Skandal – matura

Skandal – matura

19 juna 2013

Dejana-Ivanovic-Piše: Dejana Ivanović

Ko je još video vajde od učenja za malu maturu: dovoljno je da svom đaku osmaku kupite testove na ulici, po ceni od 2.000 dinara, a oni samo treba da pitaju nastavnike za odgovore, kako se ne bi zamarali u samostalnoj potrazi za njima, i stvar je rešena – osvojiće maksimalnih 20 poena na ispitu.

Na to se svodi ovogodišnji bilans polaganja male mature. Drugi deo – ispit iz matematike juče je odložen za danas zbog, kako je javno saopšteno, „neregularnosti” – nadležni su dobili fotokopiju testa iz matematike koji je morao da bude tajna.

Bruka je pukla, skandal sa provalom testova završnog ispita izazvao je šok javnosti ali i otvorio mnoštvo pitanja na koje će svi u lancu odgovornosti valjda ovaj put imati odgovor.

Već u ponedeljak, na polaganju male mature iz srpskog jezika pojedini nastavnici su posumnjali da su neki đaci unapred imali odgovore na kombinaciju testa koji je ministar prosvete „izvukao” tog jutra. Iako u Ministarstvu prosvete sada tvrde da nemaju potvrdu da je i polaganje srpskog bilo „problematično”, neki od profesora rekli su da su ih deca u nedelju zvala da traže odgovore na pitanja koja su se pojavila sutradan na ispitu. Da li će se i ovde utvrditi neregularnost, ostaje da se vidi.

Ono što je vidljivo jeste da je polaganje male mature potpuno obesmišljeno. I prošle godine završni ispit za osmake prošao je uz priče o neregularnosti i kupovini testova, ali to kao da ništa nadležne nije naučilo. Ovoga puta, bar kako se nezvanično priča, testovi su mogli da se kupe na ulici neposredno pre polaganja.

Činjenica je da nešto škripi u školskom sistemu i to već godinama: deca sve manje obrazovana izlaze iz klupa osnovnih škola, nastavnici to pravdaju svojom nemoći da ih nateraju da uče i, naravno, malim platama, koje su glavni uslov za motivisanost u radu, a Ministarstvo prosvete zatvara oči pred problemom.

U prvim godinama polaganja završnog ispita osmaci su iz zbirki učili zadatke koji će biti na testovima. Već tada polaganje im je, time što su unapred znali sa kakvim će se zadacima susreti, bilo olakšano. Onda je sistem promenjen i uvedeno je pravilo da deo zadataka na maturi – bude nepoznat.

Činjenica je i da su zadaci koje su mališani rešavali bili iz godine u godinu sve lakši, iz njih su izbacivana pitanja koja bi mogla da ukažu na nepismenost i neznanje malih maturanata, a rezultati polaganja završnog testa su bili – sve gori.

I niko se ne zapita – dokle tako? Da li zaista zvuči normalno da budući srednjoškolac ne zna da prilikom pisanja svoje ime i prezime treba da počne velikim slovom? Ili da ne zna koji je glavni grad zemlje u kojoj živi?

Možda će skandal s maturom ovaj put naterati odgovorne u školstvu da povuku neke radikalne poteze. I pronađu krivca. Ili će se sve svesti na prebacivanje krivice na „komšiju” u lancu odgovornosti i čekanje da se sve „slegne”.

U svakom slučaju i ovog puta najviše su oštećena – deca.

(Politika)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *