Srbija kupuje najbolje MIG-ove 29

Srbija kupuje najbolje MIG-ove 29

6 maja 2013

Mig29-M2-Zukhovsky-6Avion Mig-29M/M2, za čiju je kupovinu Vojska Srbije zainteresovana, predstavlja poslednju kariku u lancu razvoja familije aviona Mig-29 koja je počela pre više od 30 godina i vodi se kao lovac 4++ generacije.Iako ima isto ime i sličan izgled kao i avion koji je Jugoslavija kupila 1987, Mig-29M/M2 je potpuno novi avion sa višestruko uvećanim borbenim mogućnostima u odnosu na Mig-29 koji se koristi u Srbiji. Lovci Mig-29 koji sada lete u Vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani Vojske Srbije predstavljaju takozvani proizvod 9-12, odnosno 9-51 kada je u pitanju dvosed, što je letelica prve generacije proizvedene još u Sovjetskom savezu.

U odnosu na proizvod 9-12, novi Mig-29M/M2 (koji se u ruskoj terminologiji vodi kao proizvod 9-61 i 9-67 za dvosed), ima značajna poboljšanja, ali pre svega ima bolji radar, što je i bila glavna mana prvih modela. Mig-29 (9-12) ima radar N019, koji u zavisnosti od veličine cilja, ima domet od 35 do 60 kilometara. Ima mogućnost da prati deset ciljeva ali da dejstvuje samo po jednom u svakom trenutku.

Za razliku od njega, Mig-29M/M2 ima radar Žuk-ME, koji avion veličine lovca otkriva na 120 kilometara, a može da otkriva i ciljeve na zemlji i na moru. Tako cilj veličine tenka može da registruje na daljini od 25 kilometra dok za velike ciljeve poput razarača ta daljina može biti i do 250 kilometra. Može da prati deset ciljeva kao i da dejstvuje po četiri cilja odjednom.

Zbog poboljšanih karakteristika Mig-29M/M2 može da koristi i rakete velikog dometa poput R-77, za razliku od „starijeg brata“ koji je mogao da koristi samo rakete kratkog (R-60 i R-73) i srednjeg dometa (R-27). Ima maksimalnu brzinu 2,35 puta veću od zvuka, top kalibra 30 milimetra sa 150 granata i devet podvesnih tačaka za smeštaj ubojnih sredstava i goriva.

Avion je razvijen na osnovu mornaričkog Mig-29K/KUB koji se koristi u indijskoj i ruskoj mornarici. Razlika je, pre svega, u tome što Mig-29M/M2 nema kuku za zaustavljanje na nosačima aviona i sklopiva krila za smeštaj ispod palube.

U odnosu na Mig-35, koji je još u fazi ispitivanja, Mig-29M/M2 ima nešto slabiji radar pa se u nekoj literaturi taj avion zapravo navodi kao izvozna „osiromašena“ varijanta Mig-35.

U stručnoj javnosti su podeljena mišljenja oko kvaliteta i isplativosti nabavke Mig-29M/M2. Protivnici, pre svega, navode da taj avion još nigde nije uveden u upotrebu, pa ne postoje iskustva iz svakodnevne eksploatacije. Takođe, postoji bojazan da će, ukoliko taj avion ne doživi komercijalni uspeh i veliki broj prodatih primeraka, za deset ili 20 godina biti gotovo nemoguće naći rezervne delove.

Rusija se opredelila da sačeka završetak razvoja Mig-35 i da sledeće godine uvede prvih 40 letelica tog tipa a da Mig-29M/M2 ponudi za izvoz. Jedini naručilac Sirija, koja je željela da kupi 24 Mig-29M/M2, sada to ne može da učini zbog sankcija na nabavke oružja.

Analitičari koji podržavaju ideju nabavke, smatraju da ne postoji tehnološki rizik jer se radi o neznatno modifikovanoj varijanti mornaričkog Mig-29, koji se već uspešno koristi u dve zemlje. Takođe, oni smatraju da bi se uvođenjem Mig-29M/M2 u V i PVO Vojske Srbije višestruko povećala odbrambena moć zemlje jer u susedstvu, osim Mađarske koja od Švedske iznajmljuje 14 aviona tipa Gripen, niko nema ni približno tako kvalitetne avione. Oni smatraju da su avioni koje je Rusija ponudila Srbiji upravo iz nerealizovane sirijske narudžbine pa se može očekivati i manja cena kojom će proizvođač pokušati da se reši aviona koje je već napravio ali za koje više nema kupca.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *