
Taj um je kolonizovan
29 juna 2017Piše: Slobodan Antonić
Nisam unapred bio protiv Vučićeve inauguracije 2.0.
Istina, smetalo mi je preterivanje sa 6 000 zvanica, šest tona mesa i 17 rimskih careva (ovde i ovde). Izgledalo mi je to neprilično za jednu siromašnu zemlju, a pogotovo za političara koji je prethodno ispovedao protestantsku štedljivost i smanjivao plate i penzije (o tome na FSK ovde).
Bili su mi odbojni i svi ti znaci paganštine u jednoj, nominalno, hrišćanskoj zemlji – i to usred Petrovskog posta. „Šta nama, uopšte, dođu tih 17 rimskih careva“, mislio sam, „deda-stričevi“? „I čemu kilo mesa po zvanici, ko uopšte toliko može da pojede? A sve sam mrs – sudžuk i peglana kobasica (ovde). Zar to jede srpska elita, zar time da posluže Patrijarha? A ono što ostane, kome će da daju? Ili će da bace u kontejner?“.
No, ono što mi se činilo dobrim bila je želja da se ojača autoritet naše države preko simboličkog snaženja autoriteta najviše političke funkcije. „Ostali smo bez samopouzdanja posle svih izgubljenih ratova“, mislio sam. „Ne cenimo više ni sebe kao narod, ni svoju državu. Dobro je ako bar i simbolički osnažimo samopoštovanje i veru u sopstvene mogućnosti“.
Međutim, kada sam saslušao Predsednikov govor (integralni tekst ovde), bio sam šokiran. U njemu su se našli gotovo svi negativni stereotipi o Srbima. Dobile su tu svoje mesto i najgore neistine o nama, na kojima insistira propaganda kolonijalnih metropola. A ponovio ih je, niko drugi do Predsednik Srbije, najmoćniji čovek naše zemlje – naš lider.
Vučić je o nama govorio prvenstveno kao o Balkancima, a njih je predstavio bukvalno kao divljake koji su jedini krivci za svo zlo koje ih je u istoriji snašlo.
Evo rečenica u kojima smo prikazani kao ludaci i nasilnici koji su, zapravo, sami sebe uništili:
– „volimo i mrzimo istim intenzitetom, često ne praveći nikakvu razliku i ne znajući šta, u tom trenutku, tačno radimo“ (ako ovo nije opis umobolnika, onda ne znam šta je);
– „mi smo najstariji, najviši, najlepši, najbolji, izabrani, posebni, jedinstveni, a da bukvalno ništa od toga nemamo“ (mada konfuzno i stilski rđavo, sadrži jasnu ocenu da smo umišljene budale).
– „(tvrdimo da) možemo da pomerimo planine, ali se u svakoj ravnici uplašimo i ne mrdamo“ (povrh toga smo hvalisavci i kukavice).
– „svoju nesreću volimo toliko duboko da sreću često ne želimo ni da tražimo“ (uz to smo i mazohisti i depresivci).
„istoriju u mnogo čemu i nemamo, ali nam je te istorije i previše“ (zapravo lažemo o svojoj istoriji – koju uistinu i „nemamo“, a ono što imamo i nije prava istorija već puko nasilje).
– „mitovi su nam stvarnost u tolikoj meri da nam budućnost izgleda kao nešto sasvim nepotrebno“, zbog čega nam je „`sutra` najstrašnija reč, jer bismo zauvek živeli u onom juče“ (živimo u prošlosti jer smo zapravo kukavice i lenjivci).
– „ovde se nove generacije stvaraju iz krvi i iz kostiju (prethodnih generacija)“ (a za to smo sami krivi jer, naravno, niko nikada nije dolazio da nas osvaja, porobljava i satire).
„ima nas, sve zajedno, malo, zato što smo toliko često hteli da budemo veliki“ (a ne zato što su nas upravo ti veliki vekovima tamanili – recimo, Turska, Austrougarska ili Nemačka).
„uvek smo spremni da uzmemo od drugih, ne shvatajući da otkidamo od sebe“ (mi smo žrtve sopstvene grabežljivosti i agresivnosti, a nikako i nikada imperijalizma velikih i „civilizovanih“).
„Balkan je pun provalija koje smo zatrpavali sopstvenim kostima i punili sopstvenom krvlju, utapajući u njoj svaku nadu“ (jer smo ludaci i divljaci).
– „mi smo generacija kojoj nije preostalo ništa drugo nego da prestane da ratuje i kada ne mora, i da počne da uči da radi“ (a ranije generacije baš su volele da ratuju i kada nisu morale – recimo, 1389, 1804, 1914. ili 1999, pošto nikada ništa nismo radili, samo smo maštali s kim bismo mogli da ratujemo).
„mi hoćemo, smemo i umemo da napravimo taj važan korak kojim se iz mitologije prelazi u budućnost, iz nesreće u sreću“ (treba i hoćemo da postanemo drugačiji od predaka, tih agresivnih ludaka).
„Srbija u koju ste danas došli prestala je da se nada smrti i počela je da želi život“ (dok su naši preci bili spremni da poginu za Srbiju – budale!, mi ćemo sad lepo da se smirimo, da slušamo pametnije od sebe i da uživamo – hojla, hojla).
„Srbija ne sanja više o neprijateljima, nego stvara prijateljstva“ (zapravo nismo ni imali neprijatelje već smo ih izmišljali – Turci su nam prijateljski došli 1389, Austrijanci 1914, a Nemci 1941; zato sad dočekujemo zvaničnike NATO-a hlebom i solju (ovde) – bravo za nas!).
Uopšte nije utešno što se navedeni Vučićevi (auto)kolonijalni stereotipi ne odnose samo na Srbe, već i na druge Balkance. Ono što je problem jeste slika o nama kao divljacima i neradnicima, ali i predstava o našim atlantističkim kolonizatorima kao o vrhuncu civilizovanosti. Kada Vučić kaže: „Nalazimo se, našom odlukom, na evropskom putu, jer želimo da pripadamo društvu uređenih zemalja“, on time zapravo osnažuje tipičnu kolonijalnu dihotomiju: „uređeno/divlje“, „civilizovano/urođeničko“, „metropola/kolonija“.
Nije utešno ni to što ovim manihejskim stereotipima Vučić poziva na bratstvo i jedinstvo „nas i svih naših komšija na Zapadnom Balkanu“, tvrdeći da ujedinjeni možemo sve („mi Srbi i vi, Hrvati, Bošnjaci, Crnogorci, Albanci i Makedonci, zajedno možemo planine da pomeramo“). Iako je pompeznost i ambicioznost od petka mnoge podsetila na Tita, Brozova SFRJ, uz sve mane, bar je bila suverena zemlja. Ova pak Zapadna Balkanija pravi se kao tipičan kolonijalni projekat Berlina i Vašingtona (opširnije ovde i ovde).
Tito nikada nije govorio o nama („Jugoslovenima“) kao o divljacima i ludacima zato što, naravno, takav narod ne može biti suveren. Ali, ukoliko ste deo projekta pacifikacije i kolonizacije neke teritorije, promovisaćete poruku: „Ne budimo više divljaci, uzmimo se u pamet i slušajmo šta nam se kaže“. Otuda svi ti negativni stereotipi o „Balkancima“. I otuda sva ta šangri-la obećanja „evropske budućnosti“ – samo ako se Srbi konačno „uzmu u pamet“.
Ne sumnjam da su mnoge prisutne zvanice bile oduševljene Vučićevim govorom: Sonja Biserko, Sonja Liht, Jelena Milić, Čedomir Jovanović, Nenad Čanak, Vuk Drašković… (ovde i ovde). No, svako ko stvarno želi dobro Srbiji, samo može biti zabrinut.
Ovakav govor ne sluti na dobro. On je, očigledno, više bio namenjen strancima nego Srbima, više Berlinu i Vašingtonu nego Nišu i Srbobranu. A jedina politika, koja iz ovog govora može da sledi, bojim se, jeste – autokolonijalna.
„U Srbiji je na delu borba za kolonizaciju uma“, nedavno je uočeno na FSK (ovde). Plašim se da je jedan um, nažalost, već kolonizovan.
Njegov.
(Fond strateške kulture)
Egoista says:
Gospodine Antoniću, naporno je čitati sva vaša objašnjenja, a o Vučićevom govoru i da ne pričam, ali je dovoljno i samo nekoliko stavki pa da sve bude jasno. Svi mi znamo da ste u pravu, delimo vaše mišljenje i dobro je da ostane dokumenat za budućnost. Pošto nisam sve čitao, može lako biti da ste vi to i spomenuli, pa u tom slučaju neka mi niko ne zameri. Gospodine Antoniću, ovaj govor sadži u sebi tone konstrukcija i stručnih rečenica, bile one tačne ili ne, koje CIJA psiholozi stručno i profesionalno koriste za razbijanje mentaliteta Srba, razbijajući mu, kratko i jasno, sve što mu je sveto. Dakle, ovaj govor su sastavili vrhunski psiholozi i sa njim gađaju ceo Srpski rod, iako je ciljna grupa običan Srbin, a pogotovo omladina, pa i deca. Ne znam da li ste to primetili, jer govor Vučića sadrži sve elemente psihološkog udara po Srbima, koji Amerika praktikuje gotovo represivno još od svrgavanja Miloševića. Vučić nije ni toliko pametan, ni školovan da napiše ni slično govoru koji je održao. Pošto on u suštini i nema pojma kakav udarac zadaje svome narodu, ali ipak je hrabro čitao govor pažljivo sastavljen od američkih timova psihologa, zaista nije moguće shvatiti Vučića osim da je totalno izgubljen. Taj čovek više uopšte nije svestan šta radi i gotovo sve mu drugi pišu ili ga savetuju. Kad on sam nešto priča, počesto se koristi i naučenim, ali ovaj govor on nije bio u stanju ni da nauči, ni da ga smisli. KROZ VUČIĆA GOVORI TIM PSIHOLOGA IZ AMERIKE,koji su temeljito studirali Srbe kao narod i njihov mentalitet. Sada menjaju shvatanja i poglede Srba, koji su uvek bili kristalno jasni, kroz Vučića, Brnabićku, patrijarha, školstvo(dakle preko prosvetnih radnika koji su prisiljeni da decu uče kako im se naredi), kroz rijaliti, kroz razbijenu skupinu koja se zove Srpska vojska i kroz sve državne organe. Vi ste, Gospodine Antoniću, čovek javne reči čija se reč čuje, i smatram da bi trebali obratiti pažnju na psihološke udare koji se sprovode preko govora političara, a pogotovo Vučića. Vama to neće biti teško, ali će baciti mnogo više svetla na sve ono s čime nas danas gađaju naši političari. Nije to njina municija, nego je uvozna. Nisu naši političari intelektualci, čak nisu ni poluintelektualci da bi smišljali govore poput ovog koji je održao Vučić.
goran says:
A što Vama, Gospodine Antoniću smeta paganština, pa bili smo pagani hiljadama godina dok nismo primili hrišćanstvo? Rimljani i rimski carevi svakako su nam bliži od Semita i njihovog današnjeg lidera Natanjahua.
teoretičar says:
I paganski bogovi su se menjali. To je verovanje ili religija i menja se ili kroz vreme ili prisilno, pa i ta prisila traje neko vreme. Sada Srbi, na čelu sa novim patrijarhom, opet menjaju religiju svetosavlja, ne u pravoslavlje, koje je osnova svetoslavlja, nego u katoplicizam, koje je suprotstavljeno pravoslavlju na genocidni način. Religije su ustvari mučenja naroda do te mere, da čovek na kraju ne veruje niušta, ali se moli Bogu ili Alahu ili Budi ili Panu...Religija, kao i sva ostala verovanja, opravdava svaki postupak nesavršenog čoveka i svaki lopov, ubica i prevarant može da nađe utehu kod sveštenika iza reči "Bog je velik, jedini i on prašta svojim zalutalim ovcama". Tako da su i Hitler i Gebels u Raju, a novi srpski patrijarh ima mercedese i slavu nastupanja i slikanja. Mizerija, ali isplativa. Svakog čoveka je lako ubediti ili prisiliti da pomisli kako je grešan i da mu treba neki nevidljivi zaštitnik koji će mu oprostiti "grehe", jer greh je lako pronaći. Na primer, hrišćanski greh je i pravljenje dece sa kitom, pa hrišćanski bog to eto nije tako uradio, nego je Marija zatrudnela bez uturivanja kite i gubljenja devičanstva. Moguće je, ako je Bog drkao na nju. Znači, hrišćani slave Boga koji samo drka. I ja se molim Bogu, ali se ne molim Bibliji i sranjima iz biblije. Šta sam ja? Meni je šuma uvek svetija nego Biblija. Biblija se na jakom vetru pocepa a drveće savija. Više imam osećanja u šumi, na sred reke, u sred polja nego nad Biblijom. To se zove paganstvo, ali je duboko u čoveku. Strah od prirodnih sila koji se rešava tako što veruješ da je hrast Bog. A kako sam učen od moje mame da će mi Bog pomoći, i kad verujem da je Hrast taj bog, ja se pomolim Bogu i kažem, "bože sačuvaj" i hrast ne padne na mene. Tako nešto i vi osećate. Mogli bi mnogo o religiji. I glupo i neopravdano i pametno i prihvatljivo, ali ima jedna mala stvar koja zbunjuje naše bebe. Religija nije dokaziva. Čak ni Pan religija nije dokaziva. Nikakav bog nikada nije stao pred čoveka, a da bi opstala, religija tvrdi da je Bog nevidljiv i da je svuda oko nas. Ja vam iskreno kažem da verujem u Boga, molim se i najčešće ću reći Božpomozi, Bože hvala ti(samo je Bog mogao da mi omogući da danas preživim ovaj užas)i to je iskreno u meni. Ali Popovi i Biblija...e to je nešto što organski ne varim. Inače, od fizičke smrti Patrijarha Pavla, u crkvu sam ušao samo 2 puta. Verovatno i neći nikad više. Kod današnjih popova lopova i na današnje ekumenske radnje po srpskim crkvama, niti ću ulaziti niti ih prihvatam. Naši popovo su nam oteli NAŠE crkve. Naš današnji patrijarh je samo jedno katoličko govance i nema tog čoveka koji bi mi dokazao drugo. Dakle, Srbi opet menjaju religiju. Kurvanjski i na silu, to radi Papin pulen a naš kao pravoslavni patrijarh. Otpor naroda se vidi sa sve većim okretanjem u naša paganska verovanja. Ja ću verovatno biti jedan od tih, Potražiću spas u Perunu i staroj srpskoj religiji, ali u katoličanstvo neću ući. Ima dosta ovaca koji slede današnjeg patrijarha. Eto tako. Religija je promenljiva, ali Bog nije. Perun je Bog bio i ostao. (Mada nemam blage veze o Perunu, čuo sam da je to bila naša religija i za mene je Perun danas BOG! Božpomozi a vi kako oćete.