Срби најјефтинија радна снага у Европи, у свету на претпоследњем месту, на последњем је…

Srbi najjeftinija radna snaga u Evropi, u svetu na pretposlednjem mestu, na poslednjem je…

16 jula 2017

Sa platom manjom od 300 evra radnik fabrike FCA u Kragujevcu je najjeftiniji u Evropi, a među najjeftinijim i u svetu.

S obzirom da štrajkači traže povećanje bruto plate sa 38.000 na 45.000 dinara, to znači da je njihova bruto satnica, uz standardnu 40-satnu radnu nedelju, svega 2,25 dolara. Od zemalja velikih proizvođača automobila samo Indija i možda neka fabrika u Meksiku plaća radnike manje nego Fijat u Kragujevcu.

Prema istraživanju Volstrit žurnala, u 2015. godini Indija je bila daleko najjeftinija destinacija sa satnicom od 1,09 dolara. Autokompanije su plaćale radnike u Meksiku od jedan do tri dolara na sat, dok su plate autoradnika u Brazilu ili Kini nedostižne za nas. Satnica radnika u Brazilu iznosila je oko šest dolara, a u Kini nešto više od pet dolara na sat. Ako zanemarimo ove daleke destinacije i pogledamo istočnoevropsko okruženje, srpski autoradnici su daleko najjeftiniji.

Prethodnih godinu, dve veliki broj fabrika automobila u Istočnoj Evropi se suočavao sa štrajkovima i zahtevima za povećanja plata. Tako su Mađari u Audijevoj fabrici početkom godine izborili povećanje bruto plate sa 900 na 1.000 dolara, što je rast satnice sa 5,6 na oko šest dolara. U Češkoj recimo Škoda plaća radnike 9,85 dolara po satu, dok najbolje stoje Slovaci koji na primer u Folksvagenoovoj fabrici zarađuju satnicu od 12,5 dolara, pet puta više nego Kragujevčani. Čak su i u Poljskoj koja nam je možda i najbliža po zaradama, plate skoro tri puta veće nego u Srbiji.

Koliko bi štrajk zaposlenih u kragujevačkoj fabrici Fijata mogao da košta Srbiju, a koliko Fijat? Predsednik Aleksandar Vučić je izjavio da se radi o 440 vozila dnevno što bi moglo da izazove štetu od 0,1 odsto godišnjeg bruto domaćeg proizvoda proizvoda. Ipak, jednomesečni štrajk bi bio mnogo veći udarac za Fijat. Mesečna prodaja automobila fijat 500L koji se proizvodi u Kragujevcu na dva najveća tržišta, Evropi i SAD, za ovaj model iznosi oko 6.735 vozila (bazirano na mesečnoj prodaji ovog modela u prvih šest meseci). Ovo čini oko 2,3 odsto ukupne mesečne prodaje u junu Fijat Krajsler automobila (FCA) na ova dva tržišta koja čine preko 90 odsto ukupne prodaje FCA.

Inače FCA je u junu zabeležio rast prodaje na evropskom tržištu za 7,9 odsto i u ovom mesecu je prodato 107.600 automobila u Evropi. U svom segmentu malih MPV vozila, 500L je bio lider na tržištu sa učešćem od 25 odsto. Istovremeno, na američkom tržištu, prodaja FCA vozila je smanjena za sedam odsto na 187.348 vozila. Prodaja modela 500L iz Kragujevca je pala za trećinu pa je u junu u SAD prodato svega 184 vozila.

KOMENTARI



2 komentara

  1. goran says:

    Pa, sta cete u Evropu kad ste zadovoljni i sa dva dolara po satu. Evropo, ne primaj Srbe, svojim poltronstvom prema gazdama smanjice nadnice i ostetiti Evropljane koji su se borili za nekakav minimum decenijama. Dakle, Evropo, pazi sta radis. Srbe drzati u Vuckolendu, pa neka se snalaze, kad su tako mirni i pitomi.

  2. Mlax says:

    Fiat kao brend puca po svim savovima i vrlo moguce da ce nestati za 10-15 godina.Nemaju el. automobil a npr Svedska,Danska i Norveska zabranjuje registraciju vozila sa unutrasnjim sagorevanjem posle 2025.Ugovor sa Fiatom kada dospe u javnost pokazace kakvi ,,strucnjaci,, nas vode od 2000 pa do danasnjeg dana....

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *