Зашто једемо своје глупе вечере

Zašto jedemo svoje glupe večere

13 februara 2017

14 do zasto (2)_620x0

IMAMO li mi to američkog Uelbeka? – pita se ugledni kritičar “Njujork tajmsa”, pišući o piscu turskog porekla Džaretu Kobeku i romanu koji je uzdrmao svet, najpre virtuelni a potom i realni. Iza provokativnog naziva “Ja mrzim internet” i preporuke “najzabavnija knjiga godine” krije se vrhunska satira na temu savremenog, internetom opsednutog društva zarobljenog u liberalnom kapitalizmu, rasizmu i mizoginiji.

Iako često izražava stavove suštinski suprotne Uelbekovim, ono po čemu se Džaret može uporediti sa provokativnim Francuzom jesu – gorljivi napad na instant svetinje ovog našeg lažno dušebrižničkog vremena, “divlja živopisnost” njegove proze za čije vam čitanje trebaju “samo vatrostalne rukavice za okretanje strana”, piše “Njujork tajms”.

I to što je, već prvim romanom, izazvao potpunu senzaciju. Otkako je Kobek, pre samo godinu dana, u sopstvenom izdanju objavio delo “Ja mrzim internet”, dogodilo se pravo malo čudo. Ovaj samizdat je isključivo zahvaljujući preporukama postao prvo andergraund, a onda i mejnstrim hit. Prodat je u više desetina hiljada primeraka, a kritike o njemu izašle su u najeminentnijim medijima. I što je najlepše, već od četvrtka može se čitati i na srpskom jeziku u izvanrednom prevodu Aleksandra Milajića, a u izdanju kuće Booka!

– “Fejsbuk” je neverovatan zato što konačno shvatamo zašto imamo rodni grad, zašto stupamo u veze, zašto jedemo svoje glupe večere, zašto imamo ime, zašto vozimo idiotski automobil i zašto pokušavamo da impresioniramo svoje prijatelje. Zašto smo ovde i zašto sve to radimo? – piše Kobek, dumajući o pitanjima sa kojima se čovečanstvo rve stotinama godina: Zašto smo na ovoj planeti? Zašto je čovečanstvo ovde? Zašto vodimo svoje besmislene živote? Zašto smo ovde i zašto sve to radimo?

Kobek odgovara ovako: “Mi smo na Zemlji kako bi se Mark Zakerberg i Šeril Sandberg još više obogatili. Naše postojanje ima jasno određenu i samerljivu svrhu. Valjda ovo što sam rekao zapravo znači da uvek ima nade.”

Osvojivši naprečac vrhove književnih top-lista, pisac je istovremeno izazvao i bes internet zajednice, dovodeći u pitanje sve ideje kojima se posvećenici “neta” klanjaju. I tek je taj bes, odnosno sam internet koji autor “proziva” počevši od samog naslova dela, romanu doneo bezgraničnu pažnju javnosti, jer teško je u današnje doba naći snagu veću od udruženih snaga svih društvenih mreža. Tako je Kobek na pravi način (zlo)upotrebio svog neprijatelja – internet, zahvaljujući njemu stekao publiku i započeo svoju vladavinu na listama najčitanijih knjiga.

Zbog svega toga, roman počinje “Upozorenjem” koje glasi: “Ova knjiga sadrži: kapitalizam, ogavni vonj čovečanstva, zastarele pojmove, pretnje smrću, nasilje, roblje, prolazne trendove popularne kulture, bestidno ismevanje bogataša, pretnje seksualnim nasiljem, neubedljivo pozivanje na epikurejske principe, industriju stripa, smrt intelektualizma, kako je to biti žena u ženomrzačkom društvu, populizam, zapanjujuću višeznačnost, seksualni život Tomasa Džefersona, genocid, poznate ličnosti, objektivističku filozofiju Ajn Rend, diskusije na temu rase, naučnu fantastiku, anarhizam s bolećivošću prema demokratiji, ljude koji odlaze u Kaliforniju da tamo umru, milenijumski pozeraj, 290 strana muškog mudrovanja, neohelenističko paganstvo, mešovite brakove, hipike živopisnih imena koji se zverski iživljavaju nad kozama, nepravedne ratove na Bliskom istoku, 11. septembar, ono kad na Fejsbuku naiđete na profil nekoga koga ste poznavali kad ste bili mali i mislili da ćete svi daleko dogurati…”

INTERNET OTUPEO ČULA

Dovodi ovaj pisac u pitanje i (sve) drugo, počevši od najnedodirljivijeg: od ideje o Jedinom Istinskom Bogu, preko svih mogućih ideologija i idola, do savremenog trenutka i čoveka današnjice, trenutka u kome je “internet potpuno otupeo čula onih koji su nekada čitali knjige, pre no što smo svi počeli da razgovaramo samo o Majli i Bijonse”.

KOMENTARI



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *