ШАМАР ХРВАТИМА! Папа Фрања не жели ни да чује за Степинца!

ШАМАР ХРВАТИМА! Папа Фрања не жели ни да чује за Степинца!

31 октобра 2016

papa-franjo-4t

Хрватски бискупи више чују папа Фрању него што га слушају! Каже ово, за „Новости“, др Ивица Маштруко (76), професор социологије религије и некадашњи југословенски и хрватски амбасадор у Ватикану. Пажљиво др Маштруко прати рад мешовите комисије СПЦ и Католичке цркве о Алојзију Степинцу, али, како указује у интервјуу за наш лист, не очекује да ће ставови о контроверзном хрватском кардиналу из времена НДХ бити усаглашени. Последњу реч имаће папа Фрања, а др Маштруко, као и многи познаваоци ватиканских прилика, сматра да ће још дуго времена проћи док овај или неки будући поглавар Римокатоличке цркве донесе коначну одлуку око проглашења Степинца светим.

* Шта конкретно очекујете од комисије о Степинцу, која је формирана на личну иницијативу папе Фрање?

– Чланови те комисије неће се сложити око свих ставова везаних за Степинца и његову историјску улогу у Другом светском рату. Сложиће се у томе да је прогон вршен од стране комунистичких власти, али о детаљима оцене око Степинца биће одвојена мишљења чланова комисије. Тако ће то бити предочено папи и онда све зависи, да тако кажем, од једног политичког договора хијерархија двеју цркава, папе Фрање и патријарха Иринеја.

* Може ли папа да поништи досадашњи поступак за проглашење Степинца светим?

– То не може, али може пролонгирати одлуку да се прогласи светим, колико дуго жели. Одлука ће зависити и од процене колико тај поступак проглашења Степинца светим може да штети приближавању Српској православној цркви, а тиме и предграђу свеукупног православља и могућим контактима с Руском православном црквом.

* Како тумачите речи папе Фрање, изговорене недавно у Грузији, да је преобраћење православаца био велики грех и односи ли се то и на случај „Степинац“?

– Те папине речи не доводим у тај контекст. Односило се то на подручја на којима је папа боравио, а реч је о Грузијској цркви. Порука је то, пре свега, Грузијанцима, Јерменима и Украјинцима, а папа се оградио од било каквог могућег преласка православаца или већ раније одвојених цркава Грузије и Јерменије у Католичку цркву. Фрањо је послао јасну поруку да Католичка црква под његовим вођством није склона преобраћењу, већ дијалогу с православним црквама.

* Али покрштавања, пре свега насилног, било је четрдесетих година прошлог века у Хрватској, у време злочиначког режима НДХ, када је загребачки надбискуп био Алојзије Степинац?

– Апсолутно. На овим просторима било је покрштавања под различитим оправдањима, а Степинац је то правдао потребом спасавања православаца од могућих прогона. То је само по себи било веома спорно, наравно. Али тога је било у Католичкој цркви у историји Европе и зато смо имали и ратове. Сада све цркве покрштавање осуђују и избегавају и на то више нико у пракси не помишља.

* И на судском процесу у Загребу 1946. године, чија је пресуда недавно поништена, Степинац је био оптужен за насилно прекрштавање?

– Иако то није била главна тема оптужнице, Степинац је оптужен и осуђен и због тога. Треба знати да ни многе Србе који су прешли на католичанство то није спасло прогона. Све се одвијало у складу са тадашњом политиком власти у НДХ – да трећину Срба треба покрстити, трећину протерати, а трећину убити. Без обзира на то како ће даље ићи поступак за проглашење Алојзија Степинца светим, то што се радило у НДХ и у шта је био умешан и Степинац, Српска православна црква никада неће да заборави. А на челу те комисије за покрштавање Срба био је Степинац као војни викар, а тиме аутоматски и војни викар усташке војнице. То ће сигурно остати стално у свести представника СПЦ, јер они то једноставно не могу да забораве.

* Како сада видите односе СПЦ и Католичке цркве, има ли помака?

– Не видим много помака. Три су нивоа тих контаката, први је на нивоу највише хијерархије када се демонстрира добра воља и упућују речи које позивају на дијалог и сарадњу. На другом нивоу, оној свештенства, пароха и жупника, већ има одступања од порука које се шаљу са врха. А на трећој, међу верницима, све зависи од једног до другог краја. Где су људи више измешани, нажалост, већа је и нетрпељивост.

* У Хрватској је дошло до промена неких бискупа, пре свега оних конзервативних који су били носталгични према НДХ, чак и оправдавали усташки режим. Папа је веома критичан према таквим бискупима?

– Нови ветар се осећа и у ових неколико последњих кадровских промена и именовања нових бискупа, јер је реч о особама склонијим дијалогу и толеранцији. То нису људи који имају агресију која је још присутна код дела хрватских бискупа. Нови бискупи у јавности не изражавају нетрпељивост према другима и другачијима.

* Али и даље има и крајње нетолерантних бискупа, попут сисачког Владе Кошића и свештеника који служе мисе за Павелића и усташке злочинце?

– Не испољава се такво понашање само према носталгији за НДХ већ део хрватског свештенства има и крајње неприхватљив однос према особама које су у Хагу осуђене за ратне злочине. То је неприхватљиво и са стране правне државе у Хрватској.

* Колики је данас утицај цркве у Хрватској?

– Стварни се утицај не осећа директно, већ преко разних удружења која су везана за црквену хијерарију и цркву као институцију. Сама црква у Хрватској није одступила, нити мењала своје поруке последњих неколико деценија, а удружења која су уз цркву агилнија су и агресивнија.

* Може ли се из свега што данас долази из Ватикана добити утисак да је жеља папе Фрање смиривање тензија на Балкану, подстицај да Срби и Хрвати напокон надвладају прошлост?

– Тај подстицај даје папа Фрања, само што он није прихваћен у католичкој хијерархији у Хрватској. Још је увек један опрезни и дистанцирани отклон према свим порукама које долазе од Фрање. Постоји задршка код бискупа, они чују што папа говори, али га не слушају. А папин приступ је католичкији и хришћанскији од њиховог, па и око односа на Балкану. Када би католички врх у БиХ и Хрватској послушао и применио што папа говори много тога би било другачије.

ПОСЕТА БЕОГРАДУ ЗАВИСИ ОД СПЦ

* МОЖЕ ли се та будућа одлука Ватикана око Степинца гледати и у контексту могуће папине посете Београду и Москви?

– Може се и тако гледати и то је у сваком случају један од разлога да папа Фрања одложи своју одлуку. Али, пре одласка у Србију папу прво треба да позове Католичка црква, да се са тиме сагласи СПЦ и да постоји позив од државних власти. А државни органи Србије ће позив да упуте тек након договора са врхом СПЦ, тако да је све у рукама Српске православне цркве.

* Говорило се да је један од услова за позив да папа пре одласка у Србију посети Јасеновац. Да ли је то реално?

– Није то услов и то се само тако говорило у контексту случаја „Степинац“. Све друго су били спинови.

(Вечерње новости)

KOMENTARI



10 коментара

  1. Trifun says:

    Ovaj Papa ce doci i posetiti Jasenovac, i poslati vrlo snaznu poruku nasem narodu. I bez uslova da to uradi. Na svoju inicijativu. I to ce biti dobro ako se desi. Evo prvi put cujem kako se odnose prema njemu u Hrvatskoj i to mi samo jos vise pokazuje da je ovaj Papa zaista izuzetan. Ja sam se uvijek rukovodio istinom, koja ja za mene licno sveta kao i moja vera u Boga. Mislim da je svaki potez Vatikana koji vodi zalecenju rana dobrodosao. A to se ne desava cesto.

    • Kosovac says:

      Trifun,….. Ти си напредни трол специјалане врсте, рекламираш Ватикан лижући Србима дупе.

      • Vladek says:

        Овај Трифун је фукара ,хвали архинепријатеља Срба,папкана у црвеним ципелама,ђавољево унуче лично.

    • Kosovac says:

      Trifun,….. „Vladek“, „Marko“, „Косовац“, су ти нешто рекли, најмање што треба да урадиш је то да примениш правило за тролове, а то је да промениш „ник-наме“. Нико неће да зна да си то ти, а просераваћеш се после можда и више него за сендвич.

  2. Ivan Grozni says:

    Evo sanse "Hrvatima' da se vrate u veru pradedovsku. Jes bice malo polemike ali stvarno ce ih Srbi primiti rasrenih ruku. Svako ima pravo da pogresi ili prisilno pokrsteni radi spasenja zivota,to mi razumemo. Treba samo biti hrabar i priznati ko si. Zivot sa dvolicnoscu je pakao na zemlji. Znas ko si a nisi to. Dobrodosli nazad u svoju svetu veru i crkvu.

  3. Apis says:

    Nikad ne veruj Latinima! Nije njima do ekumenizacije nego do širenja. Kad ti u kuću uđu nikad odatle ne izlaze. Sta znači ekumenizacija uopste? Da smo isti i da je svejedno kojoj strani pripadas. NIJE ISTO NITI JE BILO NITI MOZE BITI! Ne zelim biti isti sa crkvom koja je kreirala pokolje, pljačke i razaranja. Ne zelim biti isti sa crkvom koju predvode pederi, lezbejke i pedofili.

  4. Za Srbiju says:

    Не знам који је то папа Фрањо. Знам за Франциска. Је*е нас примитивна хрваштина.

  5. Za Srbiju says:

    И мртав Степинац ради о глави СПЦ. Ако га не прогласи свецем, ето папе у Београду. Танте за кукурику. Покојни патријарх Павле се преврће у гробу. Нека му је лака земља.

  6. Marko says:

    @Trifun ti si jedan obican bot katolickih jajara,njihova podguzna muva. Sta dobijas za promovisanje ''svete krscanske vjere'' medju nama varvarima je li? Sendvic sa podrigusom ili sokic,a mozda i zupnikov milokliz?? Cibe bre trolu vaKITAnski!

  7. ivan biondić says:

    Чланови те комисије неће се сложити око свих ставова везаних за Степинца и његову историјску улогу у Другом светском рату. Сложиће се у томе да је прогон вршен од стране комунистичких власти, али о детаљима оцене око Степинца биће одвојена мишљења чланова комисије. Тако ће то бити предочено папи и онда све зависи, да тако кажем, од једног политичког договора хијерархија двеју цркава, папе Фрање и патријарха Иринеја. (LOCO OD NOVAK-KRESTIĆEVE DO DVERSKE PARADIGME U svakom slučaju, glede svojih kvalifikacija, Ivica MAŠTRUKO („izvorni Liburn“), ponajbolje prognozira ishod „odgođene kanonizacije bl. Alojzija Stepinca“ (OKAS), koji se promatra izvan procesa završne etape nacionalno-političke integracije Hrvata i Srba (u Hrvatskoj). 1. S tim u svezi, onkraj najviše moguće povijesne Istine i pijeteta prema Žrtvi, tj. tragom „Novak-Krestićeve paradigme“ (MAGNUM CRIMEN), spomenuti je OKAS izvjestan po crti političkog dogovora crkvenih nam hijerahija (v. moto). 2. Radi se, zapravo, o „dogovornoj povjesnici“ u ime viših ciljeva iza leđa vlastita narada, koja se obvezuje evaluaciji nacionalno-integracijskih ideologija, koju je standardizirao (Hrvatima ozloglašeni a Srbima ovjenčani) - ex-klerik i jugoslavenski mason Viktor NOVAK. 3. Međutim, spomenuta ideološko-politička evaluacija, tragom izvornih pravaških nadahnuća - kad je riječ o Hrvatskoj - puca po svim šavovima, posebice nakon demontiranja Pupovčeva projekta „SRBI KAO KLJUČ“, koji je, razotkriven kao notorni „zločin za pisaćim stolom“, jednako pogđa naorde na ovim prostoprima. 4. S obzirom na to, na ovim trusnim prostorima, ako ikad valjalo bi osvijestiti „dversku paradigmu“ . Naime: „На овај начин бисмо извукли историјску поуку да се иза многих наших сукова и истребљивања крију интереси странаца које нисмо препознали, већ смо олако утрчали у међусобно убијање, а да су од тога имали користи само страни профитери и домаћи властодржци“. 5. Riječ je, dakako, o intelektualnom izazovu, što je onkraj jugo-klerikalna MAGNUM CRIMEN-a. Naime, „Istina ima obavezu, ako ima ijednu, da kontroliše moć. To je njena jedina funkcija. Da kažu istinu – to je jedina odgovornost intelektualaca, ukoliko su intelektualci” (HANNAH ARENDT). I to je to! Odgođena kanonizacije bl. Alojzija STEPINCA | HAZUD.ch - Hrvatska ... www.hazud.hr/pupovac-pred-sveucilisnim-tribunalom/ www.peticija24.com/zauzdajmo_zloinca_za_pisaim_stolom www.peticija24.com/vukovarski_apel-naprama_iz_tuepiimo_povijest_iz_vlastite_glave www.dverisrpske.com/.../124-srbija-i-hrvatska-tajna

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u