Za godinu dana izgradili samo 10 kilometara autoputa

Za godinu dana izgradili samo 10 kilometara autoputa

5 jula 2013

autoput1-1993456243Odluka o raskidu ugovora sa „Alpinom” za gradnju Koridora 10 od Pirota do Dimitrovgrada, najverovatnije će biti doneta sledeće sedmice. Pošto je austrijska kompanija otišla u stečaj uskoro će biti raspisan novi tender. Ovo je juče najavio Dmitar Đurović, direktor „Koridora Srbije” i tako opovrgao spekulacije da će umesto „Alpine” na obilaznicu oko Dimitrovgrada i 23 kilometra autoputa od Pirota do granice sa Bugarskom „uskočiti” domaće firme.

Za sprovođenje tenderske procedure biće potrebno šest meseci i prema Đurovićevoj oceni radovi na završetku tog dela Koridora 10 neće trajati duže od dve godine.

– Raskid ugovora je ozbiljan proces i ne smemo da budemo neoprezni kako ne bismo došli u situaciju da moramo posle da vratimo bankarsku garanciju od 5,9 miliona evra, koju ćemo naplatiti – rekao je direktor„ Koridora Srbije” u Privrednoj komori Srbije na sastanku sa izvođačima radova koji grade autoputeve u našoj zemlji.

„Alpina” je imala ugovorene poslove za Koridor 10 u vrednosti od 59,3 miliona evra. Do sada joj je isplaćeno 30,3 miliona evra za završenih 86 odsto radova na mostovima i 52 odsto trase autoputa između Pirota i Dimitrovgrada.

– Nismo joj platili ni dinar više novca nego što je uradila. „Alpina” duguje podizvođačima iz Srbije oko 420 miliona dinara. Svi koji nisu naplatili svoja potraživanja od austrijske firme „Alpina Bau Gmbh”, mogu pred nadležnim sudom u Beču da prijave potraživanja do 16. avgusta ove godine. To je jedini put i mi im ne možemo pomoći, jer je ugovor za izgradnju potpisan sa „Alpinom” iz Beča, a podizvođača je angažovala njena kćerka firma registrovana u Beogradu – objasnio je Đurović.

Problem sa „Alpinom” ne bi trebalo da utiče na završetak Koridora 10, jer je planirano da ovaj međunarodni autoput kroz Srbiju bude potpuno završen najkasnije do početka 2016. godine, a Koridor 11 od Beograda do Čačka najkasnije do polovine iste godine.

– To je krajnji rok koji kao država sebi možemo da dozvolimo. Više kašnjenja neće biti, a svaka firma koja ne bude poštovala rokove biće isključena iz posla. Ponekad je opomena pred isključenje dovoljna, kao u slučaju češke „Subtere” koja gradi tunel Brancarevo – rekao je Đurović.

On je najavio da će ove građevinske sezone biti sagrađeno ukupno 40 kilometara autoputa. Na pitanje novinara da li je to malo za godinu dana Đurović je podsetio da je prošle godine završeno samo 9,6 kilometara.

– Smatram da je 40 kilometara za ovu godinu uspeh jer je prosek u okruženju pa i evropski standard oko 52,5 kilometara. Hrvatska je jedina u regionu u proteklih deset godina ostvarila taj prosek – naveo je direktor „Koridora Srbije”.

Osnovni uzrok svih zastoja, prema njegovim rečima, bila je eksproprijacija. Ove godine taj problem ne postoji jer je obezbeđeno 3,3 milijarde dinara, što je dovoljno da izuzimanje zemljišta ne bude prepreka za izgradnju.

Potencijalni problem mogu da budu deonice na južnom kraku Koridora 10 koje su trebalo da budu finansirane iz grčkog Helenik plana. Ta zemlja je zbog svoje teške finansijske situacije otkazala odobrenih 65,5 miliona evra za deonicu Srpska kuća – Levosoje blizu makedonske granice. Međutim, obećala je da će isplati 21,7 miliona evra za započetu deonicu Donji Neredovac – Srpska kuća.

Leva traka autoputa između Vranja i Bujanovca, na deonici Donji Neradovac – Srpska kuća, u dužini od šest kilometara i svih osam kilometara obe trake biće završeno u naredna tri meseca. Đurović je kazao da će za dva meseca biti završen pun profil autoputa na Koridoru 10 od Levosoja do makedonske granice u dužini oko 21 kilometar.

U Srbiji su trenutno otvorena 164 gradilišta i „Koridori Srbije” su osnovali radnu grupu koja kontroliše projekte i rešava probleme sa izvođačima kako bi se ubrzali radovi i sprečili česti odštetni zahtevi angažovanih kompanija.

(Politika)

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *