СУСЕДИ НАМ НАСАМАРЕНИ! Велики проблеми за Хрватско ратно ваздухопловство! Уваљени хеликоптери са недостацима!

СУСЕДИ НАМ НАСАМАРЕНИ! Велики проблеми за Хрватско ратно ваздухопловство! Уваљени хеликоптери са недостацима!

15 фебруара 2020

Свега неколико месеци након што је у ваздухопловној бази Плесо свечано представљено свих десет темељно ремонтираних вишенаменских хеликоптера Ми-171 Ш руске производње, 13. фебруара је одлучено да их се пет, који лете одмах, приземљи због уочених учесталих кварова, и да се грешке уклоне.

Заповедник Хрватског ратног зракопловства (ХРЗ) Михаел Крижанец известио је како се хитно приступило отклањању кварова.



„На четири хеликоптера уклоњена је грешка и на њима више не постоји разлог да не би били у употреби. Руски извођач је признао своју грешку и сви радови и сав материјал ће се наплатити њима. Хоће ли бити још рекламација? Веројатно да“, казао је Крижанец.

О ремонту

Ремонт је од децемнра 2017. па до септембра 2019. године поступно обављала руска твртка „Хеликоптери Русије“ („Вертолеты России“), а грубљи део посла растављања хеликоптера обављан је у великогоричком Ваздухопловно-техничком центру недалеко Загреба.

Тамо се отклањају проблеми уочени на хеликоптерима. Како су извјестили из ХРЗ-а, ради се о цурењу горива из резервоара, цурењу уља, неисправним помоћним моторима, отказивању или кривом приказивању инструмената, отказивању довода ваздуха у моторе и друго.

За одлуку о приземљењу ескадриле кључно је било откриће да је криво спојена цев за довод уља за хлађење мотора. Та је грешка уклоњена на четири хеликоптера који су стационирани на Лучком поред Загреба. На петом хеликоптеру који је на Крку требала би бити уклоњена 14. фебруара.

Када су се појавили проблеми?

„Овај је посао илустрација неозбиљног и непрофесионалног рада у Министарству одбране“, каже уредник на Тпорталу и добар познаватељ одбрамбене проблематике Вања Москаљов.

„Од почетка је ту било проблема, од тога да се инзистирало на томе да се ради са Русима који – може доста чудно звучати – у тренутку склапања уговора са Хрватском нису чак имали ни потребне цертификате за извођење такве врсте ремонта на овим нашим хеликоптерима. Тако да је то све на жалост уобичајено за начин рада у Министарству одбрану“, каже Москаљов.

Наравно да откривање проблема након ремонта није ништа неуобичајено, каже Москаљов.

„Али је ипак мало превелики број, они то зову, рекламација, а ми бисмо то назвали проблема који се појављују након ремонта. Јер, неслужбено се прича чак и о 270 пријављених кварова на десет хеликоптера, док је заповедник ХРЗ (Хрватско ратно зракопловство) Крижанец рекао да се ради о нешто мање од 200. То је у сваком случају доста, а поготово када се због једног таквог проблема какав је откривен у четвртак приземљи цела та ескадрила од десет хеликоптера. То су озбиљне ствари због којих би се нетко требао забринути и размислити што и како даље“, упозорава Москаљов.

Проблеми нису нови

Хеликоптери Ми-171Ш набављени су 2007. године као пребијање клириншког дуга Руске федерације. Док их се сада не оспособи, на располагању су старији вишенаменски хеликоптери такође руске производње.

„Ми још имамо оне старе хеликоптере Ми-8 с којима можемо обављати све оно што треба: спашавање, трагање и тако даље“, подсећа Вања Москаљов.



Хрватска нема среће са својим ратним ваздухопловством. Никако да се донесе одлука о набавци нових вишенаменских борбених авиона, а није прошло ни месец дана од хаварије хеликоптера америчке производње „Блак Хок“ и погибије обојице пилота 27. јануара у мору поред Зларина у средњој Далмацији.

Хрватска је већ једном имала проблема са ремонтом у војној авијацији – у Украјини је у време владе Зорана Милановића обављен ремонт коришћених хрватских Миг-ова 21 бис и куповина још таквих половних.

Политички противници тврде да је ремонт лоше обављен и да је било и корупције.

Међутим, иако су бивши начелник Одељења одржавања и ремонта у Министарству обране Јосип Човић и представник украјинске компаније која је радила ремонт Ивица Јосиповић неправомоћно осуђени на годину и по, односно годину дана затвора, Милановић и тадашњи министар одбране Анте Котромановић и даље тврде да у процесу није било незаконитости и да је ремонт обављен квалитетно.

(Радио Слободна Европа)

KOMENTARI



4 коментара

    • Za Srbiju says:

      Koga boli ona stvar za njihove probleme?

  1. M says:

    Nasamareni su Rusi još više,kao i Ukrajinci prije njih!To je doprinos daljnjoj suradnji,koja će nakon ovakvih stvari biti još lošija!A tko više gubi,jasno je!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *



ИНТЕРМАГАЗИН НА FACEBOOK-u