ŠAHOVNICA ČAK I U OČIMA: Navijačko ludilo Hrvata nema granica

ŠAHOVNICA ČAK I U OČIMA: Navijačko ludilo Hrvata nema granica

23 decembra 2013

oci41415801307Da navijačko ludilo ne poznaje granice, još manje želja trgovaca da euforiju fudbalskih fanatika pred predstojeće Svetsko prvenstvo u Brazilu „masno“ unovče pokazuje primer iz susedne Hrvatske, gde je pola godine pre početka ove velike sportske manifestacije počela masovna prodaja kontaktnih sočiva za oči u bojama hrvatske zastave, šahovnice!

Iako većini običnog sveta, makar na prvi pogled, prizor navijača čija očna šarenica izgleda poput crvenobelog šahovskog polja verovatno nije prijatan, još manje lep, izvesna hrvatska firma koja se bavi prodajom optičkih preparata lansirala je na tržištu „lijepe njihove“ pravi hit koji upravo propagira ovakav bizarni „look“.

U reklami koja je, kako se navodi, namenjena isključivo za „istinske navijače i domoljube“, kupovina kockastih navijačkih sočiva bez dioptrije predstavljena je kao stvar bez koje put u Brazil ili za one skromnijeg džepa – u obližnju kafanu, jednostavno nije ni zamisliv.

Jačanje nacionalnog naboja

– Pripremite se za Brazil, neka iz vaših očiju blešti znak vaše zemlje! Meka kozmetička sočiva bez dioptrije – CE sertifikat sa kockastim uzorkom uz 56 odsto popusta – vrišti reklama domišljatih hrvatskih trgovaca.

Komentarišući za Press RS fenomen navijačke subkulture koja se, kako ističe, idealno ilustruje i kroz neuobičajeni poslovni potez prodaje sočiva koja od ljudi pravi nakaze, sociolog Biljana Milošević kaže da nije iznenađena činjenicom da „kockasta“ sočiva u „lijepoj njihovoj“ idu kao alva.

– Ovakvi bizarni proizvodi koji su usmereni na „jačanje“ nacionalnog naboja uvek će biti dobrodošli među navijačima, posebno s ovih prostora. Što čudnije, to bolje! Posebno ako ste deo mase u kojoj se gubi svaki identitet i gde mladi ljudi postaju deo gomile koja često nema nikakvu kontrolu. Ubeđena sam da bi sočiva sa dvoglavim belim orlom ili četiri slova „S“ bila veliki hit i među srpskim navijačima, a nije isključeno da će uskoro neko doći na ideju da sličan proizvod sa ljiljanima lansira i među navijačima fudbalske reprezentacije BiH. Smatram da je izuzetno neukusno da ljudi izgledaju kao zombiji – kaže Miloševićeva.

Da navijačka euforija u Hrvatskoj, koja se u poslednje vreme manifestuje sve otvorenijim izlivima ustaštva, ipak predstavlja „nešto drugo“ i fenomen koji se ne može podvesti isključivo pod uobičajeni folklor pred veliko sportsko takmičenje koje je karakteristično za svaku naciju, možda je najbolje ilustrovao pokojni poznati hrvatski sociolog Srđan Vrcan. U knjizi koju je objavio pre desetak godina i koja nosi naziv „Nogomet – politika – nasilje“, Vrcan je gotovo proročki objasnio fenomen navijačkog ludila u Hrvatskoj.

Provincijalno-šovinistička ideologija

– Od „slavne“ izjave Franje Tuđmana da se susreti između država na sportskom ili ratnom polju suštinski ne razlikuju prošlo je već dosta godina, ali se od tog „pametnog“ stajališta ne odstupa. O tome mnogo govori i naša „velika priča“ o „vatrenima“ kao, navodno, istinskoj manifestaciji ili otelovljenju, u zgusnutom obliku, gotovo svih pozitivnih nacionalnih osobina Hrvata, ali i kao načinu poravnavanja društvenih nejednakosti i nepravdi kojima su Hrvati, opet navodno, izloženi u međunarodnim okvirima. Zato bi svi Hrvati trebalo da se lako prepoznaju u „vatrenima“ po svom iskonskom i istinskom hrvatstvu – pisao je Vrcan.

Zaključujući da se upravo u tumačenju važnosti sporta, pre svega fudbala, nalazi bitna razlika između Hrvata i građana u „razvijenim demokratijama“, Vrcan je smatrao da u njegovoj zemlji dominira „provincijalno-šovinistička ideologija“.

– Zaluđenost sportom i fudbalom u drugim zemljama je manje-više benigno nadomeštanje za izgubljene velike naracije i uglavnom tek indirektno sredstvo političke manipulacije, dok je u Hrvatskoj najpre jedan od poslednjih i najčvršćih temelja dominantne ideologije čiji je cilj obuhvatiti sve bitne aspekte života – velike priče o hrvatskom nacionalnom biću. Hronično se uvek iščekuje nova doza uzbuđenja koju donosi borba za opstanak i afirmaciju nacionalnog bića preko sporta – zaključio je Vrcan.

(Pressrs.ba)

KOMENTARI



2 komentara

  1. Ludost nema granice says:

    To je način za patriotizam "Svoje volim tuđe ne svojatam"! Za razliku od vas mitomana ;)

  2. Predrag says:

    Ha, ha , ha koja idiotska vest majko mila! A zasto je to "ludilo Hrvata" molicu lepo?! Pa nisu oni govna kao mi Srbi! Oni drze do sebe i svog nacionalnog ponosa.Oni gaje ljubav prema svojoj lijepoj domovini na svaki moguci nacin na bilo kom mestu i bilo kada! To sto mi Srbi prodajemo svoje nacionalne interese budzasto cak i delove drzavne teritorije i delove bioloske supstance naroda poput Srba Krajisnika 1995 i danas Srba sa Kosmeta to je nas problem. Sada (pazite tu srpsku dubioznu patologiju) mi hocemo da projektujemo svoj anacionalni kretenski odnos prema drzavi i naciji Hrvatima jelte da i oni budu bagra kao sto smo mi Srbi jel tako?! Pa nece biti da to moze kod Hrvata da prodje ko sto se primilo i pustilo korenje kod nas sumanutih Srba. Ko je nama kriv sto mi ne drzimo do sebe pa nam je za nacionalne lomove kriva Amerika, EU, Nemacka, Hrvatska, Kurta, Murta, vanzemaljci, Indijanci. Kritikujemo ih zbog osporavanja cirilice po Hrvatskoj, zbog rigidne srbofobije, zbog sahovnice u ocima a Srbi se spoticu jedni o druge da kupuju i IDEA-i, odlaze masovno na koncerte hrvatskih pecava po krnjoj Srbiji i snishode Hrvatima na svakom koraku do nivoa puzanja po zemlji a posle ih kao kritikujemo zbog sahovnice u ocima! Dokle bre vise sa tim srpskim imbecilnim licemerjem! Dokle? Mi smo duboko bolestan narod. Mozda cak i neizlecivo!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *