„Терет“ се враћа – с теретом

„Teret“ se vraća – s teretom

21 maja 2018

JEDINI naš igrani film u selekciji ovogodišnjeg festivala u Kanu, „Teret“ Ognjena Glavonića, premijerno je prikazan u subotu, u okviru programa „Petnaest dana autora“, gde je prema pisanju festivalskih kritičara, doživeo uspeh.

S druge strane, Glavonićeva priča o vozaču kamiona u vreme NATO bombardovanja naše zemlje 1999, koji ne zna i ne želi da zna šta je tovar koji sa Kosova prevozi u Srbiju, izazvala je polemike i pažnju ovdašnjih medija, iako film kod nas još nije prikazan. Deo javnosti, naime, pretpostavlja da je „Teret“ na neki način nastavak Glavonićevog dokumentarca „Dubina dva“, o masovnoj grobnici Albanaca nadomak Beograda koja se još istražuje, i da je ovaj film jednostrano ispričana priča o tim ratnim događajima.

Direktor Filmskog centra Srbije Boban Jevtić, koji je prisustvovao kanskoj premijeri, kaže za „Novosti“ da nisu opravdane „kalkulacije“ da je „Teret“ antisrpski film.

– Neumesno je, pre svega, ocenjivati nešto što još nismo ni videli u Srbiji, i plasirati iskonstruisane političke polemike. Ne samo da Glavonićev film nije antisrpski, nego je, ako već jednom umetničkom ostvarenju dajemo nacionalne i političke atribute, zapravo patriotski, što će se pokazati na srpskoj premijeri – ističe Jevtić.

Kritičar „Novosti“ iz Kana, Borislav Anđelić, podsetio je u svojoj kritici da je Glavonić scenario za film započeo 2012, i da je temu suočavanja sa zločinima iz vremena NATO bombardovanja realizovao u „Dubini dva“ 2016.

– Ovo svojevrsno tematsko „ponavljanje“ na neki način opterećuje tumačenje filma „Teret“, njegovu proširenu i nadgrađenu igranu verziju. U igranoj razradi svoje uspešno realizovane teme otvorenog kritičkog pogleda na zločine iz vremena koje su nam „pojeli skakavci“, Glavonić je proširio pristupom na univerzalniji politički kontekst. Otvara pitanja o tome šta su prethodne generacije iz vremena antifašizma i rata ostavile u nasleđe sadašnjim generacijama na ovim prostorima, i kako se suočiti, na ljudskom i moralnom planu, sa tragičnim događajima od kojih su mnogi još pod velom tajne – objašnjava Anđelić.

„VARAJETI“ I „SKRIN DEJLI“

KRITIČARKA „Skrin dejlija“ Sara Vord kaže da Glavonićev „oštroumni politički triler predstavlja snažnog ‘saputnika’ njegovom dokumentarcu ‘Dubina dva'“. Kritičarka „Varajetija“ Džesika Kijangiz ocenila je „Teret“ kao „snažnu antiratnu priču, u kojoj mladi filmski stvaralac na upečatljiv način osvetljava bolnu istinu i ukazuje na krivicu, u koju većina ne želi da poveruje. Oni kojima je poznata Glavonićeva „Dubina dva“, prepoznaće da on oseća snažan poriv da svoju domovinu primora da se suoči sa gresima koji su decenijama ignorisani, i takvi će znati na koji to tačno događaj „Teret“ aludira…“.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *