POVLAČENJE CRTE: O tačnom broju netsalih još uvek se ne zna

POVLAČENJE CRTE: O tačnom broju netsalih još uvek se ne zna

25 maja 2014

nestaliMUP vodi evidenciju prijava, a i Crveni krst uzima podatke o nestalima i na svaka dva dana ih prosleđuje policiji.– Tačan broj nije ni izdaleka „sravnjen”.

Tačan broj nestalih u poplavama nije poznat, a jedinstvene evidencije nestalih i nađenih nema. Umesto toga, pre dva dana MUP Srbije je objavio podatak da je za četiri dana prijavljen nestanak 798 osoba od kojih je 215 nađeno. Ubrzo je stiglo i obrazloženje da nije tačno da broj nestalih iznosi 583, jer više građana prijavljuje nestanak jedne osobe i da građani nisu ažurni u obaveštavanju o nađenima. Ovo svakako ostavlja prostor za sumnje, spekulacije, a najviše od svega – za brigu.

Pokušavajući da saznamo ko sve i na koji način vodi evidenciju o prijavama nestalih i nađenih, zaključujemo da jedinstvenog spiska nema, što verovatno i najviše pravi problem. Pored MUP-a i Crvenog krsta, prijave nestalih osoba u poplavama mogu se naći na raznim internet sajtovima, kao i na društvenim mrežama, što na grupnim, što na privatnim stranicama korisnika.

U Sektoru za vanredne situacije MUP-a Srbije za naš list je rečeno da sve podatke koje dobijaju o nestalima prosleđuju Crvenom krstu Srbije. Navode i da ima problema u komunikaciji u vezi sa tim ko šta vodi.

Ruža Petrović, stručni saradnik Crvenog krsta Srbije kaže za „Politiku” da se informacije o nestalim osobama prijavljuju na telefonske linije koje je u tu svrhu otvorio MUP i da Crveni krst nema pristup njima. Ona navodi da MUP vodi evidenciju, a da Crveni krst takođe, uzima podatke o nestalima i na svaka dva dana ih prosleđuje policiji.

– Crveni krst Srbije za sada, zaključno sa 20. majem u 21 čas, ima 62 zahteva za nalaženje srodnika. Reč je o slučajevima u kojima su rođaci smešteni u nekom od kolektivnih prihvatnih centara ili kod prijatelja i rodbine, ali još nisu uspeli da stupe u kontakt sa svojim bližnjima, takođe iz područja ugroženih poplavama. Bilo je 80 zahteva, a do danas smo rešili 20. Moguće je da su neki od njih već uspostavili kontakt, a da nam to nisu javili – objašnjava naša sagovornica.

Petrovićeva kaže da su svakodnevno na terenu dva profesionalca iz Crvenog krsta, zadužena da svaki dan obiđu sve centre i pomažu u spajanju porodica, rodbine, prijatelja, komšija.

– Na svakom punktu volonteri prikupljaju podatke i popunjavaju posebne obrascu za traženje, prilagođene ovoj svrsi i na dnevnom nivou dostavljaju u sedište Crvenog krsta Srbije. Naši saradnici profesionalci, kolege iz Međunarodnog komiteta crvenog krsta delegacije u Beogradu i kolega iz naše službe zaduženi su za terenski rad. Dnevno obiđu sve centre i pokušavaju da spoje porodice. Njima su dostupna dva kombi vozila i ukoliko srodnici, prijatelji ili komšije iskažu želju da budu sa svojima mi ih spajamo. Trudimo se da to radimo u koordinaciji sa Crvenim krstom Beograda i da probamo da ne remetimo ugrožene – tvrdi Petrovićeva.

Jedna od volonterki iz prihvatnog centra u „Pioniru” za naš list je ispričala da se spiskovi zbrinutih menjaju iz sata u sat. Ona kaže da je u prvim danima bilo mnogo onih koji nisu znali gde su im najbliži.

– Jedna baka je tražila svoga sina, a devojka nije mogla da nađe celu svoju porodicu. Najveći broj njih razdvojen je tokom evakuacije. Većina nije imala mobilne telefone, a oni koji su pokušavali da putem telefona nađu svoju bližnje, to su retko uspevali, zbog problema u telekomunikacijama – objašnjava ova volonterka.

Za njih se sigurno zna da nisu na spisku nestalih: Obrenovac 16. maja (Foto R. Krstinić)

Zbog ovakvih situacija, naša sagovornica iz Crvenog krsta Srbije kaže da je ispred svakog prihvatnog centra postavljen punkt sa telefonima.

– Naše kolege odlaze na teren, ulaze u sve prihvatne centre i nude besplatne telefonske linije za sve koji žele da se jave nekome. Broj telefona varira u zavisnosti od broja ljudi u centrima, pa tako u prihvatilištu u kojem ima 600 osoba postoji četiri telefona, a tamo gde je njih 50, dovoljan je jedan telefon. U prihvatnim centrima gde je veći broj ljudi ima i više telefona. To su telefoni za uspostavljanje porodičnih veza, obeleženi znakom Crvenog krsta. Reč je o donaciji Međunarodnog komiteta crvenog krsta koji je naš partner u mreži uspostavljanja porodičnih veza – objašnjava Petrovićeva.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *