Za privredu Srbije odavno je prošlo i pet posle dvanaest, a kamoli pet do dvanaest

Za privredu Srbije odavno je prošlo i pet posle dvanaest, a kamoli pet do dvanaest

6 avgusta 2014

kul-kordic-0404-2014_620x0Piše: Miloš Kordić

Vest je brzinom svetla otišla u život: Milan Beko na čelu Železnica Srbije! Vest je otišla, ali je niko ne potvrđuje. Pa je možda i puštena da ispipa puls javnosti. A srpskoj javnosti, oguglaloj na razne brze, iznenadne vesti, kojoj se smanjuju plate u javnom sektoru i penzije, nije ni do Železnica ni do bogataša Beka.

U tom probnom tajkunskom balonu ima još novokomponovanih bogatih Srba koji su, tako se, nezvanično, priča, viđeni i na čelu još nekih javnih preduzeća. Viđeni su kao oni koji će da spasu ta javna preduzeća daljeg propadanja u glib pustoši srpske privrede.

A kad je već o Železnicama Srbije reč, kao jednom od najvećih i, trebalo bi, najvažnijih javnih preduzeća Srbije, evo i ove kratke priče.

Pre izvesnog broja godina bio sam u jednoj velikoj (po broju stanovnika i ekonomskoj moći, a površinom kao otprilike bivša SFRJ) zapadnoevropskoj zemlji. Bio sam nakon prodaje državne železnice te zemlje velikoj kompaniji mnogo veće zemlje, odnosno po ekonomskoj i vojnoj snazi tada najjače zemlje sveta. I šta sam video, doživeo, saznao: nezadovoljan prodavac, nezadovoljan kupac. Prodavac je bio nezadovoljan ulaganjima kupca u rekonstrukciju i modernizaciju železničke mreže, ulaganjima u objekte (stanice, skladišta), ulaganjima u obnovu i osavremenjivanje voznih sredstava. I, naravno, prodavac je bio nezadovoljan brzim poskupljenjem svih vrsta usluga železnice. A sa količinom robe za prevoz kupac se preračunao: robe za prevoz nije bilo onoliko koliko je on očekivao. Bezbrojnim savremenim auto-putevima te zemlje, i uzduž i popreko, od najranijih jutarnjih časova kreću nebrojene motorne krstarice (šleperi, hladnjače, cisterne) – ogromne, moderne, brze, pouzdane. A ta je zemlja ionako okružena morima, pa ne mora ni da se naglašava povoljnost prevoza vodom. I uza sve to – bila je milina voziti se u njihovim vozovima: bez gužvi, bez kašnjenja. I sve je bilo automatizovano: od dolaska u stanicu, kupovanja karte do ulaska u voz. U kome vas poseti menadžer putovanja, koji je i kondukter – kontroliše i karte. Da, ni prodavac a ni kupac nisu bili zadovoljni. Ali su se uslovi privatizacije do detalja morali poštovati.

Sve ovo pišem kao uvod u reč-dve o smeni generalnih direktora javnih preduzeća Srbije i kao uvod u pominjanje dolaska novih (najavljuje se: putem konkursa). Čija bi imena trebalo, nakon konkursa i izbora, za ne valjda tako dugo vremena da saznamo.

A železnicu, velim, pominjem i zbog toga što se priča, nagađa da će na čelo Javnog preduzeća Železnice Srbije doći upravo biznismen Milan Beko. Nekadašnji ministar i generalni direktor jednog velikog državnog preduzeća. On bi trebalo, svojim znanjem, svojim iskustvom, svojom snalažljivošću i veštinom u vođenju svojih firmi, to oni koji znaju tako i ocenjuju, da prebaci našu železnicu sa pruga sporog, najsporijeg koloseka u bar donekle normalan kolosek… Ukoliko je to s biznismenom Bekom istina; to – da će doći. A navodno da se i on sam, kao bombaš dobrovoljac javio da uradi ono što oni koji su godinama postavljani i smenjivani nisu ni znali ni umeli. Da on pokuša da osvoji taj neosvojivi bunker problema od naših železnica.

Da, Vlada Srbije je nedavno smenila nekoliko generalnih direktora javnih preduzeća. Bilo je u prethodnom periodu hapšenja i pritvaranja generalnih direktora i državnih, odnosno društvenih preduzeća. Zbog pljački, pronevera, rasipanja društvenih sredstava. Ovi nedavni su smenjeni, a tako sam njihova smenjivanja razumeo, jer nisu uspeli: nema napretka, gubici se povećavaju, u gotovo svim tim preduzećima, ionako preko svake mere brojno prenatrpanim, primaju se novi radnici, broj kojekakvih direktora, savetnika, menadžera iz dana u dan raste, troškovi se množe…

A ko je doveo ove što nisu uspeli, znali, mogli? Ko ih je postavio? Čiji su oni kadrovi? I ko građanima ove zemlje garantuje da će novopostavljeni generalni direktori uspeti u onome što njihovim prethodnicima nije pošlo ni polazilo za rukom? Jer Vlada se nije izvinila ni Narodnoj skupštini ni građanima ove zemlje što je pogrešila, što je promašila s kadrovima koji nisu opravdali očekivanja ni građana, ni Skupštine ni Vlade. Vlada o tome ćuti. Ona je smenila jedne. Pa će uskoro izabrati i imenovati druge. A i oni će možda uskoro postati smenjeni jedni… ukoliko… E, tu smo. Da, ukoliko…

Kao običan građanin koji se, između ostalog, malko i skromno razume u privredu, ne verujem da su rešenja za javna preduzeća: česte smene i nova postavljenja. Ono u šta verujem jeste: odrediti ona javna preduzeća koja ovoj zemlji trebaju, odrediti ona koja država sme i može a koja ne sme i ne može da proda, izraditi svakom preduzeću planove rada, razvoja (jednogodišnje, dvogodišnje, petogodišnje, sedmogodišnje… samo da se ne filozofira o strategijama i održivom razvoju), postaviti im ciljeve i krenuti stopu po stopu, korak po korak, mesec po mesec, godinu po godinu…

A za Železnice Srbije i druga javna, društvena i državna preduzeća, za privredu Srbije odavno je prošlo i pet posle dvanaest, a kamoli pet do dvanaest. I tu nije problem, velim, u smenjivanjima, izborima i postavljanjima, kao ni u priči o reformama, nego u nečemu u čiju duboku, duboku rupu za temelje treba ubaciti prvu lopatu betona. I od nje početi. A za ubacivanje te prve lopate uslove bi trebalo da obezbedi država, koja je i iskopala tu duboku, duboku rupu. Dok Beko, Kostić i ostali iz njihovog miljea tu zaista neće biti od velike pomoći. Odavno su oni zaboravili kako se ubacuje ta prva lopata… Ako su bilo kad imali potrebu da to i znaju. A za ministre da idu… e to je već drugi par opanaka. To ide.

Pa makar i kao vest koja će takođe brzinom svetla otići u svoj život… A neće, valjda, živeti tek do sledeće smene. Pa Jovo nanovo.

(Intermagazin.rs)

KOMENTARI



2 komentara

  1. Vera Nastasovic says:

    E svašta, vi hoćete da ova vlada stvarno nešto radi? Ma nemaju oni nameru da to rade, samo im prolazi vreme a nama život u čekanju boljeg života

  2. Za Srbiju says:

    Da je ova vlast imala nameru da nešto uradi za Srbija, do sada bi već uradila.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *