OTKRIVENA INFORMACIJA! Evo kada „RAFALI“ stižu u Srbiju
7 septembra 2024Tokom posete francuskog predsednika Emanuela Makrona, Srbija i Francuska su razmenile niz potpisanih bilateralnih dokumenata, uključujući i ugovor o nabavci 12 novih višenamenskih borbenih aviona „rafal“. Ovaj ugovor, sa strane Beograda potpisao je ministar odbrane Bratislav Gašić, dok je u ime Pariza to učinio izvršni direktor kompanije „Daso“ Erik Trapije.
Kao što je već poznato, vrednost ugovora je oko 2,7 milijardi evra, a pored 12 aviona – devet jednoseda i tri dvoseda – njime je obuhvaćeno naoružanje i druga oprema. O samim letelicama i njihovoj potencijalnoj upotrebi je već dosta toga rečeno, a vredi podsetiti da je Srbija odlučila da nabavi „rafale“ u verziji F4, te da će pored Francuske i UAE postati treći korisnik ove verzije.
Ono o čemu se manje pričalo je datum isporuke ovih aviona, kao i to da li će prvi „rafali“ stići u Srbiju pre nego što srpskim „migovima“ istekne resurs, odnosno vek upotrebe. Podsećanja radi, na sedam MiG-29 Vojske Srbije životni vek ističe 2027. godine, što znači da ćemo tada ostati bez polovine vazduhoplovne flote lovačkih aviona.
Što se tiče ostalih, očekuje se da će 2028. resurs isteći na jednom, 2029. na četiri, a 2030. i 2031. na po jednom „migu“. U zavisnosti od tehničkog stanja aviona, mogla bi se pojaviti opcija da se na pojedinim primercima, koje su donirale Rusija i Belorusija, životni vek produži za još pet ili manje godina, pa bi u najboljem slučaju oni bili u operativnom stanju do sredine sledeće decenije.
Prvi „rafal“ u Srbiji 2028?
Kako je neposredno nakon potpisivanja i razmene ugovora o nabavci izjavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, poslednji pregovori o zaključivanju ugovora su vođeni intenzivno, a glavni problem nije bila cena već „određene garancije“.
Postoji velika verovatnoća da su se „određene garancije“ ticale roka isporuke francuskih letelica, budući da se pre potpisivanja u javnosti i stručnim krugovima spekulisalo da će „rafali“ Srbiji biti isporučeni tek tokom sledeće decenije.
Sa druge strane, izvršni direktor kompanije „Daso“, je neposredno pre potpisivanja i razmene ugovora izjavio da će prvi avion biti isporučen za četiri godine, odnosno 2028, dok će svi u Srbiju stići do 2030. godine. Trapije je potom, po povratku u Francusku, dao ekskluzivni intervju za radio Evropa 1, u kom je glavna tema bila isporuka „rafala“ Srbiji.
Jedno od pitanja bilo je vezano i za to da li će „Daso“, sa trenutnim brojem naručenih „rafala“ i sa obzirom na novu narudžbinu iz Srbije, biti u stanju da isporuči avione klijentima u dogovorenim rokovima. Trapije je odgovorio da se za potrebe povećanja proizvodnje planira zapošljavanje većeg broja radnika, te da je 12 aviona namenjenih Srbiji bilo predviđeno i da se uklopilo u plan i program proizvodnje.
Ukoliko se ove tvrdnje ispostave kao tačne, to će biti odlična vest za našu zemlju, budući da u tom slučaju nećemo imati (veliki) nedostatak borbenih aviona kada prvi „migovi“ budu poslati u penziju.
Šta kažu podaci i brojke o stopi proizvodnje i izvoza?
Ambiciozne tvrdnje Trapijea, nažalost, nemaju neko ozbiljno utemeljenje u činjeničnom stanju. Naime, prema zvaničnim podacima „Dasoa“, dugoročni cilj kompanije je da postigne stopu proizvodnje od tri „rafala“ mesečno, odnosno oko 36 na godišnjem nivou.
Takođe, u saopštenju sa početka godine, navodi se da je cilj da se u 2024. proizvede ukupno 25 aviona, što će reći da se dostigne stopa od dva aviona mesečno.
Međutim, izveštaju objavljenom krajem jula, u kom su izneseni podaci o proizvodnji u prvoj polovini godine, navodi se da je „Daso“ proizveo svega šest aviona, kao i da su sve letelice isporučene Vazduhoplovnim i svemirskim snagama Francuske, dok za strane kupce nije bilo isporuka.
Iako je ovo skok u odnosu na prvih šest meseci 2023, kada je „Daso“ isporučio četiri „rafala“ – dva Francuskoj i dva za izvoz – trenutna stopa proizvodnje koja iznosi jedan avion mesečno, govori da će morati da dođe do drastičnih promena kako bi Srbija na vreme dobila kupljene letelice.
U pomenutom izveštaju sa kraja jula je navedeno da „Daso“ ima 223 naručena „rafala“ i to: 64 namenjenih Francuskoj i 159 za izvoz – 80 za UAE, 42 za Indoneziju, 31 za Egipat i šest za Grčku. Dakle sa avionima namenjenim Srbiji ukupan broj raste na 235.
To znači da francuska kompanija, ako zadrži trenutnu stopu proizvodnje, neće moći da isporuči sve naručene avione ni u narednih deset ili više godina. Čak i da se postigne stopa od dva aviona mesečno, to znači da bi Srbija kompletiranje isporuke mogla da očekuje tek sredinom sledeće decenije, budući je naša država poslednja ugovorila nabavku ovih aviona.
Vredi naglasiti, da postoje indicije da bi broj poručenih letelica mogao još da se poveća budući da postoje spekulacije o tome da Saudijska Arabija planira kupovinu 54 „rafala“, Grčka namerava da nabavi dodatni broj aviona (procene sežu od 10 do 24 primerka), a očekuje se i da će Indija potpisati ugovor za kupovinu još 26 letelica – 22 palubna „rafala m“ i četiri dvoseda „rafal b“.
U polugodišnjem izveštaju se pominju i mogući budući korisnici, a Trapije je tokom pomenutog intervjua, na pitanje voditelja, odbio da otkrije o kojoj se tačno državi radi. Ipak, on je izrazio uverenje da će se do kraja 2024. potpisati još jedan ugovor o izvozu „rafala“.
Ukoliko se sve ovo ispostavi kao tačno, broj naručenih aviona „Dasoa“ porašće na više od 300, što bi dodatno moglo da umanji verovatnoću da će francuska kompanija ispoštovati ugovorene rokove, naročito sa Srbijom, koja je poručila relativno mali broj aviona.
Gde je zapelo?
Kada je krajem jula objavljen izveštaj o proizvodnji i izvozu, iz „Dasoa“ su se oglasili i saopštili da je nastojanje da se podigne stopa proizvodnje „rafala“ i dalje pod uticajem „poremećaja u lancu snabdevanja u vazduhoplovnoj industriji“.
Trapije je tada naveo da će do kraja godine biti proizvedeno 20, a ne 25 kako je ranije rečeno, te da će njih 14 biti namenjeno Francuskoj, dok je za dugoročni cilj, odnosno za podizanje stope na tri aviona mesečno rekao da je „sada to još teže“ i da je to „više pitanje za sledeću nego za ovu godinu“.
„Radimo sve što možemo da isporučimo proizvode našim mušterijama na vreme, ali je situacija teška i ostaće takva. To nije samo problem kod ‘Dasoa’, ako ste videli saopštenja ‘Erbasa’ i poteškoće u lancima snabdevanja u svim oblastima vazduhoplovstva„, izjavio je tada Trapije.
On je dodao i da kompanija nije nadoknadila „malo odlaganje“ u isporuci „rafala“ od prošle godine, ali da istovremeno „nije baš mnogo zaostala“.
Prema njegovim rečima, glavne poteškoće ogledaju se u strukturnim delovima kao i u „čitavom nizu zaliha i manjih predmeta opreme“, a „Daso“ obezbeđuje pomoć svim manjim i srednjim podizvođačima i snabdevačima. Ipak, kako je priznao sam Trapije ova pomoć nije dovela do sprečavanja daljih odlaganja, navodeći da je isporuka aviona trenutno najveći problem.
Imajući u vidu rezultate koje je „Daso“ ostvario u prvoj polovini 2024, informacije o dodatnim porudžbinama koje bi mogle uslediti do kraja godine i izjave izvršnog direktora kompanije od pre nešto više od mesec dana, malo je verovatno da će se tvrdnja Trapijea o isporuci aviona Srbiji obistiniti, bar kada je u pitanju kompletiranje isporuke.
Preciznije rečeno, Pariz možda i uspe da isporuči jedan avion 2028. godine, ali na osnovu trenutnih informacija, deluje da ćemo na preostalih 11 morati da sačekamo bar do sredine sledeće decenije.
(RT Balkan)
persida says:
Samo kreten je mogao da kupi ove avione. Srbija ce ponovo biti sprzena zbog svoje gluposti.
Beli Orao says:
Da Bog da nikad ne došli u Srbiju!
Nikola says:
Dobićemo ih za desetak godina, kad prestare? Da li je u cenu uračunata obuka pilota, obuka tehničkog osoblja, prilagođavanje aerodroma, izgradnja hangara...? A nas može napasti samo neka NATO zemlja? Hoće li nam tad Frncuzi isporučivati municiju i rezervne delove ili će nas opet bombardovati?
Bob says:
Zasto smo morali da te avione kupimo? Da nam oproste sto ne uvodimo sankcije Rusiji? Nema smisla sto se logistike tice i svih operativnih troskova a neko je pomenuo da smo mogli da kupimo duplo vise aviona od Rusije za iste pare. Znaci nije vojno, ekonomsko nego politicko pitanje, koje ca nas zaviti u crno. Ruska vojna tehnologija mozda nije svetski vrh ali je prakticna, izdrzljiva, pouzdana i nasa zemlja ima iskustva sa tim sistemima. Sta fali cak i modernizovanim orlovima i galebovima za nase uslove? Zemlja nam je 'velika' ko plitak potok tako da bi ti avioni bili dobri za nas, plus nadogradnja sa svim vrstama dronova i elektroske zastite. Rafali nas ne mogu odbraniti od Nato pakta pogotovo ne jedna eskadrila. Ali novi S-500 ili slicni sistemi bi bili dobri za odvracanje neprijatelja. Ovo je samo jos jedan korak blize razaranju nase vojske i avijacije. Neka im je 'slava' za ono sto rade.
Apis Carnica says:
Verovatno obuka i tehnici,sve ostalo u novom aneksu. Za ove pare bi od Rusa dobili 2 eskadrilije Su 35, balans za 800.000.000 € projektila koja ubijaju Ruske civile... Izdaja! Blyat makaron-vulva semaljot!!!
Perica Durdevic says:
Dokle sa ovako spekulantskim informacijama. Srpski Migovi lete do 2035, a 4 ova izadnja iz Belorusije mozda i do 2040. Rafali dolaze 2028 i 2029 zato i placamo. Su/35 iz Rusije ne moze da dodje.,, jbga daj vise malo realnosti . Ne moze da dodje dok Rusija ne izadje na dunav a posle vidjecemo. Rafal je trenutno nsjbolje sto se dobije za pare, a dobija se puno.
zajko says:
Zvalavog pred zid zbog izdaje, da Srbiji krene bolje
milorad5 says:
bolje da pravimo galebove opet sami,mi bi smo mogli to da uradimo,to su jeftini dobri avioni...sa modernom elektronikom i novim tipovima oružja čak vrlo opasni pogotovo na tako maloj operativnoj zoni kao što je "z.balkan"..iako neki misle da dronovi mogu da zamene avione mislim da je to još daleko bar u našoj tehnološkoj priči a i generelano,kad sateliti nerade ni dronovi nerade...mali jeftini MASOVNO proizvodjeni PLASTIČNI avioni...od plastike bre mogu sad da se prave sa kompozitima...1000 kom.u upotrebi i mi smo najjača vazdušna sila u evropi...brate oni prave TRI aviona mesečno kao da prave unikatne superautomobile a ne naouražanje za masovnu upotrebu...čak i prizvodnja klasičnih elisnih aviona kao što su bili spitfajeri ili meseršmiti je BOLJA opcija za nas,ma sve je bolje nego da NEMATE VAZDUŠNE SNAGE KAO ROD VOJSKE...I BROJ, broj je važan,ne obaraju avioni avione obaraju ih topovi i rakete NA AVIONIMA...jedna je stvar kada vas nišani jedan avion a druga kad vas nipani PET odjednom...apsolutno sam siguran da kada bi sada na srpskim aerodromima stajalo 500 aviona sličnih modernizovanoj tehnologiji spitfajera ili nekog drugog lovačkog avina iz 2.sv.rata sa obučenim posadama i razradjeniom taktikom upotrebe,NIKO ne bi ni razmišljao da napadne srbiju...takvi "zastareli" avioni su bolja udarna snaga danas nego 500 modernih tenkova...i TEŠKO IH JE OBORITI na planinskim i brdovitim terenima jer su oni napravljeni za borbu iz blizine i lete na malim visinama i i imaju ogromnu prednost u manevrisanju pri malim brzinama...rafalu ili migu treba 20 km i da se popne bar na 500 m visine da se obrne i krene u još jedan nalet i to traje dosta vremena a avion kao CESNA recimo ima 5 naleta na metu dok se ovi okrenu jedanput jer je MALI ,jer JE SPOR,jer mu je pun zaokret 2 km MAX a moože da nosi isto naoružanje i što je najvažni i rafal i MIG recimo,ma bilo koji mlazni avion DANAS jako teško može da oborio avion tipa cesna na 500m visine i pri tim brzinama ako cesna nosi isti tip raketa vazduh vazduh kao oni....ne mogu da nanišane kako treba iz daljine a ne mogu da pridju na tako malim brzinama i visinama koje su im potrebne...i ako obore 50 nije bitno imamo još 450 a oni koji je tih 50 napalo više sigurno nisu tu..ako ova vlada misli da ima armiju to je jedini i što je najsmešnije jedini PRAVI način da se pristupi problemu vazdušne bezbednosti,TO i DRONOVI...za ove pare koje su "date" za rafale moglo je da se napravi 500 takvih aviona i da se obuče posade za borbeni sastav...ali opet kažem ovaj ugovor za rafale je neka ekonomska vratolomija ne bih da ulazim u detalje priče koju neznam...znamo samo DVE strane u ugovoru a u takvim pričama uvek ima i TREĆA STRANA,jasno je to,bar mi srbi smo doktorirali muljanja...
VRSK says:
U Francuskoj se očekuje još par potpisanih ugovora sa nekoliko zainteresovanih zemalja. Ako broj aviona u narudžbini predje 150 aviona onda se aktivira još jedan pogon koji će dva puta brže proizvoditi ove avione. A ako narudžbina predje 300 aviona onda počinje da radi i treći pogon i samim tim proizvodiće se oko 60 aviona godišnje. Tako da ne vidim neku paniku oko brzine isporuke. Avion je fantastičan izbor cene i kvaliteta i garantuje Srbiji bar 30-40 godina mirnog sna. A ovi stručni mrzitelji svega što u džepu nemaju ni za jogurt,mogu samo da plaču od muke.
8888 says:
ne znam samo hocemo li dobiti i kodove da pokrenemo te rafale o municiji i pilotima da je govorim...rekao je vec hospodin Nikola sve