ТЕКСТ КОЈИ ЈЕ ПОДИГАО ЈАВНОСТ – ИРИНЕЈ БУЛОВИЋ О ЧАНКУ: „ФЕНОМЕН КРШТЕНОГ НЕКРСТА“

TEKST KOJI JE PODIGAO JAVNOST – IRINEJ BULOVIĆ O ČANKU: „FENOMEN KRŠTENOG NEKRSTA“

16 decembra 2021

PRE neki dan, 2. decembra, pročitah transkript gostovanja građanina Nenada Čanka u emisiji Face to Face, emitovanoj 26. novembra, i to samo onih delova u kojima se dotični građanin bavi Srpskom pravoslavnom crkvom.

(Napomena: nazivam ga građaninom, a ne gospodinom ni drugom, jer ga od gospodstvenosti dele mnoge svetlosne godine, a nisam ni za to da komunistima poklonimo ili prepustimo drevnu i divnu slovensku i srpsku reč drug ili drugar, inače sinonim za sintagmu prisni prijatelj: u bogoslužbenim pesmama na crkvenoslovenskom jeziku Hristos oslovljava apostola Petra rečima „druže Petre“, u značenju prijatelju Petre ili dragi Petre, a žene mironosice se međusobno nazivaju druginji, što će reći drugarice, družbenice, prijateljice).



1. ELEM, on najpre konstatuje da sloboda veroispovesti, ako je to što jeste, znači i slobodu od veroispovesti, što je zaista potpuno tačno, da bi u nastavku postavio pitanje:

„Da li ja imam pravo da budem Srbin, a da ne budem pravoslavac?“ i da bi sam sebi odgovorio ovako: „Naravno da nemam“, čemu je prethodilo tendenciozno sufliranje voditelja: „Po njihovim pravilima, nemaš“. Za ovakvu podmetačinu, osim njega, malo ko je sposoban. Kad i gde je iko od crkvenih autoriteta tvrdio da niko ko nije pravoslavac ne može biti Srbin? Da li danas iko od crkvenih ljudi smatra da gore pomenuti subjekt nije Srbin – Srbin po poreklu, jeziku i slobodnoj samoidentifikaciji – iako svi znamo da nije pravoslavac, a nije ni bilo kakav vernik, nego je, naprotiv, ideološki, ovde i sada, jedan od najljućih neprijatelja pravoslavlja i protivnik religije kao takve? Da li on zna da je maksima „brat je mio koje vere bio“ nastala u srpskoj pravoslavnoj sredini i da li sluti ko je njen autor? Iz nje sledi i to da vernik – pravoslavni, ali i inoslavni – prihvata i ateistu kao brata ili sestru, mada celim bićem odbacuje ateizam kao oblik vere, odnosno kao negativnu religiju.

Potpisnik ovih redova, recimo, ima neke prijatelje koji su po narodnosti Srbi, a po veroispovesti katolici, i druge, koji su po narodnosti Srbi, a po veroispovesti muslimani, a poznaje i poštuje i jedan broj Srba koji se izjašnjavaju kao ateisti.

Štaviše, kad god je to potrebno i na opštu korist, sarađuje sa prijateljima i poznanicima iz sve tri navedene kategorije. U Čankovoj „srpskosti“ nije problem njegov ateizam niti njegova sveukupna ideologija nego njegova neobuzdana i neprikrivena netrpeljivost prema episkopatu, sveštenstvu i vernicima Srpske pravoslavne crkve, kao i upitni kvalitet njegovog javnog diskursa u celini.

2. ZATIM nadobudni građanin srlja dalje i izgovara tiradu lišenu jasno artikulisanih misli i smisla, ali zato bremenitu zlobom i izrazima koji bi, po načelima njegove estetike (!), trebalo da su duhoviti, a u stvari su samo primitivni i neotesani, gotovo uličarski. Tako, primera radi, sveštenici za njega nisu sveštenici već popovi, podrugljivo se služi jevrejskim terminom košeri muslimanskim halal dok se ruga pravoslavnim „popovima“, a blaženopočivšeg patrijarha Pavla prezrivo naziva „rahmetli“ umesto pokojni ili počivši i optužuje ga da je blagosiljao ljude koje on smatra najvećim ratnim zločincima.

Ovde se moram zadržati malo više. Subjekt o kojem je reč ne zna ništa o duhovnom liku i životu blažene uspomene patrijarha Pavla, a da zna i da ima imalo časti i stida, ne bi njegovo ime uzimao u usta. Za razliku od njega, pisac ovog gorkog, ljudskom bezočnošću iznuđenog komentara poznavao je patrijarha Pavla iz najneposrednije blizine skoro pola veka, pripadao njegovoj eparhiji, od njega bio rukopoložen i za jerođakona, i za jeromonaha, i za episkopa, i za čitavo to vreme jedini od svoje braće episkopa – izuzev vladike Davida, episkopa kruševačkog, životno i večno vezanog za rodnu Metohiju i za ličnost blaženopočivšeg patrijarha – koji je u čestim, dužim ili kraćim intervalima živeo pod njegovim krovom u Prizrenu. Otuda sam svedok njegove dobrote prema svima, istovetne i prema Srbima, i prema Arbanasima, i prema Ciganima-Romima, i prema Turcima (koji su do izgona krajem prošlog veka sačinjavali značajan deo stanovništva grada Prizrena). Svima je bio sve, bukvalno „bez obzira na veru i naciju“, i stoga su ga svi poštovali. On je i 1998. i 1999. godine, kada je takozvana OVK kontrolisala Drenicu i dobar deo Metohije, sam-samcit ili u pratnji malog broja sveštenika, peške posećivao Devič i druge opkoljene manastire, kao i parohije po selima; na putevima su ga presretale i legitimisale patrole terorističke OVK, ali se nisu usuđivale ni da ga ubiju, ni da ga uhapse. Optužiti pak takvog čoveka kakav je bio vladika Pavle, potonji patrijarh srpski, za podršku ratnim zločincima i saučesništvo u ratnim zločinima može samo čovek spaljene savesti, i to pod direktnim uticajem nečistih sila.

Lično sam prisustvovao gotovo svim patrijarhovim razgovorima sa čelnicima Katoličke crkve i Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, kao i sa stranim diplomatima i domaćim političkim vođama, u tom broju i sa onima koje naš samoproklamovani „sudija vaseljene“ proglašava za izvršioce genocida, tako da pouzdano, iz prve ruke, znam šta i kako je on u tim susretima zastupao. Nema razgovora u kojem nije izjavio sledeće (navešću maltene od reči do reči): „Ako je cena za stvaranje nekakve velike Srbije zločin, pa makar bio jedan jedini, onda sam ja za to da i ne bude Srbije, ni velike ni male“. Takođe je govorio da svi narodi bivše Jugoslavije – i Srbi, i Hrvati, i Albanci, i bosansko-hercegovački muslimani, ali i Slovenci – imaju razloga za žaljenje i kajanje zbog zločina koje su pojedinci ili grupe izvršile u tobožnjem njihovom interesu. Jednu njegovu takvu izjavu je izvesni zapadnoevropski novinar plasirao javnosti svoje zemlje na sledeći način: patrijarh Pavle priznaje da Srbi vrše zločine i da zato treba da se kaju (sic!).

Srpskom rukovodstvu na Palama je uputio veoma oštar protest zbog rušenja dveju džamija u Banjaluci, značajnih ne samo u funkciji bogomolja nego i kao kulturno-istorijski spomenici, i uopšte zbog rušenja bilo kakve i bilo čije bogomolje. I tako redom…

Čankove klevete na patrijarha Pavla, omiljenog u srpskom narodu i uglednog u čitavom hrišćanskom svetu (setimo se njegove veličanstvene sahrane!), pokazuju da nekim ljudima ništa nije sveto i da se nikog i ničeg ne stide. O tempora, o mores!

3. DOLAZI sledeća salva neistina i podmetanja. Srbija, po njemu, nije više sekularna nego teokratska država, „pravoslavna džamahirija“, zato što se u njenom školskom sistemu nalazi veronauka i što se u srpskoj vojsci obeležavaju praznici i to ne samo pravoslavni praznici, kako on podmuklo insinuira, već i praznici pripadnika drugih crkava i verskih zajednica, a naročito se živ pojede što država pomaže crkvama u onome što prepoznaje kao stvar opšteg dobra i opšteg interesa dajući, kako on kaže, milione, desetine miliona, stotine miliona… Pitamo se: Šta ovaj ostrašćeni čovek stvarno tvrdi? Jesu li u pitanju milioni, ili desetine miliona, ili stotine miliona? Ne može sve troje biti tačno u isto vreme: ne može, kako bi narod kazao, jedna vrana na tri koca.

Ove optužbe, iz kojih prosto isijava govor mržnje, ne zaslužuju širi odgovor, a možda i ne zaslužuju nikakav odgovor. Zato ću reagovati samo jednim pitanjem: Da li su zemlje poput Nemačke, Austrije, skandinavskih zemalja, Mađarske, Rumunije, Grčke, susedne Hrvatske, i druge, uključujući i Francusku (koja ima veronauku u javnim školama pokrajine Alzas-Lorena, a u ostalim školama vreme određeno za veronauku, s tim što se ona predaje u crkvenom, a ne u školskom prostoru, ali je legitimna i legalna), rimokatoličke i protestantske „džamahirije“ ili pak uređene, pravne, demokratske i dosledno sekularne države? A sve ovo za šta Čanak napada Srbiju postoji u ovim zemljama u kontinuitetu, odavno, a u većini njih mnogo izraženije nego u Srbiji. Zaključak je samo jedan: ukoliko su Čankovi navodi u sukobu sa činjenicama, utoliko gore po činjenice! Čanak je, očevidno, neoborivi dokaz da od boljševizma, staljinizma i titoizma nema leka, osim velikim čudom Božjim.

4. POĐIMO dalje kroz zemlju čuda! Čeka nas duhovna poslastica: Čankov odnos prema veri i crkvi uopšte i prema Srpskoj pravoslavnoj crkvi posebno. Evo kako on definiše religiju! To je „individualni osećaj komunikacije sa višim principom“, „individualni osećaj i traganje za smirenjem pred sopstvenom prolaznošću“, odnosno „pred neumitnom konačnošću“. Dolepotpisani tumač Čankovih genijalnih razmišljanja ne spori da ovakav „osećaj komunikacije“ i ovakvo „traganje“ postoji kod mnogih ljudi, možda i kod samoga Čanka, ali ne treba biti kvalifikovani religiolog niti poznavalac istraživanja Mirče Elijadea ili našeg Veselina Čajkanovića o religiji, da bi se shvatilo da ovako opisan doživljaj života nema veze sa religijskim doživljajem nego je, naprotiv, tipičan primer vanreligijskog – u suštini ateističkog – misaonog iskustva.

Zatim nam saopštava svoje dragoceno veleumno mišljenje o nosiocima religijskog kulta, bez kojega je bilo koja religija prosto nezamisliva (uostalom, izvorno značenje pojma religija na grčkom jeziku i jeste kult, bogopoštovanje, zbir bogoslužbenih radnji i reči).

Najpre postavlja pitanje:

„…Šta rade popovi, šta je njihovo zanimanje?“ (Ja se pitam zašto ima u vidu samo popove, a prećutkuje i diskriminiše hodže, rabine, lame, šamane…) Na svoje pitanje daje i odgovor, kongenijalan samom pitanju, pa kaže da „popovsko“ zanimanje nije ništa drugo do „proizvoljno tumačenje lošeg prevoda teksta nepoznatog autora“. Ovom „definicijom“, tempiranom da bude pametna i duhovita, a zapravo je nepametna i plitka, naš mislilac postiže samo jedno – pucanj u prazno.

Pogrešno je sve što navodi. Pre svega, tumačenje teksta ili tekstova nije „zanimanje popova“: to jeste važna sveštenička delatnost, ali je samo jedna od mnogih. A na osnovu čega Čanak zna da je to tumačenje proizvoljno? Svakako na osnovu sopstvene temeljne teološke analize. A gde je Čanak stekao svoja teološka znanja? Na teološkom fakultetu, zna se, sigurno nije. Srećom, on sam nam otkriva kako je, iako ateista, postao veliki teolog: „Moj otac je bio gradonačelnik Novog Sada, član Predsedništva Vojvodine, komunista. Moj otac i majka su imali prijatelje Jovanoviće iz stare advokatske porodice. Moj otac je mene vodio, redovno, kada je Božić pravoslavni. Ja sam tamo, za stolom njihovim, slušao kako se peva Roždestvo Tvoje, kao dete. Znači, niko mene nije trebalo da uči“. Kakve višegodišnje bogoslovske studije, osnovne, postdiplomske, doktorske, kakvi bakrači! Jednostavno, odslušaš jedanput godišnje božićni tropar „Roždestvo Tvoje…“, i to u detinjstvu, i niko više ne treba da te uči teologiji. Samo se bojim da ovaj metod ne počnu da primenjuju svi redom, pa će u rezultatu zbir teologa postati neizbrojiv.

Sledstveno i logično, ovaj veliki teolog „nema ništa protiv Boga“, u kojeg inače i ne veruje, ali zato ima „protiv njegove zemaljske administracije“, to jest protiv „popova“ (a zašto, ponavljam, ne i protiv hodža, rabina, lama i šamana?). Dalje, za „popovsko proizvoljno tumačenje“ lošeg prevoda Svetog pisma naš stručnjak nad stručnjacima ne navodi nikakav argument. Pretpostavimo da je „tumačenje“ zaista „proizvoljno“, ali zašto je prevod Biblije loš? Da li je građanin Čanak, u svojim očima veliki teolog, ujedno i veliki filolog – znalac drevnih biblijskih jezika, jevrejskog, aramejskog i grčkog – koji može meritorno da sudi ne samo o srpskim prevodima Biblije već i o svim drugim prevodima iste? Lično, čisto sumnjam. Štaviše, neka mi se ovo ne uzme za greh, sumnjam i u njegovo poznavanje srpskog jezika. Najzad, „proizvoljno tumačenje“ nije samo tumačenje „lošeg prevoda“, što Čanak nepogrešivo zna, i to bolje od ikog, nego je to i tumačenje „teksta nepoznatog autora“. Tek ovo poslednje predstavlja biser Čankove naučne kompetencije! Jer, on ne zna da Biblija nije delo jednog autora, i to nepoznatog, nego zbirka spis većeg broja autor, poznatih po imenu i istorijski posvedočenih, i da nije nastala „u dahu“ nego je njeno pisanje i sklapanje u autoritativnu zbirku trajalo blizu hiljadu godina. Ali nije ni za očekivanje da ovakva intelektualna i moralna gromada gubi svoje dragoceno vreme na detalje iz života i poslovanja „firme“ u koju njen „gazda“ čitave „dve hiljade godina nije svraćao“. (Dozvoli, dragi čitaoče, da, za svaki slučaj, dešifrujem ovu premudru, a zagonetnu, Čankovu metaforu: po njemu, Hristos je „gazda“, Crkva Njegova je „firma“, sveštenici su „portiri“ koji dovikuju: „Samo vi ostavte pare nama!“, a sirota žrtva eksploatacije, Čanak glavom i bradom, i njegovi istomišljenici setno konstatuju: „Sad, mi se pravimo blesavi“. Na to piscu ovih redaka dođe da im poruči: ne morate da se pravite, samo budite to što jeste!)

5. IMA u Čankovom logodijareičnom praznoslovlju još dosta bisera. Tako, recimo, on citira Kemal-pašu Ataturka, koji je navodno izjavio da bi, kad bi mogao,“sve religije vezao lancima i bacio u najdublje more“. Ne znam da li je ova izjava autentična ili se i ona zasniva na Čankovim strogo naučnim, istorijski proverenim saznanjima, ali i ako jeste, mislim da je Ataturk, mada slobodni zidar, mnogo više znao o islamu nego što Čanak zna o hrišćanstvu. I pored toga, on svašta zna, osobito kada se radi o Srpskoj pravoslavnoj crkvi. Tako on zna da ona danas forsira „arhitekturu raško-prizrensku“ (pazi, dragi čitaoče: ne vizantijsku ni srpsko-vizantijsku već „raško-prizrensku“!). Koristim priliku da javno pozovem naše neznavene istoričare umetnosti da dođu k Čanku e da bi ih on, sveznadar, prosvetio i uputio na stazu prave nauke.

Dalje, on zna i koja se zgrada pravi „najbrže na svetu“: to je „hram Srpske pravoslavne crkve“. Onda pita: „A znaš kako?“, pa slavodobitno odgovara: „Samo srušiš minaret“. Sa svoje strane, kličem i uzvikujem: o humanizme, o nauko, o etiko, kako ti je ime i prezime ako nije Nenad Čanak? On, tajnovidac, zna i to da se patrijarh Pavle „direktno žalio“ na njega, jedino na njega po imenu i prezimenu, kao što zna, istinoljubac, i to da je na rečenoj „žalbi“ počivši patrijarh samo „potpisan“, a da ju je pisao „ovaj Irinej bački“.



Ali začudo, opaki i naopaki Irinej, vinovnik Čankovih noćnih mora i trajne opsesivne misaone preokupacije, o svemu tome pojma nema, pa, evo, i odgovorno tvrdi da sve to predstavlja plod Čankove mašte, ne samo bujne već i bolesne.

A tek njegova otkrića o epitrahilju Svetoga Save, kruni Stefana Dečanskog i drugim dragocenostima u Cetinjskom manastiru! Otkuda sve to tamo? I još štošta drugo? Samo pitajmo građanina Čanka, koji nije samo korifej teologije, filologije, istorije umetnosti… nego i vrhunski povjesničar, pa će nam se „samo kasti“: svega toga nikad nije bilo na Cetinju – vazda crnogorskom, nikada srpskom – sve dok sve to nije na Cetinje doneo kralj Aleksandar I Karađorđević. To je istorija po Čanku, ali ne samo po njemu: u našoj, postorvelovskoj epohi istorija se ne istražuje, ne prikazuje i ne tumači nego se projektuje i proizvodi. Što kazao naš misaoni aforističar Aleksandar Baljak: „Kako je bilo, videćemo; kako će biti, videli smo“. Uzgred budi rečeno, Čanak nam nije objasnio da li je pomenuti kralj Aleksandar bio Crnogorac ili Srbin. Zatim sledi nebuloza o „desantu“ izvršenom „da se ustoliči ovaj Joanikije na Cetinju“. Sve ovo bi bilo groteskno, bizarno, bolesno, da nije prosto-naprosto otužno i dosadno (ili, bolje, DOS-ad-no, uz napomenu da je ad isto što i pakao, a šta je bio DOS i ko su bile „dosmanlije“, sa Čankom ili bez njega, ne treba tolkovati).

Vrhunac predstavlja Čankov komentar o „zaklinjanju u Kosovo“ u Novom Sadu. Tim povodom on patetično izjavljuje kako niko neće da kaže: „Mi bismo sada da se zakunemo na Kosovo na Kosovu“. Nažalost, neće ni on jer valjda misli da ima pravo da ga pokloni kome hoće, kao što bi i da od pokrajine koja se u Habzburškoj monarhiji jedno vreme službeno zvala Srpska Vojvodina ili Vojvodovina Srbija i Tamiški Banat pravi „republiku“ (na arapskom „džamahiriju“; njegova omiljena reč).

6. ODAVDE pa nadalje neću više komentarisati sadržaj Čankovog mudroslovlja iz emisije Face to Face od 26. novembra tekuće godine nego ću dometnuti neke svoje opaske i razmišljanja u vezi sa temom koja mi se nametnula. Najpre želim da prenesem jednu malu povest koju sam slušao u svojoj mladosti. Elem, u jednom selu žive mesni sveštenik i prvi čovek lokalne ispostave Partije i Udbe. Poznaju se od detinjstva i međusobno razgovaraju bez mnogo uvijanja, baš na osnovu dugogodišnjeg druženja, pa i drugarstva.

Jednom prilikom pita sveštenik udbaša: „Dobro, zašto vi ponižavate i šikanirate nas sveštenike? Šta smo vam mi krivi i čime vam smetamo? Pa mi samo vršimo svoju svešteničku dužnost, a to valjda ne predstavlja nikakvu opasnost ni po državu ni po vašu vlast.“ Na te reči dobija sledeći odgovor: „E, moj komšija, budi ti zadovoljan i srećan dok smo tu mi koji jesmo komunisti, ali smo kao deca svi bili kršteni. Kada dođu naši nekršteni sinovi i unuci, videćete vi kako ćete prolaziti.“ Zašto prepričavam ovu životno istinitu priču? Zato što je građanin Čanak tipičan predstavnik tih nekrštenih sinova i unuka.

Ali gle, u njegovom slučaju se dešava nešto čudno i neočekivano. On – iz njemu znanih, a meni i posle četvrt veka nedokučivih razloga i pobuda – rešava da se krsti. Taj naum i sprovodi u delo, negde polovinom devedesetih godina minulog veka, u jednom fruškogorskom manastiru, a krštava ga jedan novosadski sveštenik. Kod pisca ovih redova nije praksa da se bavi onim „priča se“ ili „rekla-kazala“, pa stoga i naglašava da vrlo dobro poznaje rečenog sveštenika i rečeni manastir i da sve ovo zna verodostojno, iz prve ruke. Ne navodim ovo, međutim, sa namerom da otkrivam ničije, pa ni Čankove, lične podatke – krštenje je, uostalom, javni bogoslužbeni čin, a ne ezoterični, tajni ritual neke opskurne sekte ili neke lože – nego ga navodim kao primer bipolarnosti, duboke unutrašnje rascepljenosti i raspolućenosti ličnosti kod mnogih naših savremenika, što za mene predstavlja nedokučivu tajnu. Čovek se, eto, po vlastitoj slobodnoj volji i odluci, krštava, a potom, u toku četvrt veka, javno huli na Boga, lažno svedoči protiv Crkve, kleveta i ismeva sveštenstvo („popove“) i tako dalje. Postavlja se intrigantno pitanje: Koji građanin Čanak je autentičan, a koji je lažnjak, onaj negdašnji, koji se krštava, ili ovaj sadašnji, koji huli, svedoči lažno, kleveta i ismeva? Ili, može biti, autentičan nije ni onaj ni ovaj? Da se tu ne radi o konjunkturnom delovanju, o delovanju „po ukazanoj potrebi“, pri čemu je prilagodljivost srazmerna političkoj i svakoj drugoj isplativosti? Ne znam. Znaju jedino Sveznajući Bog i on sam.

Srpski narod, premda malobrojan, po ponečem je bio, a i danas je, prvi u svetu. Prvi veliki ustanak protiv tada nepobedivog Osmanskog carstva, i to na vrhuncu njegove moći, podižu Srbi, pod vođstvom sveštenomučenika Teodora, mitropolita vršačkog. U 20. veku, prvi gerilac u porobljenoj Evropi jeste jedan Srbin, Draža Mihailović, a prvi od Nemaca oslobođeni grad u toj Evropi jeste jedan srpski grad, Loznica, a oslobodio ga je Dražin oficir Misita. Tri srpska naučnika – Tesla, Pupin i Milanković – zauzimaju neka od prvih mesta u istoriji svetske nauke. U naše dane Novak Đoković je prvi teniser sveta, a Mokra Gora najbolje turističko selo na svetu. Moglo bi se nabrojati još toga, ali nema potrebe. Srpski narod, međutim, ima danas, kako ja to vidim, i planetarno prvenstvo po broju onih koji se ističu u samoporicanju, autošovinizmu i proizvodnji trojanskih konja u Srbiji. Pod tom prizmom posmatram i ulogu građanina Čanka na domaćoj javnoj sceni, gde ipak ima jaku konkurenciju među ostalim „slučajnim Srbima“.

Naš narod lepo kaže da nije zlato sve što sija i da se ne jede sve što leti, a i ono što se jede, dodao bih, ne jede se iz svakog i svakakvog posuđa. Da zaključim: sve što ovde i sada rekoh, rekoh sine ira, bez gneva, ulažući nemali napor da mojom dušom ne ovlada osećanje gnušanja i prezira nego osećanje žaljenja i sažaljenja. Rekoh i dušu spasoh.

(Irinej Bulović – Novosti)

KOMENTARI



61 komentara

  1. Ovcoizovani covid idiot says:

    Irineju, nije Canak ni Srbin. Srbin biti znaci ispunjavati puno, puno vise kriterijuma nego biti pravoslavac. A vi, vi se upravo dokazujete sta ste stavljajuci se na stranu fasistickog vatikana i fasistickih vakcinoida novog svetskog poretka ! Gde je VAS kriterijum za TO??? Cutnja, pozom pitamju, toje VAS kriterijum, perete ruke a narod neka otruju fasisti koji vas placaju da cutite??? Jel tako??? N.C.je smrad a ne covek ali VI, sada nije trenutak da se bavite njim nego onim sto je AKTUELNO, a svi znamo sta je aktuelno i zivotno ozbiljno po nas,narod- ono sto vi ne zelite da osudite nego cutite ko zadnje vatikanske pi.ke !

    • padre says:

      Znači tebe vređa, što on ne mrzi ljude drugih veroispovesti ili ateista, kad te ceo tekst ubeđuje, da to nije svrha ni srpstva ni pravoslavlja?

      • Ovcoizovani covid idiot says:

        Sta ??? Moj komentar je jasan ako al ako nisi verski fanatik.

        • Milan says:

          Čanak nije vredan bilo kakvog pomena...jedan obični plaćenik zapada , i nečovek koji blati, omalovažava,diskriminiše i pokušava da unizi ono što je naj veće ,naj čistije, naj svetlije u celom svetu...Srpsku Pravoslavnu Crkvu! Neće mu uspeti kao ni mnogim drugima koji su na tome radili ili rade ! Pravoslavni Krst će SIJATI dok je SVIJETA I VIJEKA !

    • sava says:

      covid idiot - upravo iz laze javili da jedan ovakav pobegao. i njima nije jasno kako se oslobodio ludacke kosulje?

    • Dijana says:

      SMRADU SMRDLJIVI mrš bre iz Srbije

  2. Ivke says:

    Irineju, ne treba se stalno pravdati i braniti vec delati. Zato ojacaj narod tako sto ces ga podrzati a crkva mora kao i uvek biti predvodnik pokrovitelji i pokazati put. Dosta je ovoga Mamonovog misljenja u drustvu, nasa crkva mora da nadje novi nacin da privuce ljude inace propadamo i pravoslavlje i srbi. NAROD ZUDI ZA PRAVDOM!

    • Rafmanjinov says:

      VLADIKA IRINEJ, a ne Irinej! Gde da Crkva povede narod? Srpska Pravoslavna crkva nije partija,a narod ako je očajan, zna gde su Crkve, svake Nedelje i praznika na. Liturgiju, post, ispovest, Pričest. Svaka vlast je od Boga, to nisam ja rekla, nego tako kaže Sveto pismo. Crkva nije ni sekta da ide po kućama, niti da bude na ulici. Nadam se da mi ovaj "kontrolor komunikacije" neće obrisati komentar, čudno da antiSrpske komentare ne briše?

      • Kosovac says:

        Poštovana Rafmanjinova, upustila si se danas u prijateljski dijalog sa antipravoslavcem Idiotom, to ti nije trebalo. ……………Ne tvrdim, samo pretpostavljam da „kontrolor komunikacije“ savesno vrši posao za koji je plaćen. Za 50% mojih komentara koje je obrisao ja sam mu zahvalan, zato što sam verbalno preterao. A evo vidim onaj moj komentar dole, odmah je objavio i ja mu ovim putem izjavljujem odličnu zahvalnost.

        • Rafmanjinov says:

          Baš sam se iznenadila, da je moj komentar obrisan, nije bilo ni jedne jedine ružne reči, mada imala sam komentara sa nepristojnim rečima, i takvi nisu bili obrisani, ali čudno je to da kad sam napisala da Srbija mora zaštiti Srbe u Repu lici Srpskoj, oni su mi obrisali komentar.

          • radmila says:

            Nista neobicno. I meni cesto brisu cak i kad su skoro identicni s ostalim komentarima koji im, eto, ne smetaju. Necu nista da kazem za Canka jer ce i ovo izbrisati. Ne bi im se dopalo.

      • Jedan tamo... says:

        Bravo, g-dine Rafmanjine, oteste mi reč "sa tastature".

      • Gagi says:

        Rafmanjino... Sta to naprica. Evo tvog citata: "Crkva nije ni sekta da ide po kućama, niti da bude na ulici." KO ONDA SVETI VODICU i ORGANIZUJE PRAZNICNE LITIJE. Primetno je da stitis Crkvu jer shvatas da je ona zenica naseg Srpskog oka i da nam bez nje nema duhovnog vida i sigurnog koraka u buducnost. Sve je to u redu i pohvalno, nemoj samo tvrditi neke izmisljene nebuloze. Takodje, nasa Crkva je VODILA narod u teskim vremenima pa tako i u seobama. Da li je Njegos negde vodio narod i brinuo o njemu itd,itd.

        • Rafmanjinov says:

          Kada Sveštenici idu po kućama, oni ne idu kao sektaš od vrata do vrata, nego idu kod svojih parohijana, isto tako obilaze ih po bolnicama. Nismo se očigledno dobro razumeli. Naša Crkva je uvek uz svoj narod, države su nestajale ali naša MAJKA CRKVA JE UVEK BILA UZ SVOJ NAROD, TAKO JE I SADA,TAKO ĆE BITI DO DRUGOG HRISTOVOG DOLASKA.

          • I Love Jesus says:

            Da, o dođi naš Gospode i pravdu nam donesi!

        • Kosovac says:

          @ Gagi, …..Šta to Gagi napriča. Pa Gagi, meni i jeste cilj da pop –sveštenik srpske pravoslavne crkve dođe u moj dom, bar kada mi je slava Sveti Lazar Pravednik, i kada mi je praznik Uskrs da mi osveti vodicu. Ne brkaj lončiće, Rafmanjinov je rekla da SEKTE zvone na vrata po kućama (kao kod mene), nepozvane i nekažnjeno uznemiravaju stanovništvo. Crkvi i nije mesto na ulici, crkvi je mesto u crkvi, naravno i treba crkva da izađe na ulice ako vernici osete potrebu da odbrane svoje verske slobode na Kosovu i Metohiji ili kao u Crnoj Gori onomad. Ali kada crkva izađe na ulice kao kada srpski patrijarh Pavle izađe na Terazijski plišani parlament 1991. godine, a da mu Beogradski studenti, srpske nade, zvižde, to je veliko poniženje za Srbe i srpski narod. Gagi lepo pričaš, ali odudaraš od mog i Rafmanjinovog konteksta srbstva. To tvoje je „nešto“ labavo.

          • Gagi says:

            Kosovac... Patrijarh Pavle nije izasao na Terazije da bi vodio politicku utakmicu, izasao je da bi svojim autoritetom uticao da se smire politicke strasti medju vernicima i narodom. Iz tog obracanja je ostala zapamcena njegova izjava: "Budimo ljudi". Verovatno da u tom trenutku ni on sam nije znao u kolikoj meri nam je drzava ponovo devastirana od katolicko-komunistickog politickog lobija pa je doziveo to zvizdanje i svakakve gluposti. Taman posla da se Blazenopocivsi Patrijarh tada upustao u politiku i na taj nacin ponizio Srpski narod. Narod su ponizili oni koji nisu "bili ljudi" a koji su takvi ostali i danas.

            • Kosovac says:

              @ Gagi …..Tako je, nije njegova svetost patrijarh Pavle izašao na Terazije da vodi političku borbu, ali je izašao da baci bisere plišanim svinjama.

              • Rafmanjinov says:

                Da, to si lepo rekao.

      • Ivke says:

        Ne nije partija ali narod NIJE u stanju sam bez ikog! Tako je bilo i u CG. A kada je ovakoonda sve propada a crkva gubi vernike a narod veru i smisao jer imamo takve sto razmisljaju kao ti i samo napadajeu bez da razmiljaju. Takvi se samo mogu nazvati radikalci a tvojim odgovorom podsecas na glavosece sa srednjeg istoka

    • Kosovac says:

      @ Ivke, …..Nisi ovlašćen da učiš srpsku crkvu kako da dela.

      • Ivke says:

        @Kosovac Naravno da ne Ja samo zapazam. Ako nece da stite i podrzavaju narod onda ce gubiti vernike . Vidis imaju i oni odgovornost. Inace lose ste razumeli ja nisam protiv pravoslavne crkve. Cak sto vise zelim da se ociste od losih unutar svojih redova koji ih stalno sramote i da podrze narod . Da bi ih narod voleo. Razmisli samo koliko se toga dogodilo u CG samo zato sto su imali podrsku crkve.

        • Kosovac says:

          @ Ivke, …..Primetio sam odavno da si ti veliki vernik, čak mnogo revnosniji od nas ostalih običnih ljudi. Ali mi je teško da ukapiram kome se to vi ateistički vernici molite. Ako se molite onom nepomeniku iz Kuće cveća, onda se molite na pogrešnom mestu. Moj savet vam je da se molite onoj Vavilonskoj kuli u Briselu. Eventualno da se vratite onim bogovima kojima su se pogani ranije molili.

          • Rafmanjinov says:

            Oni se mole onome ocu laži, satani, jer sem leži ništa drugo i ne znaju, sigurna sam da je ova grupica nvo plaćenika, po zadatku na mrežama, i da je to u opisu posla, za koji su plaćeni. I ništa nisu naučili, SLAVA GOSPODU DA SU SRBI BOŽIJI NAROD, I DA NJIHOVE METODE NISU I NIKAD NEĆE URODITI PLODOM. JER MI IMAMO SAMO STRAH OD GOSPODA.

          • Ivke says:

            @Kosovac Meni se tice da se ti molis Mamonu i televizoru . Bolje se pokaj dok je vreme

  3. Pendrek says:

    On je placenik za vredjanje sve sta je Srpsko i sve sta nam je sveto, zato treba da se uvede kaznjeni zakon protiv vredjanje sve sta je Srpsko. Turci imaju takav zakon. Pa da vidimo dokle ce ta marva da ide. Sto se tice ovog vepra treba ga oshuriti i spremiti za cvarke.

  4. Kosovac says:

    @ Ovcoizovani covid idiot, …..Da bi neko bio Srbin, POTREBAN i OBAVEZAN uslov je da bude pravoslavac. Ali naravno da to i nije dovoljan uslov. Zato što su neki pravoslavni Srbi već u postupku konverzije. Ali onaj „Srbin“ koji nije pravoslavac, taj se definitivno ne može smatrati Srbinom. Praksa je pokazala i dokazala da onaj ko svoju pravoslavnu veru konvertuje u neku drugu - rimokatoličku, muslimansku, budističku (kao Novak Đoković), rodnoversku, sajentološku, adventističku…., taj se nikako ne može smatrati Srbinom. To su prelazni oblici konvertovanja Srba, to je sa zadrškom, u početku su Srbi, posle manje Srbi, pa najmanje Srbi, i na kraju sa zaprepašćenjem konstatujemo da su to Antisrbi. U službi sorošoidnog svetskog poretka. Kao ovi današnji Crnogorci. Tu spadaju i oni Srbi koji su deklarativno ateistički vernici, oni su fol Srbi koji ne veruju u Boga, da se naivni ne sete. a krijući se veruju u komunizam, sorošoizam, satanizam, fašizam. ……………Srećom, na popisu nema (relativno) mnogo Srba koji nisu pravoslavni. Stavljam Vam na znanje, ovo su korisni podaci: Od ukupno 7.186.862 stanovnika, u Srbiji postoje sledeće veroispovesti: Pravoslavni: 84,59%. Rimokatolici 4,97%. Protestanti 1,02%. Drugi hrišćani 0,04%. Muslimani 3,10%. Istočne veroispovesti 0,017%. Judaistička veroispovest: 0,0008%. Sekte 0,02%. Agnostici (neki polutani) 0,056%. ATEISTI 1,11%. Daklem elem, kako kažu trgovci, roba govori. Brojke govore. Elem daklem, onoliko koliko ima pravoslavnih, toliko ima Srba. Doduše u te Srbe sam možda nepravedno uračunao i neke neosporno priznate pravoslavne nacije kao što su Bugari, Vlasi, Rumuni…., Ali može mi se progledati kroz prste zato što ću sada izneti stvarni broj Srba po popisu od 2011. godine: Taj broj iznosi 5.988.150/7.186.862=83,32%. Razlika, „greška“ jeste 84,59%-83,82%=0,77%, znači da je to u rangu statističke greške. Može se izvesti i zaključak da u Srbiji žive Srbi 83% i Nacionalne manjine 17%, Svima nam je jasno ono kominternovsko (međunarodno) pravilo da se u Srbiji forsiraju nacionalne manjine kao remetilački faktor. ……………Vladika Irinej Bulović, ekumenista, još vuče iza svojih leđa nahvatan strah od komunista i sorošoida, pa neprestano kao pokvarena gramofonska ploča ponavlja svoju mantru da su i Muslimani Srbi. Za njega je i Bakir Izetbegović Srbin. I Crnogorac Milo Đukanović, đed mu je bio Srbin, otac mu je bio Srbin, i Milo je Bio Srbin. I Hrvat Milanović je Bio Srbin. Krste Crvenkovski, prodana dušata, je Bio Srbin. Oni poštovani povratnici u pravoslavlje, medijumski poznati, jesu samo izuzeci koji potvrđuju pravilo. ……………Kolega Covid Idiot, tvoj komentar je sa moje strane pročitan. Ustvari ti si pročitan. Ovako: Ovde je vladika Irinej napisao jedan utuk, odgovor na uvrede koje medijumi nanose Srbima i Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi preko ove srpske svinje Nenada Čanaka. A ti, umesto da normalno ćutiš, ili da normalno kritikuješ to govno Čanka, ti si se dao u kritikovanje srpskog vladike Irineja Bulovića. Kažem, pročitan si zato što si providan, transparentan. Čuješ sorošoida, kaže da je srpski vladika fašista. Ni komunisti ih nisu tako nazivali.

    • Karital says:

      Od kada je to Milanović srbin?Tebi netko lažne informacije dostavlja.

      • Kosovac says:

        @ Karital, …..Ja sam rekao da je Milanović Bio Srbin. On NIJE Srbin, kao i ti što NISI, ali si Bio Srbin. Zato što su 90% Hrvata BILI Srbi. Ako ništa drugo, vidi se po tome što govorite narodnim srpskim jezikom.

        • Karital says:

          I JA bio srbin...hahaha...ne sjećam se.Tebi netko dostavlja lažne informacije.Možda SANU, možda SPC, a moguće da nešto nije u redu sa tvojim zdravljem KOSOVAC.

          • Ivke says:

            Slabo t pamcenje ali ipak to osecas i grize te savest i ako se ne secas

          • Preko 90% says:

            Hrvata su pokatoličeni Srbi. Pravi Hrvat-i (Tavruk-i, pročitaj po trojanski s desna) su Lerkezi, MANuši (TužMAN), sinti, Gurbeti (Hurveti), ćarlije, latinski Cygnus, Romi, Adige, Hazari, Sefardi, AškwNAZI, Kozari..., Sve isti naziv za HAZERbejdžansko pleme N haplotipa kojih kod vas ima do 3%. Pogledaj im tamge, i sve će ti biti jasno. Oni stvaraju sva ova globalna sranja, pod palicom vatikanske bludnice, vavilonske satanističke agende, uvek brzi na krivokletstvo i zločin. Bili su udarna pesnica Austro-Ugarske i nacista u svim ratovima protiv autohtonog stanovništva, pogotovo u Slavoniji, i Sremu, ubilačkog i pljačkaškog mentaliteta (ima puno naučnih radova o tome). Vaše žene ne bi trebalo fukari decu rađati, jer su to sve potencijalni sotončići kao što se vidi otvoreno danas

      • Pendrek says:

        Karitale, pitaj potomke hrvatskih kraljeva mozda ti oni mogu objasniti i odgovoriti. Nemoj da se lazemo, kako moze biti neki npr. neki Milanovic, Milosevic, Aleksic, Mitrovic, Popovic hrvati pa cak Djordjevic sam upoznao, pa reci mi kako je to moguce da su to cisto etnicki hrvati? Jel tada su ljudi jos za vreme Marije Terezije prelazili zbog privilegije u katolicanstvo, kuzhish? To je dokazano, pa cak i posle 1991 koliko su Srba u HR prelazili samo da sacuvaju svoj zivot, status i privilegije.

        • da da says:

          Hrvati nemaju svoja prezimena,već koriste srpska,nemačka,češka,mađarska,slovačka,italijanska,slovenačka,jevrejska,turska itd..kao svoja.

        • Karital says:

          @Pendrek, sve je moguće.Ja znam Jovanoviće,Joviće,Kneževiće vruće hrvatine.Znam i Antoniće,Antiće,Dujiće,Josipoviće,Tonkoviće zagrižene srbe.Nema potrebe da se zamarate prelaskom katolika u pravoslavne, pa ponovno vračanje pravoslavnih u katolike.To je netko davno, davno učinio vrativši se iz Hilandara u Rašku.Prisilio je čitav narod da promjeni katoličku vjeru za pravoslavnu.Tu nisu privilegije bile u pitanju, već glava.

    • sumadinac says:

      gde si ti procitao to o djokovicu. nemam nameru da branim djokovica jer on je svetlost a ti tama u najmracnijem tunelu. kao "prvosrbijanac" kakvim se predstavljas ma sta to znacilo, "rukopolazes" ljude sa vecim autoritetom od patrijarha i pape. za tvoje sudove i Bog je mali.javio sam se posto redovno citam stampu i informisem se, a tamo se vidi da Djokovic donirao za crkvu u Jasenovom dolu kraj Niksica, da ktitor crkve u Vucjem dolu, da donirao za Hram Svetog Save, da upucivao pomoc crkvama na kosovu itd i najposle celiva kolac koji isekao Patrijarh. Najzad da ista znas a ne da ti je idolopoklonstvo to sto si kosovac (vidim kako si ga branio)svojim argumentima nanosis stetu upravo srpstvu. zao mi je cinjenica.Isus je pripadao jevrejskoj zajednici, pa bi svi hriscani po tebi trebalo da budu jevreji? tvoja logometrija kontrira zdravom razumu. i to je jedinicni problem. mnogo je veci sto nas to udaljava od srbina-katolika andrica, srbina-muhamedanca Mese selimovica, rudjera boskovica, gundulica i brojnih dubrovcana koji su ako ne bili srbi osecali se slovenima, a ne ustasoidnim ili germanskim prirepcima "koji nemaju veze sa Balkanom"i otvara prostor svima onima, koji su pod ovim ili onim okolnostima presli u drugu veru da se ne osecaju srbima. a gde to dalje vodi opisao je upravo Obilic kosovski i srpski junak koga je preveliki Njegos samo citirao: ako turcinu krv do lakata, poturici do ramena". Kad odbacis svoje oni se novim, sada stranim silama moraju dokazati i potvrditi novi identitet..epilog samo potvrdjuju dobro znane cinjenice u ne tako davnim stradanjima, gde najveci stradalnik bilo srpstvo i srpski narod.

  5. Pravda says:

    Jadno je kad se jedan Patrijarh bavi sa time sta jedan nerast ima da kaze.

    • Kosovac says:

      @ Pravda, Nije jadno. Nije ti dobra reč da Irineja Bulovića nazivaš patrijarhom. Neka je lapsus, ali čemu to tvoje „jadno“?. Nadam se da ti ne bi zabranio da se Srbi bave nerastima i odraslim Čankoliznim svinjama i njihovim groktanjima?

      • Ivke says:

        Vidis mozda i ja tako mislim slicno tebi ali tako kao ti "NEMOZE" dapise jedan vernik. Ti si druze u vreme posta ponet mrznjom i osveto i vredjas . Zato molim se za tebe a ti ocisti telo i duh ako si vernik. Sto se tice drugih vera e pa zar nismo izgubli i previse naseg naroda zbog toga sto smo odbacili svoje ?

        • Kosovac says:

          @ Ivke, …..Primetio sam odavno da si ti veliki vernik, čak mnogo revnosniji od nas ostalih običnih ljudi. Ali mi je teško da ukapiram kome se to vi ateistički vernici molite. Ako se molite onom nepomeniku iz Kuće cveća, onda se molite na pogrešnom mestu. Moj savet vam je da se molite onoj Vavilonskoj kuli u Briselu. Eventualno da se vratite onim bogovima kojima su se pogani ranije molili.

          • Ivke says:

            @Kosovac dosta mlacenja prazne slame .... samo galamis. Idi uradi nesto pametno i nemoj da mi se hvalis time koliko si ti vernik dok nam narod propada, der-posi sire po ulicama a porodilje retkost. I nijke ni cudo kad su nam nasa srbska deca gladna i jos im prete bocama. zato prestani sa glupostima , urazumi se brate moj, pa da svi mi zajedno probamo da te sto su se prekrstili preberemo i povratimo. Jer kao sto vidis imamo lepe primere kao sto je Kusturica

    • Ivke says:

      Krme je djubre

  6. Gagi says:

    Od kada je obznanjeno da negativan marketing ima bolje rezultate nego uljudan i civilizovan nacin predstavljanja, masovno je pocela da se zloupotrebljava ta praksa. Tako danas, svakakva budala moze da iznosi i prica sta mu padne na pamet bez ikakvih posledica. Time se bavi ovaj okupatorski pomocnik u celoj svojoj "plodnoj" politickoj karijeri. Nazalost, u okupiranoj drzavi nema sistemskih ogranicenja pa se takvih mozgova namnozilo u ogromnom broju. A da kojim slucajem imamo nasu drzavu, napravili bi dezurni sud koji bi radio dvadeset cetiri sata - bez vremenskog ogranicenja. Dezurni tuzilac odmah iz studija sprovede ove lazljive siledjiske bitange kod dezurnog sudije, pa ti bato argumentuj i dokazi da je to sto si pricao istina. Aha, salio si se, ma cao na neku godinu prevaspitavanja. Ovako, u ovoj anarhiji i poplavi sunda, lazi i najgoreg primitivizma, moze da prica kome sta padne na pamet. Tako je kako je, te i takve rezultate donosi ova okupaciona atmosfera u nasoj zemlji.

  7. Mime Nikolic says:

    Pravo pitanje je: Šta uopšte radi u srpskoj političkoj sceni Nenad Čanak ??? Čanak je odavno "provalio", da "bombastim" i protivurečnim izjavama skreće pažnju na sebe i time ostaje u fokusu !!! To je isto kao što histeroformna persona ukoliko ne uspeva da skrene pažnju na sebe nečim dobrim, to učini nečim lošim i tako ostaje u centru pažnje. A poznato je da se histerični napad prekida šamarom. Vreme je da i Čanak doživi otrežnjavajući politički šamar, tj. da se pošalje u NEZASLUŽENU penziju !!! Decenijama je na čelu stranke koja doživljava neprestanu eroziju, a on uspeva da bude i opstane na čelu ?!? Dakle bombastim i šokantnim izjavama veštački produžava svoj neuspešni politički život, a za uzvrat živi lagodno !?! Srbi dokle će te sebi dopuštati da ovaj apsolutno politički bezvredan lik, uspešno opstaje i paratizira na srpskoj političkoj sceni ?!? Lakoća kojom nam ovaj proverini politički luzer N. Čanak, ili najveći afirmator činjenica koje idu u korist srpske štete, (kome su gotovo svakodnevno otvorena vrata na režimskim medijima i koji čestalo gostuje kod onih koji javno iskazuju neskriveni animozitete prema Srbima i Srbiji), je ZABRINJAVAJUĆA POJAVA!!! Njegovo delovanje može se definisati, jedino kao delovanje KUKOLJA ! A poznato je kako se sa kukoljem postupa, pre nego što uspe da opogani ceo ROD (žita) !!!

  8. Za Srbiju says:

    Napokon se crkva oglasila na sve pljuvačine boljševika, komunista i titoista. Vladika je uništio ovu belosvetsku protuvu, koji se prodaje za intelektualca. Da je ovaj građanin, kako ga je lepo nazvao, iole pristojan, nestao bi iz javnog života.

  9. Goran Hadži-Boričić says:

    Ništa ja vas, sve skupa, nisam razumeo. Sudeći po pismu koje koristite, svađate se kakav je novi papa? Ako ste Srbi, što tako činite? Puna usta jezika!

  10. Goran Hadži-Boričić says:

    Evo, i ovaj moj ćirilički komentar neko prekrsti. Računam da smo ovim završili svaki dalji razgovor.

  11. Gospodi Pomiluj says:

    E moj pope, pa valjda ti znaš da krštenje samo po sebi ne znači ništa ako prethodno nismo doneli rod vredan pokajanja, pokajemo se obratimo Bogu i ime i delo Isusa Hrita, i krstimo se u život i smrt našeg Gospoda i Spasitelja Isusa Hrista. Jer ko je u Hristu novi je čovek. Ovaj nečovek je samo vreća puna smrada koja smeta sebi samom jer se najviše i bavi sam sobom.

  12. Darko says:

    Hvala ti Vladiko na ovom tekstu. A čanku neka Bog pomogne.

  13. Vuk says:

    Komentarisati sta je izrekao Canak je gubljenje vremena takvih je uvek bilo i bice On ce izjaviti bilo sta za novce da bi mogao da napuni burag namerno nekoristim rec zeludac jel taj organ poseduju ljudi

  14. Rajko says:

    Taj Šanak ima dovoljno godina u to svoje malo D pa je čudo da za čitav svoj život nikad nije pomislio da ode u neku drugu njemu bolju i lepšu državu. Ja ne bi bio negde gde mi ne odgovara. Gde mi nije lepo. Sobzirom da niko nikoga ne tera silom da bude tu, ako nema para moze da ode peške ili autostopom. Ali to naviklo da muze pare od države koja mu ne valja a koje neće imati ako ode u tu bolju i lepšu zemlju.

  15. Pepa Prase says:

    Ako je zaista neki popa krstio ovog "Nekrsta" to je isto kao da je krstio debelu krmaču koja je nastavila da se valja u svom blatu od balege. Vole svinje tako.

  16. Tata Prase says:

    Popa kad ne zna šta će i prasiće krštava, e zato nam sve tako ide.

    • milos says:

      Tata prasetu, svak se cese gde ga svrbi. Prase ostaje prase i posto si to priznao duplo ti se dodaje. zalim uciteljicu koja te opismenila. unistila stocni fond u srbiji.

    • Kosovac says:

      @ Tata Prase, …..Ne možeš ti da budeš prase, omatorio si, i pri svim prirodnim zakonima si prerastao u svinju. Sada si otac nekog praseta, možda si i Pepin tata.

  17. Mate says:

    Ma ovo su sve popine židovskog monstruma Jahvea, sve su to pseudožidovske sekte, čitavo kršćanstvo i islam, kao i sve religije, to su sve sustavi porobljavanja, oni "uče" narod, a rade sve suprotno od onog što naučavaju.

  18. Milos says:

    Čanak je ličnost sa krizom identiteta. Nije vredan ovako dugog teksta ali postoje nekoliko stvari koje ste spomenuli ovde a sa kojima nisam u saglasnosti sa SPC a koje me polako odvlače od 1. U pravoslavlju kao i svim ostalim hrišćanskim učenjima najvažnije reči su Deset Božijih Zapovesti a a NE one koje su se (kao sto ste naveli) pisale hiljadu godina u jednu skupinu koja se formirala u formu koju danas nazivamo Sveto Pismo (Biblija, Jevandjelje i sl.) Prva i druga božije zapovesti (kao najvažnije) eksplicitno ukazuju iz samih božijih usta da verujemo u jednog boga tvorca svega i da ne stvaramo i da se ne klanjamo drugim idolima; Da je jedina molitva koju Gospod od nas traži - Oče naš. Zašto onda SPC stvara bogohulnički i protivu božije volje i njegovih najvažnijih zapovesti razne idole poput kojekakvih svetaca i upražnjavanje crvenih slova? Zar da se 99% energije usredjuje klanjanju idolima (Sv Jovan, Sv Dordje, i stotine drugih ) umesto da se misli i molitve isključivo usrede ka molitvi prema Gospodu kroz Očenaš? 2. Zašto se zaista forsira kako nazivate "Srpsko-Vizantijski" stil arhitekture umesto da se neguje istorijski stilski tip iz pojedinačnih krajeva recimo U Zapadnoj i Jugozapadnoj Srbiji Resavski stil, u planinskim predelima da se grade Strmi krovovi i zvonici kao nekadasnje planinske crvkve brvnare, u Mačvi, Sremu, Banatu, Bačkoj i Beogradu Resavski i barokni stil kao sto su od samog začeća gradjena, Jugoistočna i Južna Srbija Moravski stil (sto verovatno uzimate za nešto što nazivate Srpsko-Vizantijski). Tako bi se sačuvalo znanje i umeće i održavanje vernakularnog neimarstva umesto nametanje prilično ružnog modernog oblika današnjih crkvi. Zar nije nakaradno graditi poslednje tri decenije orijentalne stilove gradnje koje najmanje liče na ono što se ikada po Srbiji gradilo. I zaista Hram Sv Save deluje previše orijentalno i proporcije i spljoštenost hrama ne daje utisak nečega sa podneblja Srbije gde su se uvek crkve gradile vertikalno "prema bogu" uzvišenijih umesto današnjih spljoštenihni ćosavih naličja? Ako već gradimo crkve koje ne prate istorijski ustoličen način tih naših raznolikoh krajeva onda treba dozvoliti mladim arhitektima da stvaraju savremena arhitektonska rešenja dozvokjavajući im da slobodno koriste i razvijaju svoje talente kao što su nekada naši kraljevi i ostali ktitori dozvoljavali svojim neimarima, zar nisu Visoki Dečani mnogo lepše i proporcionalno gradjeni od današnjih orijentalnih naličja, zatim Studenica, pa imamo Manastir u Tršiću koji je radjen u Resavskom stilu pamkad su Turci spalili dodat je barokni krov u skladu sa periodom (17-i Vek). Zaista današnjim crkvama da dodamo po minaret nebi se razlikovale od džamija tako da su one sve osim "Srpskog" stila gradnje.

    • Kosovac says:

      @ Milos, …..Mislim da si i ti sa krizom identiteta, većom krizom od Nenada Čanka. ……………Eto postavio si ovde mnogo logičnih pitanja, kao deca iz vrtića željni znanja. Ali mislim da si pitanja postavio na pogrešnom mestu. Ne treba ovde, na njih će najbolje da ti odgovori duhovnik tvoje sekte. Eventualno, mogao bi da te zadovolji svojim odgovorima neko iz Centralnog Komiteta.

    • Kosovac says:

      @ Milos, …..Sažalio sam se na tebe, pa evo reših da ti objasnim: Ne liče crkve na džamije, nego džamije liče na crkve. Zato što su Turci pravoslavne crkve pretvarali u džamije, samo su im dodavali minareta. Zagledaj onu džamiju Svetu Sofiju u Konstantinopolju, napregni se malo, pa ćeš konstatovati da ta džamija koju Turci zovu Aja Sofija veoma liči na pravoslavnu crkvu. Tu pravoslavnu crkvu je jedno vreme okupirala rimokatolička crkva, papak je u njoj komandovao od 1204. do 1261. godine, kada je podvukao rep i vratio svoje biskupe u državu antihrista, u Vatikan. ……………U Prištini postoji jedna markantna džamija, zovu je Carska Džamija. Svi misle da je carska po nekom sultanu, što bi bilo logično. Međutim, to je bila Srpska crkva, sa onim poznatim lepim kubetima i svodovima u Srpsko-Vizantijskom stilu. Nju je podigao kralj Milutin, onaj koji je napravio onu lepoticu Gračanicu. Tako, Miloše, od kralja Milutina je ostanuo i taj naziv „Carska….“. U toj ulici u Prištini nalaze se 3 bivše Crkve, pretvorene u Džamije. Dakle, zato je tebi pogled poremećen, i misli su ti zato poremećene, zato što nemaš dobra saznanja.

  19. KALIMERO says:

    Irinej je u pravu da je čanak nekršteni krst i da je u njemu sva pogan od petokrake usađena on je poput muslimana izmislili bošnjačku naciju a on izmišlja vojvođansku naciju

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *