СПЦ МОРА ДА ОДЛУЧИ: Москва или Цариград

SPC MORA DA ODLUČI: Moskva ili Carigrad

21 septembra 2018

SRPSKA pravoslavna crkva, povodom pretnje globalnog raskola u pravoslavlju, uskoro će morati da izabere stranu – rusku ili carigradsku.

Da se čas opredeljivanja bliži, ukazuje i prošlonedeljni poziv Svetog sinoda Moskovske patrijaršije upućen poglavarima pravoslavnih crkava da razmotre „zajedničku odgovornost“ povodom događaja u čijem je središtu tzv. Ukrajinska crkva. Ovaj poziv, kako se objašnjava u crkvenim krugovima, samo je na diplomatski način zatražena podrška Ruskoj crkvi u njenoj odbrani kanonske nadležnosti u Ukrajini.



Srpska patrijaršija nije se do sada oglašavala povodom prekida odnosa između dva najveća duhovna centra istočnog hrišćanstva – Vaseljenske i Moskovske patrijaršije. Sukob oko najave davanja autokefalije nekanonskoj crkvi u Kijevu preti da se opasno približi crvenoj liniji – raskolu. Ova vrsta razlaza, po opštoj oceni, izazvala bi tektonske poremećaje u svetskom pravoslavlju.

U crkvenim krugovima bliskim Patrijaršiji u Beogradu ne kriju da sve izvesniji sudar Moskve i Carigrada Srpsku crkvu dovodi u delikatan položaj, a da svaka odluka može da proizvede dugoročne posledice.

– Nedvosmisleno smo naklonjeni Ruskoj crkvi, ne samo zbog vekovnih veza Srba i Rusa, niti zbog izgradnje Hrama Svetog Save na Vračaru. Dve naše crkve najjače povezuje identičan pogled na kosovsko pitanje, koje je veoma visoko na planu prioriteta ruske crkvene diplomatije – objašnjava sagovornik „Novosti“ iz vrha SPC.

Proruski stav naše crkve i predstojeće izjašnjavanje patrijarha Irineja, kako objašnjava naš sagovornik, može u budućnosti da ima i svoju cenu.

– Vaseljenska patrijaršija, iako bez materijalne moći i velikog broja vernika, i dalje se smatra adresom ključnom za sticanje samostalnosti svake pravoslavne verske zajednice koja teži kanonskom priznavanju. Na ova vrata već je pokucala tzv. Makedonska pravoslavna crkva, koja na sve načine pokušava da se izbori za svoj legitimitet. Niko ne garantuje da istim putem neće krenuti i grupe koje se predstavljaju kao lokalne, nacionalne, pravoslavne crkve – kažu u sedištu SPC, i naglašavaju da će sve odluke u vezi sa ovim pitanjem biti donotene uz konsultacije sa „sestrinskim crkvama“.

Upućeni u crkvena zbivanja kažu da bi Srpska patrijaršija mogla da zauzme jasniji stav prema ukrajinskom sporu već sledeće nedelje, kada će biti održano zasedanje Svetog arhijerejskog sinoda.

PODELE I SUKOBI

PRAVOSLAVLJE je već dugo suočeno sa neformalnom podelom na dva bloka jelinskih (grčkih) i slovenskih crkava. Ove dve grupe, međutim, nemaju identične stavove o svim aktuelnim pitanjima. Jerusalimska patrijaršija prekinula je odnose sa Rumunskom crkvom, Antiohijska stoji veoma loše sa jerusalimskom, a suštinski grčki Fanar je svako malo u zavadi sa Atinskom arhiepiskopijom. U krugu zavada je i Srpska pravoslavna crkva koja je godinama u zamrznutom konfliktu sa patrijaršijom u Bukureštu. Razlog je nekanonsko delovanje rumunskih sveštenika u Istočnoj Srbiji.

(Novosti)

KOMENTARI



14 komentara

  1. Taipova Češma says:

    Ako su iskreni,prema Bogu,prema verujućem srBskom narodu - crkveni oci ne bi trebali mnogo da razmišnjaju. SrBska pravoslavna crkva se nalazi u istoj,ne u mnogo goroj situaciji od ruske crkve.Kad počne čerečenje srBske crkve - vrlo verovatno da od nje neće ostati ništa.Ako joj se oduzmu manastiri i crkve na Kosovu i Metohiji , a što joj se uveliko sprema - pitam gde će ubuduće ustoličavati svoje patrijarhe. Plaši me da će vladajuća klika u crkvi,a koja se već dobrano otuđila od verujućeg naroda,i ovog puta doneti odluku po želji zapadnih mentora.

  2. Deda Micko says:

    Pravoslavčići moraju da slede kurs dnevne politike. Nema više duhovnika, samo političara, lokalnih marodera.

  3. Ekumenizam i katolicizam says:

    Nema šta da se vaga, ako se prikloni raskolničkoj fanarskoj Carigradskoj crkvi ode iz SPC i Makedonija i Crna Gora a onda i dalje do konačnog sloma pravoslavne crkve kod Srba. Hvala Vartolomeju što je započeo raskol sa Ruskom prvoslavnom crkvom i time je uzbunio i stavio je u pomoć Srpskoj pravoslavnoj crkvi.

  4. sveta53 says:

    Dilema je lažna: "Carigradska" patrijaršija de facto ne postoji još od osvajanja turaka.

  5. Miraš says:

    Nije problem u tome da li je SPC odana sestrinskoj Ruskoj pravoslavnoj crkvi nego da li se sme dozvoliti da svetovni vladari, u ovom slučaju vladar Ukrajine, da odredjuje organizaciju i na neki način upravlja ukrajinskim pravoslavnim crkvama te da produbljuje unutrašnje verske suprotstavljenosti i podele u Ukrajini i još da takve štetne sukobe prenosi na ceo pravoslavni svet. Svetovni a ne duhovni vladar Ukrajine Petro Porošenko hoće svoju pravoslavnu crkvu. Jedino da nas još ubedi da je on lično reinkarnacija Isusa, a o samoljublju Potrošenka i drugih visokih ukrajinskih činovnika kruže razni dokazi. U Ukrajini postoje tri pravoslavne crkve: 1. Ukrajinska pravoslavna crkva moskovskog patrijarhata koja je najveća i jedina je kanonski priznata pravoslavna crkva, zatim još dve manje kanonski nepriznate crkve 2. Ukrajinska pravoslavna crkva kijevskog patrijarhata i 3. Ukrajinska autokefalna crkva. Predsednik Petar Porošenko uz podršku Vrhovne rade Ukrajine pokušava da dobije autokefalnost od carigradskog patrijarha Vartolomeja zaobilazeći uobičajenu proceduru i moskovskog patrijarha Kirila. To izaziva veliko negodovanje najveće pravoslavne crkve u Ukrajini koja je lojalna Moskovskom patrijarhatu. Potrošenko od Vartolomeja ne samo da traži autokefalnost nego da i objedini ove tri pravoslavne crkve u Ukrajini. Na osnovu pisma koje je Petro Porošenko poslao vaseljenskom patrijarhu, Carigradska patrijaršija pokrenula je proceduru koja je neophodna kako bi se Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi dodelila autokefalnost. Problem je u tome što je uobičajeno da i Crkva majka daje autokefalnost crkvi koja se od nje odvaja, a u ovom slučaju to ne postoji. Još veći problem je što se konstatuje i nekanonsko jedinstvo kod dve manje ukrajinske pravoslavne crkve. Odnosi medju ukrajinskim crkvama izgledaju nam nekako poznato kao: Dva loša ubiše Miloša.

  6. Miraš says:

    Već postoji manje značajan spor oko autokefalnosti Pravoslavne crkve u Americi, ali treba imati u vidu da ta autokefalna crkva ima dvojako priznanje. Od 1970 godine ima priznanje od Crkve majke od koje se odvojila tj. od Ruske pravoslavne crkve i još od nekoliko drugih sestrinskih autokefalnih pravoslavnih crkava kao što su Bugarska, Gruzijska, Poljska i Pravoslavna crkva čeških zemalja i Slovačke. Veoma je važno da se ona nalazi u punom kanonskom jedinstvu sa ostalim pravoslavnim crkvama. Nije priznata kao autokefalna od strane od strane Carigradske, Aleksandrijske, Antiohijske, Jerusalimske, Rumunske, Kiparske, Grčke i Albanske pravoslavne crkve, ali sa njom se nalaze u punom kanonskom i evharistijskom jedinstvu te ove crkve smatraju i dalje Pravoslavnu crkvu u Americi za samoupravnu crkvu u sastavu Ruske pravoslavne crkve. Zbog tog ranijeg razmimoilaženja stiglo se do situacije da carigradska patrijaršija smatra da postoji 14 autokefalnih pravoslavnih crkava, a ruska patrijaršija smatra da postoji 15 takvih crkava. To su: Carigradska, Aleksandrijska, Antiohijska, Jerusalimska, Ruska, Srpska, Rumunska, Bugarska, Gruzijska, Kiparska, Grčka, Poljska, Albanska i Čeških zemalja i Slovačke + 15-ta Američka.

  7. Miraš says:

    Ovo će najverovatnije biti ozbiljan raskol, ali treba mirno prihvati ako se i to desi da bi se na kraju sačuvalo istinsko pravoslavlje. Vest od 10.09.2o18. godine: "Moskovska patrijaršija najavila potpuni prekid odnosa sa Carigradskom patrijaršijom." Moskovska patrijaršija potpuno će prekinuti euharistijsko opštenje sa Carigradskom patrijaršijom ukoliko izda tomos o autokefalnosti Ukrajinske crkve – izjavio predsednik odeljenja RPC za spoljne crkvene veze mitropolit Volokolamski Ilarion. „Kada dođe do drskog i ciničnog mešanja u stvari pomesne pravoslavne crkve – to ne uvodi samo celu situaciju u slepu ulicu, nego i donosi opasnost raskola u svetskom pravoslavlju. Ukrajinska pravoslavna crkva moskovoskog patrijarhata, najveća a i jedina kanonska crkva tu autokefalnost (iz Carigrada) neće primiti. Mi u Ruskoj crkvi tu autokefalnost nećemo priznati. Neće nam ostati ništa drugo do da prekinemo opštenje sa Carigradom“ – naglasio je drugi po ragnu jerarh RPC. Objasnio je da će Carigrad – ako realizuje svoj pokvareni plan – dati autokefalnost grupi raskolnika koju ne priznaje pravoslavni svet i upozorio patrijarha Vartolomeja: „Carigradska patrijaršija samu sebe – svojim poslednjim potezima – stavlja izvan kanonskog polja. Izvan pravnog polja vaseljenskog pravoslavlja. A to znači da Carigradski patrijarh više neće imati pravo da se imenuje, kao što je dosad činio, poglavarom 300 miliona pravoslavnih na planeti. Jer, polovina pravoslavnih ga uopšte neće priznavati“. Ilarion je dodatno ukazao da Ruska pravoslavna crkva smatra iscrpljenim sredstva crkvene diplomatije u svojim odnosima sa Carigradskom patrijaršijom: „Carigradska strana je, s naše tačke gledišta, postupila podlo i verolomno“.

  8. Bogomir says:

    Ako se okrenu grcima i ekumenizmu za mene ce biti isto sto i katolici, zlo koje treba eliminisati!

  9. Stefan says:

    Ma Brisel))))))

  10. Velika Metla says:

    Znači ili pravoslavnu ili unijatsku? Pa zna se vać unapred da PRAVI Srbi NIKADA neće biti s unijatima,koji papigi ljube ruku! Ljubiti ruku papigi je direktno priznavanje sotone i bezbožništvo! Birajte braćo i sestre Srbi i Srbkinje! Ja sam odavno izabrao!

    • Karital says:

      Izabrao si krivu stranu i zato si krivoslavac.

  11. Put in says:

    Da li tu zaista postoji dilema ili nejasnoća? Kada bi odabrali Carigrad bio bi to pucanj sebi u glavu. Osim toga, papa bi patentirao recept za slamanje nacionalnih država, baš kao što su uradili nama i Rusima.

  12. Deda Micko says:

    Vratite se starim bogovima koje ste zaboravili, a prihvatili veru u jevrejskog rabina Isusa koga je rodila nevina curica jer nije znala sta radi.

  13. gaga says:

    Ljudi RASKOL je vec poceo posto je Vartolomej poslao TOMOS!Tu vise povratka nema a nasi nema sta da razmisljaju jer zna se sta ce se desiti i crnogorska i makedonska nazovi crkva ce dobiti TOMOS!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *