Prava potrošača i kako ih ostvariti

Prava potrošača i kako ih ostvariti

14 marta 2014

potIako se o pravima potrošača u Srbiji mnogo priča, o njima se ne zna mnogo. Otkrivamo koja prava kao potrošač imate, ali i kome treba da se obratite ukoliko smatrate da ona nisu ispoštovana.

Svetski dan prava potrošača simbolično se obeležava u subotu, 15. marta. Upravo tog dana, 1962. godine nekadašnji predsednik Džon F. Kenedi je, obraćajući se Kongresu, istakao osnovna prava potrošača, a Generalna skupština UN usvojila je 9. aprila 1985. godine Uputstvo za zaštitu potrošača.

Osnovna potrošačka prava su pravo na zadovoljenje osnovnih životnih potreba, na informisanje, pravo na izbor, reklamaciju, kao i pravnu zaštitu. To u načelu zvuči obećavajuće, međutim, situacija u realnosti nije baš takva.

– Pre svega, potrošačima, kako mladima tako i starima, ugroženo je pravo na zadovoljenje osnovnih potreba. Ono podrazumeva dostupnost najnužnijih proizvoda i usluga: hrane, odeće i obuće, stambenog prostora, zdravstvene zaštite, obrazovanja i higijene. To je oblast u kojoj su naši potrošači najviše ugroženi. Situacija u našoj zemlji doprinela je činjenici da realna cena potrošačke korpe iznosi 120.000 dinara. Njena vrednost je među najvišima u regionu – kaže Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Pravo na obaveštenost

Među osnovnim pravima potrošača su i pravo na obaveštenost i na izbor. Potrošač ima prava da od trgovca dobije tačne podatke koji se tiču robe ili usluga koje želi da kupi, ali i da izabere između više proizvoda i usluga. Zakon o oglašavanju obavezuje trgovce, proizvođače i druge učesnike u oglašavanju da o proizvodima ili uslugama iznose tačne informacije. Tu spadaju i informacije o sniženjima, rasprodajama, akcijskim prodajama.

Zakonom je zabranjeno privlačenje kupaca nuđenjem velikih sniženja proizvoda kojih ima u maloj količini. Tu na scenu stupa čuvena rečenica: “Dok traju zalihe”, kojom se trgovci služe da bi se zaštitili, ne navodeći koliko to tačno proizvoda obuhvata.

Takođe, ukoliko se desi da se na kasi pojavi drugačija cena od one koja je napisana ispod proizvoda na rafu, potrošač ima prava da traži da mu se naplati niža cena. Iako je cena na kasi, zapravo, cena koja je tačna, dužnost prodavca je da ispod proizvoda istakne ispravne cene. Ukoliko kasir ne usliši vašu molbu, potrebno je zahtevati da spor reši poslovođa firme.

Pravo na reklamaciju

Potrošači imaju pravo da se žale trgovcu ukoliko je roba koju su kupili oštećena ili ne odgovara prikazanom kvalitetu. Trgovac je u obavezi da potrošaču, najpre, ponudi zamenu odnosno popravku proizvoda.

– Ukoliko popravka ili zamena nije moguća, ili predstavlja nesrazmerno opterećenje za trgovca, potrošač može da zahteva sniženje cene ili raskid ugovora i povraćaj novca. Ukoliko se vrši zamena robe za drugu, potrošač dobija od trgovca robu istih karakteristika i kvaliteta, bez obzira da li je u međuvremenu cena robe snižena ili je roba poskupela. Ukoliko se vrši povraćaj novca potrošaču, vraća se iznos koji je potrošač platio prilikom kupovine, bez obzira na činjenicu da li roba u trenutku raskida ugovora ima sniženu cenu – kažu u Odeljenju za zaštitu potrošača, u Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija.

Mogućnost raskida ugovora propisuje Zakon o zaštiti potrošača. Sa druge strane, Zakonom o obligacionim odnosima regulisano je, da prilikom raskida ugovora svaka ugovorna strana vraća ono što je dala.

Šta ako izgubite fiskalni račun?

Pravo na reklamaciju možete da ostvarite čak i u slučaju da ste izgubili fiskalni račun.

– U slučaju sumnje trgovca da ste robu kupili baš kod njega potrebno je da imate neki dokaz. Najsigurnije je da sačuvate fiskalni račun, ali može vam poslužiti i slip od kartice ili odštampani izvod sa tekućeg računa s obzirom da je to nesumnjiv dokaz da je izvršena kupovina. Komentar trgovca da jedino fiskalnim računom dokazujete da ste robu kupili kod njega i da je to posledica fiskalnih propisa – nije tačan. Svaki trgovac je u obavezi da čuva kopiju fiskalne trake tri godine i na njoj se može utvrditi dan i vreme kupovine prezentovanjem nekog drugo dokaza (slip, izvod i slično) – navodi se na sajtu zastitapotrosaca.gov.rs, Odeljenja za zaštitu potrošača.

U brojkama, neka od vaših prava izlgedaju ovako:

2 godine – imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)

14 dana – imate pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko Interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od trgovca koji se pojavio na vašim vratima

15 dana – rok u kome trgovac mora da odgovari na reklamaciju

30 dana – rok u kome je trgovac dužan da vam isporuči robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)

U bivšoj Jugoslaviji, prava potrošača nisu nigde bila naznačena, a elementi zaštite potrošača su samo delimično bili ugrađeni u pojedine zakonske akte. Broj podnetih žalbi, primedbi i sugestija potrošača bio je skoro zanemarljiv, ali ne zbog toga što nisu imali na šta da se žale.

Tek jula 2002. godine, donošenjem saveznog Zakona o zaštiti potrošača se po prvi put u našoj zemlji detaljnije, objedinjeno na jednom mestu, rešavaju pitanja zaštite potrošača.

Kako bi obeležila svetski dan prava potrošača 2014. godine, Svetska organizacija potrošača – “Consumers International” (CI) pokreće kampanju koji se odnosi na pravične uslove usluga mobilne telefonije. Akcenat je stavljen na potrebe za pristupom pouzdanim servisima, sigurnosti potrošačkih podataka i pravične ugovore i naplatu.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *