Stotine miliona evra mimo tendera

Stotine miliona evra mimo tendera

15 maja 2013

Putevi u SrbijiSamo u postupku projektovanja za deonice na Koridoru 10 tokom 2010, Putevi Srbije ugovorili su mimo zakona poslove u vrednosti od čak 307 miliona evra, saznaje “Danas“. Prema izveštaju državnog revizora, reč je manje o tenderskim procedurama, a više o pregovorima po pozivu, na kojima su poslove dobijali određeni izvođači, iako je bilo povoljnijih ponuda. Prednost u poslovima na Koridoru imali su Institut za puteve i CIP, a Putevi Srbije svoje odluke nisu ispravljali ni kada je Komisija za zaštitu ponuđača usvajala žalbe drugih učesnika. Zbog favorizovanja određenih preduzeća, samo je Geoput, kako tvrdi direktorka Milica Trifković, izgubio poslove vredne 27 miliona evra.

„Tokom 2010. i polovine 2011. Geoput je izgubio, odnosno bio eliminisan iz trke za 25 poslova, koje su dobijali ili Institut za puteve ili CIP. Posao za deonicu Ljig-Lajkovac, u vrednosti od 200 miliona dinara, dobio je Institut, iako su i Geoput i Centar za puteve Vojvodine (CPV) imali bolje ponude. Postupak je sproveden tako da su pregovore vodili sa jednom ili dve firme, pritom ugovarajući ekstremno visoke cene“, napominje Milica Trifković. Komisija za zaštitu ponuđača je tako u više od deset slučajeva poništila odluke Puteva Srbije i tražila da se posao dodeli onima koji imaju najbolju ponudu, ali to ni u jednom slučaju nije učinjeno. Tu se priča ne završava. Uprkos tome što je Geoput u septembru 2010. dao za 150 miliona dinara bolju ponudu, posao za dve deonice puta (Novi Pazar – Aljinovići i Preljina – Pojate), koji je ovoga puta finansiran iz Nacionalnog investicionog plana, dodeljen je CIP-u. Nakon što je Komisija naložila da se ponovi postupak i posao dodeli najpovoljnijem ponuđaču, NIP poništava javnu nabavku pod izgovorom da – nema para.

Milioni evra koji su potrošeni na nezakonite ugovore nisu jedini koji su nestali iz državnog budžeta. Oni koji se razumeju u građevinske poslove dobro znaju da je tzv. redizajniranje projekata, u ovom slučaju onih koji se tiču Koridora, možda i najveća rupa u koju su bačeni milioni državnih evra. Redizajn ili preprojektovanje postalo je gotovo praksa, u kojoj se posle prihvaćenog glavnog projekta angažuju nove firme da bi ga „doradile“, po pravilu, za visoke sume koje kasnije, u zbiru, znatno premašuju pravilo da udeo projektovanja u investiciji iznosi tri odsto, navodi beogradski list.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *