ОТВАРАЊЕ „ЛИДЛА“ НИЈЕ ОБИЧНО ОТВАРАЊЕ ЛАНЦА ПРОДАВНИЦА: Ево шта се крије иза свега

OTVARANJE „LIDLA“ NIJE OBIČNO OTVARANJE LANCA PRODAVNICA: Evo šta se krije iza svega

9 oktobra 2018

Osam godina nakon što je registrovao svoje poslovanje u Srbiji sa osnivačkim ulogom od 20.000 evra, nemački maloprodajni lanac Lidl će u četvrtak otvoriti vrata svojih 16 prodavnica kupcima u 12 gradova naše zemlje.

Ono što će, kako su najavili u ovoj kompaniji, ponuditi građanima je „ponuda jedinstvenih brendova koji do sada nisu bili dostupni u Srbiji“, čemu se potrošači u našoj zemlji najviše i raduju. Uz unapred poznatu filozofiju najvećeg nemačkog učesnika na tržištu maloprodaje za očekivati je da će, kao i svuda gde se pojavi, otkinuti dobar deo kolača od aktuelnih igrača na domaćem tržištu. Pre svih, Deleza i Merkatora, ali i malih trgovaca koji budu imali tu nesreću da se nalaze u blizini neke od Lidlovih prodavnica.



Prema poslednjoj analizi tržišta maloprodaje u Srbiji, koju je uradila Komisija za zaštitu konkurencije, vodeći prodavci na malo, gledajući prihode u 2016, bili su belgijski Delez sa 21 odsto učešća i Merkator, u čijem su sastavu lanci IDEA i Roda, sa nekih 16 odsto. Gledajući i po regionima ova dva maloprodajna lanca dominiraju, a deset najvećih u Srbiji zauzima 55 odsto u ukupnom prometu, dok svi ostali učesnici pojedinačno imaju manje od jedan odsto tržišta.

Nema sumnje da će se Lidl vrlo brzo pozicionirati veoma visoko. Prema proceni KZK od pre nekoliko meseci, Lidl bi mogao da prigrabi od pet do sedam odsto tržišta, dok ekonomista Dragovan Milićević, bivši državni sekretar Ministarstva trgovine, veruje da bi već naredne godine Lidl mogao da zauzme od 10 do 15 odsto srpskog tržišta maloprodaje.

– Mislim da će Lidl vrlo brzo preteći Merkator grupu, naročito ako znamo kakvi sve problemi postoje, ali će i Delez izgubiti deo kupaca – napominje Milićević za Danas.

Dolaskom novog igrača možda na najvećem udaru biće značajan deo malih trgovaca.

– Kada god dođe neki novi lanac dešava se da se u krugu od nekoliko kilometara zatvaraju male radnje. Lidl nudi asortiman malo drugačiji od ostalih i zato mislim da će uspeti da zauzmu 10 do 15 odsto tržišta. Tako su počeli i u Hrvatskoj – ističe Milićević.

Pre tri godine, na primer, Lidl je bio treći igrač na tržištu Hrvatske, međutim dominantna pozicija lidera Konzuma sve je ugroženija. Na to je pre nekoliko dana na svom blogu upozorio i bivši prvi čovek najvećeg hrvatskog maloprodajnog lanca Ivica Todorić. Konzum je tako drugi kvartal ove godine pao na ispod 20 odsto udela u tržištu, dok je Lidl na drugom mestu napredovao do 11,7 odsto.

Milićević kaže da je godinama pratio rad Lidla u sedam ili osam zemalja i da se ovaj nemački maloprodajni lanac gotovo uvek rukovodio tim da cene uskladi sa potrošačkom snagom kupaca.

– Tako će verujem biti i ovde. Prilagodiće cene platežnoj moći građana Srbije. Pritom, njihove marže nisu male, u Hrvatskoj Lidl ima marže od 30 odsto, dok trgovine u Srbiji imaju marže u proseku između 17 i 23 ili 24 odsto. Lidl zato ima jako nisku nabavnu cenu robe. I nikako ne smemo zaboraviti da dve trećine robe u njihovim radnjama nije domaćeg porekla – napominje Milićević.

Najveći gubitnici dolaskom Lidla će, uz naravno one koji budu zatvorili svoje „radnje u kraju“, biti, smatra on, domaći dobavljači.

– Ne očekujem veliku korist od Lidla, niti neku revoluciju, ali bi domaći dobavljači mogli da imaju štetu. Veliki igrači će sada pokušati da se prilagode Lidlu i tu bi domaći dobavljači mogli da stradaju – ističe Milićević.

Prema podacima iz 2016, treći učesnik po veličini na tržištu Srbije bio je DIS sa 3,56 odsto učešća, potom Aman i Univerexport sa 3,48, odnosno 3,20 odsto. U prvih deset su i Gomex sa više od dva odsto i Metro, Quattro, PerSu i Vero, koji svi imaju manje od dva odsto učešća. I dok iz godine u godinu Delez i Merkator gube deo kupaca, Aman je na primer u uzlaznoj putanji, naročito na teritoriji Beograda, gde je odmah iza Deleza i Merkatora i po prihodu, ali i po prodajnoj površini, zahvaljujući tome što su nastavili širenje kupovinom objekata Višnjice, Rode, ali i kupovinom Interexa.

Komisija za zaštitu konkurencije je u analizi koja je obuhvatila period od 2014. do 2016. utvrdila da je bez obzira o kom se regionu Srbije radi neprikosnoven dvojac Delez-Merkator, dok se od trećeg do desetog mesta smenjuju manji prodajni lanci. U Beogradu su to Soulfood i Aroma, u Vojvodini PerSu i Gomex drže četvrtu i petu poziciju posle Deleza, Merkatora i DIS-a, dok posle iste trojke u istočnoj i južnoj Srbiji najveći prihod beleže leskovačka Primanova i vranjski Leon. U regionu zapadne Srbije u prvih pet po prihodu su Europrom i Fortuna marketi.

Novih 16 prodavnica Lidla u Srbiji verovatno neće pokvariti prosek u strukturi maloprodajnih objekata u kojoj sa 80 odsto dominiraju male radnje, međutim, nema sumnje da će uticati na promenu rasporeda među top igračima po ostvarenom prihodu

U startu 1.500 zaposlenih

Lidl za početak otvara radnje u Beogradu, Boru, Zrenjaninu, Kragujevcu, Leskovcu, Nišu, Novom Sadu, Smederevu, Somboru, Subotici, Užicu i Šapcu. Otvaranje prodavnica u drugim gradovima, najavili su, očekuje se od novembra. U trenutku otvaranja u Lidlu će raditi više od 1.500 zaposlenih, što će dodatno popraviti statistiku iz 2016. U periodu od 2014. do 2016, prema analizi KZK, broj maloprodajnih objekata je porastao za 19 odsto, broj zaposlenih za nekih 7.000, a građani su u malim trgovinama pre dve godine trošili u proseku 59.000 dinara za godinu dana.

(Danas.rs)

KOMENTARI



28 komentara

  1. Jevrem says:

    Da su Srbi pametni pa da bojkotuju strane prodavnice....

    • Cetnik says:

      Nismo mi slozni kao Hrvati. Srbima ce da zine straznjica za zapadnim smecem jer ce ta glupardija biti bolja i uzvisenija od ostalih svojih rodjaka i komsija zato sto jedu brendirano djubre. Ja licno gajim domace proizvode za svoje potrebe pa nemam veliku potrebu za kupovinu namirnica u marketima, jedino moram da kupim toalet papir i jos kojesta sitno. Mislim da se taj lopovluk i djubre moze bojkovati samo tako. Kupovati samo domace i gajiti svoje ko moze.

      • Ivke says:

        Nisu ni kurvati vec je njihova crkva koja stoji iza te njihove sloge

    • Danijel says:

      Pa ljudi imamo kao domace trgovce a hrvati vlasnici sto je ravni katastrofi pa radije dam bilo kome drugome nego hrvati najvece zlo srbima i ljudima to su najvece ustase nacisti i koljaci srba a mi njih gledamo kao susjede ma oni su trenutni okupatori srbske zemlje i u bice to samo to... Nasi mali trgovci morat ce se prilagoditi kao do sada i nisu bas jeftini ali Lidl sa vremenom ubacuje sve vise lokalne ili domace robe koliko i lidl uzne robe i izvozi u druge drzave Lidlove uvjek inas italijanske dane pa spanske pa druge itd a bit ce i srbske... mislim da unosi novu kulturu kupovanja i dosta dobre robe za dobrue cjene... samo za veselje je to a uostalom svi trgovci su pod strancima samo da se taj konzum ili mercator sto pre raspadne da ga nasi kupe nesto i nesto stranci i bit ce bolje i nama a ne ovako hrvati malo izvoze nasu a njihovom robom su agresivni i mi srbi kupujemo hrvatsko sto je nenoralno i fujjjj

    • Za Srbiju says:

      Što se Lidla tiče, proizvodi su jeftiniji, jer se nabavljaju veoma jeftino. Roba NIJE kvalitetna. Najviše je GMO porekla. Sve što dolazi iz Južne i Severne Amerike, Dalekog Istoka, zapadne Evrope, sve je genetski modifikovano. Zbog toga je jeftino. Obratite pažnju na meso. Ono je katastrofalno. U Lidlu u Nemačkoj, kupuje najsiromašniji deo stanovništva, uključujući migrante. Poznato je da nakon nekoliko meseci, kupci dobijaju različite oblike tumora, naročito podkožnih, vidljivih. Takođe, sve vrste salmonele i slično. NE ulazite u Lidl.

      • Hvala nećemo says:

        Znamo mi to, ali nije na odmet podsetiti se, jer mrktng ispere mozak, tako da... Pijaca je iz raja izašla.

      • Nenad says:

        mislis da Konzum ovde ( najvece trgovine u srbiji ) ne prodaje gmo.

      • Cetnik says:

        Setite se samo da je nasa zemlja i privreda urusena jednim delom upravo zbog trzista i dolaska takvih. Godinama su nam unistavali mladost sankcijama i na kraju bombardovanjem, zato me njihova roba ne interesuje.

  2. pravda says:

    Svi su oni ovde dosli da pljackaju jos ovo malo sirotinje sto je ostalo. Samo kad se setim otvaranju IKEA -e,licno sam bio par sati po otvaranju .Dok sam ziv tu vise krociti necu,pa sta oni misle da smo srbi BUSMANI.Nismo ,busman je onaj ko im je dozvolio da dodju ovdje.

  3. trikornjanin says:

    Ma neka otvara ko sta hoce i gde hoce. Kod nas je moguce sve ali jedna stvar je neresiva: kontrola kvaliteta robe a narocito zivotnih namernica. Lepo rece covek - ako su zemlje u okruzenju kontejneri za nezdravu hranu onda je Srbija deponija. Svi nesto filozofiraju a po meni, dovoljno bi bilo da svaki proizvod ima malu hologramsku nalepnicu da je isti prosao kontrolu kvaliteta. Smesno je sto cuvene markice postoje na flasama pica, mozda i drugim proizvodaima a na hrani ih nema. Eto, stize nam Lidl, mozda ce u njihovim trgovinskim centrima kupcu odmah biti jasno da je proizvod potpuno ispravan za upotrebu.

    • Velika Metla says:

      trik....,mLogo si ti bre naivan!!!! Papir trpi sve,pa će i taj sadržaj teksta,lažni naravno,da istrpi! A KO će da proveri da li je to šta je napisano na nalenjpnici baš tako? Zar ne vidiš da je u državi na sceni totalno urušavanje države na svim mogućim,i nemogućim,nivoima? Kad su izvozili otrovano voće u Rusiju da je bilo unutrašnje kontrole ne bi smo došli u situaciju da nam Rusi vrate otrovano voće! Ali pametni Rusi znaju s kime imaju posla,i da bi "srbin",na svu sreću nismo svi takvi,ali ih ima podosta takvih,nažalost,prevario i rođenu majku za dinar,pa su izvršili kontrolu toga voća pre nego su ga pustili na tržište!

  4. Šmajser says:

    Prodavačica nam bofl robu koju na zapadu niko neće. Kiflice je inače poznat po falš Robi,imao sam prilike da se uverio u to.

    • Sasha says:

      Već se reklamira pileće meso za 129 din. po kg. to je FRANKENŠTAJN PILETINA! Kupovao sam u njihovim radnjama.... A kod nas se slučajno otvara 11.-og u mesecu, naval'te penzioneri... Teško nama

  5. punca says:

    LIDL se i u CH otvara, konkurencija !!!!!

  6. Jevrem says:

    Samo bojkot strane robe....Gandi je tako pobedio engleze,ali,hoce nas covek da bude kul.u trendu,da se pokaze,znaju ovi da ce narod da navali ko muve.....

    • Velika Metla says:

      Jevrem,UPRAVO tako! A bojkot treba da proširimo i na medije,TV,novine...!

  7. milorad says:

    pa ima onaj DIS tmo treba kupovati baš su povoljni, i to žestoka, razlika je u cenam mnogih proizvoda.

    • Zoran says:

      Nije poneta samo u ceni, nego i u kvalitetu. Nase je bolje, zdravije, jer mediteranska hrana je po definiciji najbolaj hrana. Mozete vi da jurnete na meso i slaninu i da po ceo dan sedite, to ce d avas dokusuri, ali kada se gleda hrana zasebno, mediteranska nema premca. Kinesk aje isto dobra, lagana...

    • Da ali says:

      Nemaju razvijenu mrežu, Sunce radi puno pametnije. A za male komšijske prodavnice neka se opamete gazde, inače... Ne moraju švalerke i bahatu decu srvisirati, i budu korektni ako misle opstati.

  8. Zoran says:

    Imate suoer hranu u Srbiji, vrlo je pomodarski da kulujete strano. Od sve hrane tamo strana koja vredi je oko 10%. Nemojte da bojkotujet estranu cisto da bojkutejete. Jednostavno kupujte domace er j ebolje za vas, vasu decu,...

  9. Miroslav says:

    Samo bolesna drzava moze kompletnu maloprodaju pokloniti strancima. Ekonomija propasti se nastavlja, nasi domaci trgovci postace socijala, deco bezite odavde, pisam se na drzavu.

  10. Aleks says:

    Kad vidiš da ti domači uvaljuju slabiju robu po duploj ceni raduješ se Lidlu i Aldiju. Čak isti domači proizvod je kod njih upola jeftiniji samo embalaža druga tvornica ista😉. Konkurencija je zdrava svako onda sebi bira

  11. vanja says:

    Lidl je karika u kolonijalnom lancu.

  12. gedora says:

    Slažem se u potpunosti sa cenjenim komentatorima ispred, još jedino da mi objasne koja je to domaća trgovina, domaći trgovinski lanac, domaći dobavljači, i koji su to domaći prehrambeni (ili drugi) brendovi. Ako je išta ostalo. Hvala unapred!

  13. Saša says:

    Ove lance stranih prodavnica na našem, do juče bogatom tržištu, je jedan oblik ekonomskog rata protiv nas: Prvo nas ekonomski totalno srozati, a onda nam uvaliti otpad od GMO hrane, da brzo nestanemo. Narod to ne vidi, ne čuje, srozava se na najniži nivo, preživljava da bi se koliko sutra motao po onkologiji, ako mu preživljavanje stoji za to! Baš smo ubedačili, ponizili se. U tom ekonomskom ratu, ne zaboravimo, učestvuju i mediji. Ej, Srbijo moja, šta si ti dočekala...

  14. doktrina soka says:

    KUPUJTE U DIS-u I NASEG SELJAKA. IKEJA,LIDL I OSTALI SU SMECE.

    • nikola says:

      samo srbsko a to je dis KUPUJMO DOMAĆE

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *