Политика понизила уметност

Politika ponizila umetnost

7 juna 2017

POLITIKA, cinizam ili bahatost – naslov je saopštenja Predsedništva Udruženja dramskih pisaca Srbije povodom odluke bez presedana kojom je žiri 62. Sterijinog pozorja (“dodelivši” nagradu svim učesnicima, uključujući i publiku – dakle, nikom) uzburkao našu kulturnu scenu i naveo gotovo svakog pozorišnog radnika da se zapita šta se iza pomenute odluke krije.

– Zamislite ovakvu situaciju: odvija se državno prvenstvo u atletici, trka na sto metara. Publiku sačinjava oko 10.000 ljubitelja ovoga sporta. Pobednicima treba, dakako, dodeliti zlatnu, srebrnu i bronzanu medalju. Inače, državni rekord, postignut još 1993, iznosi 10,33 sekunde. Dešava se, međutim, sledeće: prvoplasirani ove trke ne samo što ne postiže navedenu, reprezentativnu cifru, već trči čitave dve i po sekunde sporije; drugoplasirani i trećeplasirani trče, razume se, još bednije. Na to, predstavnici Atletskog saveza Srbije daju sledeću izjavu: Visoki ciljevi srpskog sporta, koji su proklamovani proteklih decenija, bivali su dosegnuti, na opštu radost svih koji fiskulturu smatraju preduslovom.

Danas, u teškim vremenima, koja uzrokuju neuhranjenost i depresiju naših sportista, odlučujemo da zlatnu medalju dodelimo svim učesnicima ove trke, a posebnu zlatnu medalju publici, koja je, ipak, istrajala u praćenju našeg atletičarskog posrnuća – navodi se u pismu koje je predsednik UDPS Miladin Ševarlić uputio “Novostima”, a u kome se dalje kaže:

– Navedena slika, može se, očito, upotrebiti kao paradigma u okviru koje sagledavamo završnicu ovogodišnjeg Sterijinog pozorja. Žiri, sastavljen od časnih dama i gospode, Isidore Žebeljan, Emine Elor, Nikite Milivojevića, Aleksandra Popovskog i Predraga Manojlovića, doneo je odluku bez presedana, koja predstavlja ciničnu zloupotrebu položaja, te sa napuhanih visina ocenjuje umetničku sitnuriju, što se, tamo dole, na trulim daskama, zalud napreže da dosegne kriterijume koje pomenuta gospoda i dame emaniraju. Elem, da li je žiri doveden da proceni najbolje od ponuđenog ili je reč o “pet veličanstvenih”, koji svoje kriterijume projektuju mimo stvarnih životnih okolnosti? Stvarnost u kojoj danas žive i rade naši umetnici nije, po mišljenju žirija, dosegla ciljeve proklamovane od strane Ive Andrića i drugih velikana naše kulture. “Danas, u vremenu nenaklonjenom pozorišnom stvaralaštvu (…) žiri odlučuje da dodeli zasluženu nagradu svim učesnicima.”

„Na Drini ćuprija“

Sterijina nagrada dodeljuje se i celokupnoj publici. Ne znamo da li je nagrada apstraktna, ili će, ipak, biti odštampana koja hiljada diploma. Ponižavajuća milostinja nejakim umetnicima i priznanje publici, koja je sve to izdržala. I, najzad, smatramo da je, svojom neozbiljnom, neutemeljenom, nesuvislom, neuljudnom, drskom, bahatom, posprdnom, ciničnom, samoljubivom, neprincipijelnom, licemernom, antikulturnom, arbitrarnom, nepromišljenom (ili, upravo, promišljenom), provokativnom i, dakako, destruktivnom odlukom, žiri kompromitovao samu instituciju Sterijinog pozorja i ponizio umetnike, koji su, sa verom, nadom i ljubavlju, na tome Pozorju učestvovali.

– Pored dramskih pisaca, gotovo da nema pozorišnog umetnika koji nije ostao zatečen svakako nesvakidašnjim, a po mišljenju većine, i nečuvenim potezom žirija 62. Sterijinog pozorja, za koji se mahom svi slažu da je uspeo da ponizi kako samo instituciju Pozorja, tako i svakog pojedinog umetnika koji je u njemu učestvovao.

„Ruža uvela“

REVOLT

MNOGI umetnici oglasili su se na društvenim mrežama, gde se, pored otvorenog pisma plodne pozorišne autorke Milene Bogavac žiriju (i široj javnosti), mogla pročitati i reakcija glumca Gorana Šušljika, koji je objavio da vraća svoje dve nagrade dobijene na istom festivalu, takođe u neka “vremena nenaklonjena umetnosti”.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *