

SFRJMalo je danas toga zajedničkog što povezuje Sloveniju i Hrvatsku, dve države bivše Jugoslavije, koje su prve postale članice Evropske unije. Dodiri ekonomske krize na oba mesta mogli bi da budu jedini zajednički imenitelj jer sve ostalo sasvim je različito.

Dok Slovenci štede, a njihova se premijerka vozi u starom automobilu, Hrvati se ponašaju kao pijani milijarderi i naručuju 1.580 automobila za potrebe države.

Kada su novine objavile sliku voza koji pred Zagrebom čeka na iskrcavanje stotina automobila koje je usred galopirajuće krize kupila Milanovićeva vlada, hrvatska javnost digla se na noge. Ništa odavno nije toliko uznemirilo građane. Uostalom, oni godinama žive u recesiji, 300.000 njih ima blokirane račune, a nezaposlenih je gotovo 400.000. Teško je nabrojati sve uvrede izrečene na društvenim mrežama na račun rasipništva vlade koja je odlučila da potroši 40 miliona evra za kupovinu luksuznih automobila. Najviše buke diglo se za dvadesetak „audija“ namenjenih ministrima, nezadovoljnih starim voznim parkom u kojem su takođe bili automobili sa kožnim sedištima i svim čudima tehnike.

– Kako očekivati da će zemlju iz krize da izvuku ljudi koji toliki novac troše olako – pita novinar Aleksandar Stanković, koji uređuje najgledaniju političku emisiju „Nedeljom u dva“.

Malo zapadnije, u Sloveniji, situacija je sasvim drugačija. Iako su ekonomski pokazatelji daleko bolji od hrvatskih, a prosečna slovenačka plata već prelazi 1.000 evra, sve je daleko skromnije. Premijerka Alenka Bratušek jedina ima pravo da koristi automobil sa motorom iznad 3.000 kubika, dok svi ostali smeju da koriste manje luksuzne i snažne automobile, najčešće „renoe“, koji se delimično proizvode u Sloveniji. Tako se slovenački ministri voze u „lagunama“, koje hrvatski ne bi ni pogledali.

Ni slovenački predsednik Borut Pahor nema nove automobile na raspolaganju, vozni park je iz 2005. godine i to nikome ne smeta. Hrvatski politički vrh, Ivo Josipović, Zoran Milanović i Josip Leko dobili su najnovije „audije“, a čime su sve opremljeni niko, zbog reakcija javnosti, ne želi ni da govori. Slovenci imaju svega 12 ministarstava, a Hrvati dvostruko više, a privilegije koje idu uz ministre sasvim su različite. Hrvatski ministar prosvete Željko Jovanović je arogantno reagovao na kritike oko kupovine automobila primetivši da se „neće valjda voziti u kočiji“. Slovenački ministri redom voze automobile stare najmanje šest, a ponekad i devet godina.

Slovenački ministar odbrane Roman Jakič vozi se u BMV-u Dž5 starom osam godina, ministar kulture Uroš Grilca u „fordu mondeo“ starom sedam godina, dok ministar finansija Uroš Čufer koristi „renoa lagunu“ staru četiri godine. Hrvatski ministri ne bi ni seli u takve automobile, jer se i gradonačelnici i župani bankrotiranih gradova i županija voze u najnovijim modelima opremljenim kao da će u njih sesti Obama ili Putin. Ali ko zna da li će sve ovo uzdrmati vladu. Jer, nekadašnji šef SDP-a Ivica Račan vozio se sve vreme kao premijer u običnom „pasatu“, ali je ipak izgubio izbore.

Još je jedna slovenačko-hrvatska razlika. Dok slovenački političari privatno voze dobre automobile, koje su sami kupili, hrvatski imaju skromni vozni park. Premijer Milanović ima „pasat“, a ostali „kije“ i automobile srednje i niže klase, stare od pet do deset godina. Neki su automobile i prodali, pa koriste samo službene. Dok ide, ide.

(Novosti)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *