СРБИ ЗАБОРАВЕ НА ПАТРИОТИЗАМ КАД УЂУ У ПРОДАВНИЦУ

SRBI ZABORAVE NA PATRIOTIZAM KAD UĐU U PRODAVNICU

26 avgusta 2020

Bez ozbiljnih ulaganja u brendiranje proizvoda i strategiju marketinškog nastupa domaćeg poljoprivrednog i prehrambenog proizvoda, teško da će uvoznu robu u trgovinama u većoj meri zameniti domaća. „Prehrambeni patriotizam“ na koga se većina država poziva tokom pandemije ne može se zapatiti samo tako što će potrošači biti pozivani da kupuju domaće.



Zato nijedna od više akcija tipa „kupujmo domaće“ kod nas i nije pustila korene i promenila navike potrošača kod kojih je cena i dalje opredeljujući faktor prilikom kupovine.

Posle nedavnih slika kako seljaci u više sela u okolini Leskovca uništavaju na stotine tona paradajza zbog srozane otkupne cene, jer je onaj jeftiniji iz Albanije imao bolju prođu, teško da bi se kod nas moglo govoriti o „prehrambeniom patriotizmu“.

Prehrambene patriote širom Evrope

Istraživanje objavljeno na stranicama Eurokomerca iz juna meseca pokazalo je da se u vreme pandemije francuski potrošač, tradicionalno veran domaćim proizvodima, u čak 43 odsto slučajeva opredeljuje za hranu prozvedenu na lokalu ili u široj regiji, a za njih 39 odsto glavni kriterijum je francusko poreklo prehrambenog proizvoda. Samo za trećinu ispitanih poreklo je bilo nevažno. Taj rezultat, međutim, relativizuje podatak da je za 57 odsto anketiranih cena i dalje važnija od porekla proizvoda iako su u vreme zdravstvene krize postali svesni važnosti kvaliteta hrane i njene svežine, gde je prednost na strani domaćeg proizvoda.

„Pozivam na prehrambeni patriotizam, na poljoprivredni patriotizam”, izjavio je tako francuski ministar poljoprivrede Didije Gijom, podstičući sugrađane da pomognu domaćim poljoprivrednicima tako što će umesto paradajza iz Španije, kupovati onaj iz Francuske, iako je skuplji.

I nije bio jedini. Vlada Poljske javno je prozvala 15 prerađivača mleka zbog toga što su tu sirovinu uvozili iz drugih zemalja EU umesto da je kupuju od poljskih poljoprivrednika kojima će biti date određene privilegije.

Slično su reagovali i u Austriji, ali uz poštovanje međunarodnih trgovinskih standarda i standarda EU.

Predsednica unije farmera Engleske i Velsa od vlade je zatražila da, kada god je to moguće, hranu nabavljaju isključivo iz domaćih izvora, a slične pozive svojim vladama uputila su i ministarstva poljoprivrede Portugalije, Grčke i Bugarske. U Češkoj je, pak, predložen zakon prema kome u trgovinskim lancima domaći proizviodi moraju da čine čak 85 odsto robe.

Ništa bez para i marketinga

Konsultantska kompanija „Smarter“, specijalizovana za poljoprivredu i prehrambenu industriju u okviru Strategije razvoja poljoprivrede do 2030. godine u Hrvatskoj predvidela je osnivanje Odbora za marketing poljoprivrednih proizvoda. On bi prvenstveno trebalo da sačini strategiju tržišnog nastupa za domaće poljoprivredne i prehrambene proizvode i brendiranje poljoprivrednih proizvoda koji bi kupcu bili prepoznatljivi.

Da li je posle niza neuspešnih akcija, počev još od 2004. godine, novi projekat „Stvarano u Srbiji“ sa oznakom „Čuvarkuća“, koji je pokrenula Privredna komora, dovoljan da preokrene navike domaćih potrošača koje u dobroj meri diktiraju veliki trgovinski lanci koji su u rukama stranaca?

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović kaže da je pred nama dug put da potrošače ubedimo da kupuju domaće.

„Svi oni trgovinski lanci koji su došli u našu zemlju kažu da imaju i domaće proizvode i oni se kreću tu oko 30 posto. Kada pogledate šta je to od domaće robe, to je možda ona koja ima najmanju prođu, ono što se najmanje prodaje, a kada su u pitanju životne namirnice, najzastupljeniji su strani proizvođači“, kaže Papović za Sputnjik.

To, prema njegovom mišljenju, ipak ne može da bude regulisano administrativnim zabranama, jer krši pravila tržišne konkurentnosti i odmah bi nas za to licemerno optužili isti oni koji u svojim zemljama zagovaraju kupovinu domaćih proizvoda.

Jedan poziv ne menja sve

Kupac, kako kaže, pre svega mora da zna koje su prednosti domaćeg proizvoda i šta on time dobija.

Na pitanje, da li je u Srbiji bilo razmišljanja poput onih u Hrvatskoj, on kaže da je bilo reči o tome. U sklopu Nacionalnog saveta za bezbednost hrane, trebalo je povesti kampanju, ali sredstva za to nisu izdvojena. To je, kako kaže, priča o brendiranju.

„Srbija nije uradila brendiranje, to ne možete da uradite sa sitnim parama. Kada su u pitanju sami poljoprivredni proizvodi, naše proizvode svi kupuju, a mi imamo problem da te proizvode ponudimo, da napravimo jednu ozbiljnu kampanju. Francuzi još u predškolskom uzrastu, pa u nižim razredima osnovne škole drže deci predavanja o tome kako se čuva stoka na farmi, kako se zemlja obrađuje, od malih nogu ih uče da kupuju domaće, koliko se domaća hrana razlikuje u odnosu na druge“, napominje sagovornik Sputnjika.



Tako se, kaže on, stvaraju budući kupci domaćih proizvoda. Nije dovoljno samo pozvati da kupujemo domaće.

Na pitanje kakva je situacija od početka pandemije, on je uveren da smo više kupovali domaće, ali i napominje da je zbog cele situacije u ponudi i bilo manje strane robe.

Sagovornik Sputnjika je, međutim, uveren da će, kada se granice otvore i život vrati u normalu, ljudi opet pohrliti da kupuju strano.

„I to je najveći problem. Jer kada kupujete domaće vi ste sačuvali jedno, drugo, treće radno mesto i podigli ste svoju privredu“, zaključuje Papović.

(Sputnjik)

KOMENTARI



17 komentara

  1. Rajko says:

    Divim se Švajcarskom fanatičnom patriotizmu. Kad Švajcarac udje u prodavnicu, od dva ista proizvoda na jednom piše SWISS product sa cenom od 200 Fr a na drugom piše GERMAN produkt sa cenom od 50 Fr, on bez razmišljanja kupuje onaj od 200 Fr ne zeleci da njegove pare da strancima. Kod nas je običaj da se kaže nek naša krava crkne a ne komšijina.

  2. padre says:

    Pa ne zna se, ko je tu zaboravio na patriotizam, trgovci ili mušterije!I trgovci samo nalepe etiketu, da je to srpsko, mada je od bog si ga zna gde!

    • kk says:

      zar postoje srpski proizvodi? zar nismo sve prodali strancima?

  3. doktrina soka says:

    Kada Srbija bude ulagala novac u domacu proizvodnju,kao sta sad cini, da stranim firmama po radnom mestu daje 10000e i besplatnu ifrastrukturu, onda mozemo pricati o BRENDIRANJU,ALO Srbi nisu ovce,a plus drzave iz kojih uvozimo robu svoju privredu ulazu znatna sredstva i na trziste idu sa damping cenama,da sve privredne grane gde idu na izvoz uniste.A PLUS UVOZNICKI LOBIJ NE PLACA CARINU,A IZNOSI PROFIT. SRBIJO MEDJU SLJIVAMA, TKO NAM JE NA VLASTI?

    • Rajko says:

  4. nmm says:

    Kad god mogu kupujem domaće.U Lidlu bio dva puta i to u Grčkoj. Kajem se što nisam išao u Grčke prodavnice. Milka i Coca Cola se više ne kupuju u mojoj kući. Ljut sam što nema Srpskog piva. Strane pivare nam predsatvljaju kao naše. ...

    • test01 says:

      haha Pa i pivare su odkupljene odmah, kao i sve drugo sto vredi i donosi pare. A imamo vrhunska piva - verujte mi !

  5. Kosovac says:

    Onaj srpski glupča Dragan Marković Palma je ponosno izjavio „Patriotizam se ne sipa u traktor“. Mentalno baš. ……………Pre raspada Jugoslavije, prestao sam da kupujem slovenački toalet papir „Paloma“. Zato što je bio mnogo skuplji od loše upakovanog srpskog. Kroatocentrični Srbi iz moje okoline su me ismejavali zbog toga i govorili da od mene nikada neće da bude komunista, da ni komunjara ne mogu da budem. Posle kada su mi se Slovenci smučili, kako kaže onaj Panonski Govnar Đorđe Balašević „…..doviđenja smučari, dovoljno ste mi se smučili…..“, onda sam sa zadovoljstvom prestao da kupujem svu slovenačku robu. ………………..Pre pet godina se kod mene u blizini otvorio hrvatski market „Idea“, ali sam ja ipak pazario samo u mojoj srpskoj dobro snabdevenoj prodavnici. Iz patriotsko – šovinističkih razloga. Nijednom nisam ušao u „Ideinu“ prodavnicu. Međutim, onomad me prodavac moje omiljene prodavnice nije pustio da kupujem zato što nisam imao masku. Šta da se radi, otišao sam u „Ideu“, oni su me pustili bez problema i bez maske. I eto, tako sam taj deo mog potrošačkog patriotizma „zamrzao“, i počeo sam da pazarim u toj hrvatskoj prodavnici. ………………..Zaječarsko pivo je jedno od najboljih srpskih piva. Zadovoljstvo kada se pije, povećava se plus što je etiketa ćirilična. Potpuno zadovoljstvo. Eto, po tim merilima vidi se da sam ja ipak veliki lokal-patriota.

    • Ljubljana says:

      Ja kupujem bez srama Jaffu,Leskovacke cevape,neke srbske sokove zvane Fruktal, Smoki,dobivam svake godine rakiju i ajvar 1.klase,kajmak iz Vranja(g.Antic). A drzim bojkot svim amerckim,hrvatskim firmama vec 20 godina..

    • Željko says:

      @Kosovac Više od polovice, preostalog, stanovništva Hrvatske kupuje u Bosni i Hercegovini ili u Srbiji!!

  6. Za Srbiju says:

    Kupovinom domaćih proizvoda jačamo i svoj budžet, a time i svoju vojsku. Ko god kupi Krašovu čokoladu svom detetu, nije mu kupio čokoladu, već mu je kupio metak u čelo.

    • Ivana says:

      Ko kupuje u IDEI je petokolonaš i ustaša u Srbiji.

      • Kosovac says:

        @ Ivana, …..Ko piše hrvatskom latinicom je petokolonaš i ustaša u Srbiji.

        • Ivana says:

          Nisu svi Srbi u Srbiji maloumni jel si pobego s Kosova lep si primer.

  7. Gagi says:

    Kakva je razlika izmedju Krasove i Starkove cokolade, da li je ova druga domaca. Sta mi to imamo domace, Srbija vise NISTA nema svoje. Citamo ovih dana da se i pekare prodaju rvatima, ni SVOJ hleb necemo imati. Necemo moci sami da zamesimo hleb jer ni vodu nemamo, sva izvorista i kapaciteti vode su takodje prodati. Osnovni proizvod koji gaje Leskovcani, paradajz i paprika, "gube trku" sa albanskim pa ga seljaci bacaju a kupus i krompir se u Srbiji zaorava. Narod nekako prezivljava, neke parice se vrte i primaju se prinadleznosti, sve te pare odlaze stranim proizvodjacima, nikome nije jasno odakle dolazi taj novac kada MI nista nemamo niti proizvodimo. Verovatno ce to saznati nasi unuci i praunuci.

    • Ivana says:

      To se zove izdaja države i uništavanje resursa a tome pomaže srpsko nejedinstvo i budale kao ovaj Kosovac koji se takmiči ko je veći Srbin takovi nas vode u nestanak.

  8. test01 says:

    Interesantna tema. Moja familija je bila ugostila neke mlade Hrvate u Beogradu (po staroj prijateljskoj liniji kao da se omladina druzi) i oni su u prodavnicama kupovali SAMO hrvatske proizvode! Srpska omladina i ne zna sta je gde proizvedeno i naprotiv, platice skuplje samo da je to strani proizvod... Izrael bi trebalo da nam bude primer kako se vodi drzava i narod (a tek Mosad - ne bi sada nijedan terorista hodao po BiH i Srpskom KiM)!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *